2007-12-16, 19:51
Medlem
Jag har ett problem. Fick hem min nya bärbara dator här om dagen och det har redan kört ihop sig. Datorn är en Acer Travelmate, designad för Vista. Jag kommer verkligen inte överens med operativsystemet. Det bara bråkar och segar ihop sig hela tiden. Vill jag starta/slå igång/slå av datorn tar det minst 5 min.
Så, nu vill jag installera XP eftersom jag känner mig mer hemma med det. Nu till min fråga. Kan jag installera XP på min vista-dator? När jag beställde datorn fick jag inte med några skivor, utan allt var redan installerat på datorn så jag har ju inga drivrutiner?

Så vad tror ni?
Citera
2007-12-16, 20:04
Medlem
självklart kan du ha xp. jag föredrar xp över vista i alla lägen!
om du inte har nägra drivrutiner på cd, bör du bränna de du har installerade nu på en cd. eventuellt ladda ner dem innan du installerar om operativsystemet.
Citera
2007-12-16, 20:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Titta på tillverkarens hemsida om det finns några drivrutiner till XP för just den modellen. Det som brukar vara problem är drivrutiner för ljudkortet övrigt brukar gå att hitta ganska lätt...
Citera
2007-12-16, 20:05
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Vad jag vet så kan inte en dator vara bunden till en specefikt operativsystem. Installera på du.
Citera
2007-12-16, 20:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ni-ar-fjortisar
Vad jag vet så kan inte en dator vara bunden till en specefikt operativsystem. Installera på du.
Jodå HP o FS har bärbara där det bara finns drivrutiner till Vista. Visst det går efter lite trixande att få dom att fungera med XP men det är inte alltid lätt

XP säljs ju inte längre så det finns ingen anledning för företag att stödja ett gammalt os och dom lägger då inte ner någon tid på att skriva drivrutiner...
Citera
2007-12-16, 21:08
Medlem
Jag gick in på Acer´s hemsida och jag hittade inga drivrutiner till XP. Ser jag i kors eller finns det inga drivrutiner?

http://support.acer-euro.com/drivers...k/tm_5520.html

Kanske ska lägga till att det är en Travelmate 5520 jag har.

Ännu ett litet tillägg: Nu funkade helt plötslig scrollmenyn på XP's drivrutiner. Är allt som behövs med på den listan?
Citera
2007-12-16, 21:24
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jodå HP o FS har bärbara där det bara finns drivrutiner till Vista. Visst det går efter lite trixande att få dom att fungera med XP men det är inte alltid lätt

XP säljs ju inte längre så det finns ingen anledning för företag att stödja ett gammalt os och dom lägger då inte ner någon tid på att skriva drivrutiner...

Fy satan! Tur jag aldrig har köppt nått av deras skit då
Citera
2007-12-17, 13:53
Medlem
Nu har jag ännu ett problem. När jag sätter i XP-skivan i cd-läsaren och startar om dator så händer det ingenting? Det brukar ju alltid komma upp en skylt som frågar om jag vill starta genom CD-skivan. Hur ska jag bära mig åt?
Citera
2007-12-17, 14:02
Medlem
MacGyvers avatar
Du kanske behöver gå in i bios och ändra boot ordningen så att CD är första valet. I och för sig konstigt om det inte är så med original inställningarna, men man vet aldrig.
Citera
2007-12-17, 15:57
Medlem
Ja jag testade det och det fungerade så nu har jag äntligen XP på datorn. Jäklar vad fint det går!½
Citera
2008-01-30, 16:03
Medlem
Jag har en (jävla) fs-dator, det finns alltså inte rekomenderade drivrutiner att ladda ner, dock så så finns det. Min fråga är, vilka behöver jag? ska jag bränna ner hela skiten eller? Jag har en Li1718.
http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in