2009-03-25, 09:58
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Vart i hela helvetet kan jag hitta nematoder om jag bor i Uppsala? De här förbannade blomflugorna driver mig till vansinne!!!
Citera
2009-03-25, 10:10
Medlem
lägg ut koppar med appelcidervinäger och nån droppe diskmedel lite här o var så flyger dom dit för att äta och sen drunkna =)
Citera
2009-03-25, 10:12
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
lägg ut koppar med appelcidervinäger och nån droppe diskmedel lite här o var så flyger dom dit för att äta och sen drunkna =)

Nej det fungerar inte, har försökt med det i flera veckor! Ge mig nånkemikalie eller något innan jag flippar!!

(tack ändå! )
Citera
2009-03-27, 18:48
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Klisterfällor

Citat:
Ursprungligen postat av Cheapmotherload
Nej det fungerar inte, har försökt med det i flera veckor! Ge mig nånkemikalie eller något innan jag flippar!!

(tack ändå! )

Köp klisterfällor. Blomsteraffärerna har små gula ark med klister dit flugorna dra och fastnar.

Jag köpte STORA klisterfällor avsedda för ladugårdar som jag klipper till i lagom storlekar. Mina fällor kommer från Grangården. Funkar utmärkt.

Sorgmyggorna/blomflugornas larver äter de groende fröna så groddarna dör.

Mina chilipeppar (världens starkaste drog) klarar sig bra i år.

/John
Citera
2009-03-27, 19:53
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Köp klisterfällor.

Okej bra tips, men vad jag egentligen undrar är vart sånt här, till exempel ditt förslag klisterfällor, går att finna till ett rimligt pris i Uppsala.

Tack på förhand!
Citera
2009-03-28, 18:19
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Okej bra tips, men vad jag egentligen undrar är vart sånt här, till exempel ditt förslag klisterfällor, går att finna till ett rimligt pris i Uppsala.

Tack på förhand!

Jag svarade dig: I blomsteraffären eller på Granngården.

Det finns helt säkert större blomsterbutiker i Uppsala. Granngården ligger på Kungsängsgatan 68.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=granng%e5rden&var=uppsala &Vkiid=JTjsIWdsF7KSRh27zsWX7g%253d%253d&Vkid=21670 451&isAlternateNumberResult=False

Är det klart nog eller är du på röken?

Dr J B W
Citera
2009-03-28, 18:26
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Jag svarade dig: I blomsteraffären eller på Granngården.

Det finns helt säkert större blomsterbutiker i Uppsala. Granngården ligger på Kungsängsgatan 68.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=granng%e5rden&var=uppsala &Vkiid=JTjsIWdsF7KSRh27zsWX7g%253d%253d&Vkid=21670 451&isAlternateNumberResult=False

Är det klart nog eller är du på röken?

Dr J B W

Okej jag erkänner att jag inte läste Granngården, eller missade det i all hast eller nåt, men som det står i mitt ursprungliga inlägg är jag inte främst ute efter de klisterfällor du nämner utan bekämpningsmedlet nematoder. Anledningen till att jag frågar är förstås att jag aldrig sett en större blomsterbutik i stan förr men jag tar mig väl en tripp till Granngården och ser om de har det där, i annat fall är jag tillbaka på ruta ett!

Tack för hjälpen!
Citera
2009-04-13, 11:00
Medlem
Citat:
Okej jag erkänner att jag inte läste Granngården, eller missade det i all hast eller nåt, men som det står i mitt ursprungliga inlägg är jag inte främst ute efter de klisterfällor du nämner utan bekämpningsmedlet nematoder. Anledningen till att jag frågar är förstås att jag aldrig sett en större blomsterbutik i stan förr men jag tar mig väl en tripp till Granngården och ser om de har det där, i annat fall är jag tillbaka på ruta ett!

Tack för hjälpen!

Sökte runt lite och hittade ett ställe där man kan beställa över internet: http://www.bionema.se

Rekommenderar dock att beställa det när det är lite varmare ute, annars finns det risk att dom dör under transport. Jag ska själv beställa hem en förpackning men jag ska vänta till Maj någon gång, utifall att det skulle bli minusgrader här igen *suck*.
Citera
2009-04-13, 16:26
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ice_
Sökte runt lite och hittade ett ställe där man kan beställa över internet: http://www.bionema.se

Rekommenderar dock att beställa det när det är lite varmare ute, annars finns det risk att dom dör under transport. Jag ska själv beställa hem en förpackning men jag ska vänta till Maj någon gång, utifall att det skulle bli minusgrader här igen *suck*.

YES! Du ÄGER! Precis vad jag behövde för att lugna mina nerver! Och tack för tipset ang. beställningstid också, sådär ska banne mig ett riktigt svar se ut!

Citera
2009-04-14, 17:30
Medlem
Citat:
YES! Du ÄGER! Precis vad jag behövde för att lugna mina nerver! Och tack för tipset ang. beställningstid också, sådär ska banne mig ett riktigt svar se ut!

Hehe.

Upptäckte att min vitlök jag hade planterat för ett tag sen inte mådde så bra... Massa blomflugor i jorden också, efter att ha tagit ihjäl alla slet jag upp vitlöken och det bodde MASSOR av larver där i som tydligen inte bara fått smak för rötter. Jag blev otroligt äcklad av den händelsen, därav varför jag ska beställa nematoder .
Citera
2009-04-14, 17:35
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ice_
Hehe.

Upptäckte att min vitlök jag hade planterat för ett tag sen inte mådde så bra... Massa blomflugor i jorden också, efter att ha tagit ihjäl alla slet jag upp vitlöken och det bodde MASSOR av larver där i som tydligen inte bara fått smak för rötter. Jag blev otroligt äcklad av den händelsen, därav varför jag ska beställa nematoder .

Ja jisses, larver är ju typ det värsta som finns! Möjligen slaget av slask. Jag hade en palm förut som blev djupt infekterad av blomflugornas barn och det slutade med att jag eldade upp den för att få bort känslan av äckel!

Hursomhelst, stort tack ska du ha, klåpare som man är hittade jag ju inte det här utan hjälp!
Citera
2009-04-14, 17:46
Bannlyst
Jag blandade såpa o vatten i blomsprutan.. Funkade bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här