2007-12-15, 21:58
Medlem
Tjena!

Jo så här är det... Funderar på att köpa en 32" LCD TV (Blir förmodligen en sån här, lagom till mellandagsrean )
Och jag vill kunna kolla på TV och film som jag laddat ner, kommer jag kunna göra det med bra kvalitet? Alltså en nedladdat film (DVD rip) ligger på ungefär 600x300 bildpunkter (olika från film till film, men ungefär så...) Och upplösningen på skärmen är 1366x768 kommer det bli bra?

På mina föräldrars 32" CRT-skärm så blir bilden bra när man kollar på nedladdat material men det kanske blir sämre på LCD i och med att upplösningen är högre(?)

Tack på förhand!
Citera
2007-12-15, 22:19
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
bra blir det.. Sen finns det ju hdfilm också fixa hdmi på grafikkortet så kopplar du lätt tv:n -> datorn med en sladd.
Citera
2007-12-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxUxxxx
bra blir det.. Sen finns det ju hdfilm också fixa hdmi på grafikkortet så kopplar du lätt tv:n -> datorn med en sladd.
Menar du en DVI --> HDMI kabel? För på mitt grafikkort (x1950 Pro) har jag bara två st DVI och en SVHS kontakt.
Citera
2007-12-15, 23:04
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Menar du en DVI --> HDMI kabel? För på mitt grafikkort (x1950 Pro) har jag bara två st DVI och en SVHS kontakt.

kör du dvi - hdmi måste du även koppla en 2.5mm högtalarkabel. Om du vill ha ljudet från tv-högtalarna
Citera
2007-12-15, 23:33
Medlem
Citat:
kör du dvi - hdmi måste du även koppla en 2.5mm högtalarkabel. Om du vill ha ljudet från tv-högtalarna
Aha okej, men det har jag här hemma ändå Men vad menade du med att skaffa hdmi på grafikkortet, köpa nytt grafikkort då eller? Tänkte jag nog göra efter nyår

Men fungerar det att koppla TV:n till datorn via SVHS kontakten, eller blir kvaliteten sämre då?
Citera
2007-12-15, 23:42
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
Citat:
Aha okej, men det har jag här hemma ändå Men vad menade du med att skaffa hdmi på grafikkortet, köpa nytt grafikkort då eller? Tänkte jag nog göra efter nyår

Men fungerar det att koppla TV:n till datorn via SVHS kontakten, eller blir kvaliteten sämre då?

Ja grafikkort med hdmi + dvi kontakt (hdmi till datorn, dvi till skärmen)

S-video blir ruskigt dåligt
Citera
2007-12-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ja grafikkort med hdmi + dvi kontakt (hdmi till datorn, dvi till skärmen)

S-video blir ruskigt dåligt
Tack för snabba svar! Men jag väntar lite med att köpa nytt grafikkort så jag får köra på DVI->HDMI så länge i alla fall..
Citera
2007-12-16, 00:28
Medlem
Fixa ljudet är ingen större konst, köp en splitter till ljudutgången på datorn, sedan en 3,5-3,5mm sladd, alternativt en 3,5mm-RCA beroende på ingångarna på TVn. Men ja, kör med dvi, hdmi eller vga, det ger en överlägsen bild jämfört med komposit eller s-video. Och dvd-rippar ser riktigt bra ut (även de i xvid), detta är givetvis en subjektiv bedömning, men jämfört med s-video kopplat till CRT så är det dag och natt.
Citera
2007-12-17, 23:32
Medlem
Men borde inte bilden bli sämre på LCD TV:n eftersom upplösningen på den är 1366x768 medan filmerna ligger på ungefär det halva, alltså så att bilden skalas upp?
Citera
2007-12-17, 23:37
Medlem
(:D)s avatar
Jag har en Sharp LC-42XD1E 42" alltså.

Det är bättre kvalité på nerladdat material som t.ex Dvdrips än
digitaltv-kanalerna. Så det ska nog inte vara några problem med 32"

Jag kör DVI från graffekortet till HDMI ingång i tvn.

Finns det alltså HDMI graffekort? så man kör HDMI>HDMI?

hur mycket bättre resultat kan jag vänta mig isf?
för som HD filmer ser ut nu på tvn så är jag knappast besviken.

Citera
2007-12-18, 00:01
Medlem
Citat:
Men borde inte bilden bli sämre på LCD TV:n eftersom upplösningen på den är 1366x768 medan filmerna ligger på ungefär det halva, alltså så att bilden skalas upp?

Mjaa, vanliga analoga TV-sändningar är ju inte i särskilt hög upplösning heller, och dom ser oftast okej ut (beroende på TV och område). Men om du skickar signalen över dvi/vga/hdmi så ser det ändå bra ut, och ripparna håller så bra kvalité så du blir nog nöjd. Vanlig DVD är inte särskilt högupplöst heller, och det ser bra ut .

Dock om du ska använda TVn i windows är det lite viktigare med pixelmappat för att det ska se bra ut.
Citera
2007-12-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zecn
Mjaa, vanliga analoga TV-sändningar är ju inte i särskilt hög upplösning heller, och dom ser oftast okej ut (beroende på TV och område). Men om du skickar signalen över dvi/vga/hdmi så ser det ändå bra ut, och ripparna håller så bra kvalité så du blir nog nöjd. Vanlig DVD är inte särskilt högupplöst heller, och det ser bra ut .

Dock om du ska använda TVn i windows är det lite viktigare med pixelmappat för att det ska se bra ut.
Okej, då kan jag känna mig lite lugnare

Men det där med ljudet... 3,5mm kablar är det sånna vanliga man kopplar in i ljudporten på moderkortet eller (en sån här?) En splitter är det alltså en förgrening så jag får två eller flera sådana utgångar (en sån här?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in