• 1
  • 2
2007-12-16, 15:08
Medlem
Svenskt kött är alltid dyrare än importerad kött. Spelar ingen roll var i världen köttet kommer svenskarna föredra och betalar gärna mer för svenskt kött med argumentet att kvaliteten är bättre, djuren har det bra, är fria från hormoner, sjukdomar, gifter, m.m. Min fråga är då om svenskt kött är världens bästa? Vad tycker folk i andra länder? Om det stämmer borde det inte gå att exportera stora mängder svenskt kött över hela världen? Borde det inte finnas stor efterfråga från alla de rika som gärna betalar extra för det fina svenska kvalitetsköttet som ju är världens bästa?
Citera
2007-12-16, 15:14
Medlem
felstavadds avatar
Jag tycker både Irländskt, australiskt och Nyzeeländskt kött är bättre och godare än svenskt. Är inte säker på hur djurhållningen i dessa länder är men ser ingen anledning till varför den skulle vara sämre än i sverige.
Citera
2007-12-16, 15:50
Medlem
Bajsfacistens avatar
Först och främst så räcker inte den svenska köttproduktionen till den inhemskaproduktionen.

Smakmässigt så känner jag inte större skillnad på smaken på svenskt, dansk eller irländskt. Svensk kött är ofta lite bättre styckat och putsat än danskt har jag märkt. Den svenska djurhållningen är anmärkningsvärd fri från sjukdomar.
Citera
2007-12-16, 15:52
Medlem
L0darens avatar
Svenskt kött är definitivt inte världens godaste, inte på långa vägar. Där ligger länder som USA, Japan, och Nya Zealand långt före.

Sen om det kvalitetsmässigt håller en högre standard än de flesta länder är mycket möjligt, djurhållningen i USA med hormoner, steroider osv är förkastlig.
Citera
2007-12-16, 15:57
Medlem
Köttet är bra innan det hamnar på ica, då blir det gammalt.
Citera
2007-12-16, 16:09
Medlem
dePauls avatar
Irland, Japan, Brasilien, Argentina, Australien, Nya Zeeland och södra USA brukar nämnas som de länder som producerar bäst nötkött.

I fråga om fläsk så handlar det om Spanien, Italien, Frankrike, mellaneuropa och Danmark.

Det spelar ingen roll hur välputsat köttet om det inte smakar väl .

~Paul~
Citera
2007-12-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Irland, Japan, Brasilien, Argentina, Australien, Nya Zeeland och södra USA brukar nämnas som de länder som producerar bäst nötkött.

I fråga om fläsk så handlar det om Spanien, Italien, Frankrike, mellaneuropa och Danmark.

Det spelar ingen roll hur välputsat köttet om det inte smakar väl .

~Paul~

Rätta mig om jag har fel, men ibland är väl just "välputsningen" boven i dramat när det gäller smaklöst kött. Många köttsorter/styckningsdelar får ju mycket av sin smak genom fettet som helst sitter kvar när man steker köttet.
Citera
2007-12-16, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Rätta mig om jag har fel, men ibland är väl just "välputsningen" boven i dramat när det gäller smaklöst kött. Många köttsorter/styckningsdelar får ju mycket av sin smak genom fettet som helst sitter kvar när man steker köttet.
Ja, så är det. Dessutom är mängden fett insprängt i själva muskulaturen en väldigt viktig aspekt.

~Paul~
Citera
2007-12-16, 19:46
Medlem
Schrails avatar
Nja bäst vet jag inte, Lövbiffen från Irland är tio gånger bättre än den från Svearike.
Citera
2007-12-16, 20:44
Medlem
I butiken jag brukar handla kunde man för något år sedan köpa argentinsk biff över disk. Underbara biffar med fettkappa som var så möra och smakade så fantastiskt att jag inte hittat motsvarande sedan dess. Tyvärr var det sedan någon importrestriktion som kom ivägen. Men där kan alla svenska köttbönder slänga sig i väggen emu. (åtminstone de vars kött man kan komma åt som privatperson)

/ Lenn
Citera
2007-12-16, 20:56
Bannlyst
Jag köpte en bit mörat innanlår i Litauen ( i ett RIMi-snabbköp ) och stekte det på plats. Godare biffstek har jag aldrig ätit, den smälte i munnen! Kommentaren från min vän där var: Här ger vi korna naturligt foder och inga mediciner, då blir köttet gott!
Citera
2007-12-16, 22:22
Medlem
wildhorsess avatar
Svenskt kött bör man köpa av ett avgörande skäl, det är närproducerat för det flesta av oss i vårt avlånga land. Vidare kan vi tillskriva svenskt kött en anständig bakteriologisk standard men några övriga mervärden finns inte i förhållande till kött från andra länder. Skälet till det är att smaken sitter i fettet och är därför inte nationsbunden.

http://www.flashback.org/showpost.p...90&postcount=8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in