• 1
  • 2
2007-12-15, 18:45
Medlem
Hej!

Varför är det så jävla svårt att få till råstekt potatis, jag steker på låg värme... men det tar ju en evighet och dessutom blir potatisen mjuk och ojämt stekt...

Ska man köra i ugnen kanske?
Jag vill ha på samma sätt som man får på restauranger, det ska väl inte vara så jävla svårt??

Hur gör ni?
Citera
2007-12-15, 18:46
Medlem
stek varmare? De brukar väl dränka potatisen i olja också
Citera
2007-12-15, 18:50
Medlem
Detta duga för mig:

Jag: Noga med att få bitarna lika stora+ ge dem en fin stekyta först, sedan sänka temp+ röra om hela tiden+ fortsätta steka på låg värme+ mycket fett.
Men "restauranglikt"? Nä, den hemligheten sitter då inte jag på, i alla fall.

Fast enklare är väl att steka upp redan kokt potatis. Går fortare, om inte annat.
Citera
2007-12-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Jag: Noga med att få bitarna lika stora+ ge dem en fin stekyta först, sedan sänka temp+ röra om hela tiden+ fortsätta steka på låg värme+ mycket fett.
Men "restauranglikt"? Nä, den hemligheten sitter då inte jag på, i alla fall.

Nyckeln är (enligt min erfarenhet) att ha mycket fett, smör + att göra som Tort säger
Citera
2007-12-15, 18:54
Medlem
antagligen så tar de gårdagens kokta potatis och steker upp
Citera
2007-12-15, 20:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slash
Hej!

Varför är det så jävla svårt att få till råstekt potatis, jag steker på låg värme... men det tar ju en evighet och dessutom blir potatisen mjuk och ojämt stekt...

Ska man köra i ugnen kanske?
Jag vill ha på samma sätt som man får på restauranger, det ska väl inte vara så jävla svårt??

Hur gör ni?
Du blandar ihop ett par saker här. Den potatis som serveras på restaurang är sällan råstekt. Det handlar oftast om gårdagens potatis som har varit kokt och får ny yta genom stekning.

Om du skall råsteka potatis så bör du gå efter ett antal regler. Först och främst skall du ha hög temperatur på din spis. Vidare mycket olja och slutligen inte ha i för många potäter på samma gång. Problemet är nämligen att när man går ifrån en eller flera av dessa punkter så börjar potatisen koka i stället för stekas. En sista punkt är att potatisen måste ha samma tjocklek, helst skivad och runt 3-4 mm tjock.

Nu kommer nästa viktiga detalj. Stek potatisen enligt de tidigare anv. och ta ut den efter att den har blivit precis lite färgad. Låt den vila, höj temperaturen på pannan och kör färdigt tills den är gyllene. Salta.

Lycka till.

~Paul~
Citera
2007-12-15, 22:39
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du blandar ihop ett par saker här. Den potatis som serveras på restaurang är sällan råstekt. Det handlar oftast om gårdagens potatis som har varit kokt och får ny yta genom stekning.
Den kallas dock oftast för råstekt på menyn av någon anledning (låter bättre antar jag), det är väl därför folk blir förvirrade.
Citera
2007-12-15, 23:10
Medlem
Balkongståarns avatar
Oavsett storlek på bitarna gör du såhär: Hetta upp stekjärnet ordentligt, lägg i olja och smör, lika mycket av varje. När det är hett satan lägger du i potatisen, låt gå tills de har fin färg, häll i vatten och lät dem gå färdigt. Har du mycket potatis, ta upp och gör om och kör till slut allt varmt på en gång. Så gjorde vi i köket och ingen klagade. Lägg i lite charlottenlök och vitlök så kommer ingen att klaga.
Citera
2007-12-15, 23:56
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Tunna skivor, rikligt med fett, hälften smör, hälften olja (smör för smaken, olja för färg & konsistens)
Citera
2007-12-16, 00:35
Medlem
euromixerss avatar
Koka potatisen och låt den kallna.
Citera
2007-12-16, 04:19
Medlem
Coffeemans avatar
Förstår inte riktigt vad ni pratar om - kokt, gårdagens mm. Råstekt potatis är väl just det - rå!

Själv brukar jag oftast riva den men tunt skivad eller fint strimlad funkar väl bra också. Viktigt är dock att krama ur vätskan innan man steker. Sen är det bara att ösa på olja och smör så mycket man har mage till. Vill man vara lite seriös så kramar man ur, saltar och låter ligga ett tag. Eller t o m först lägger i vatten en halvtimme eller så men det har jag aldrig orkat göra.
Citera
2007-12-16, 08:13
Medlem
baslarss avatar
Kör potatisen i rydbergstorlek och woka den,fast med smör+rapsolja+nära på maximal hetta då såklart.När alla sidor är stekta så kör du LÅG tempratur tills den är klar. Lite kikkoman eller vatten är bra att ha till hands för att reglera tempen.Kör du gjutjärn så måste du ha rörelse i potatisen annars kan det fastna,kom ihåg att skölja bort stärkelsen innan du steker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in