2007-12-15, 16:52
Medlem
Boccarossa-s avatar
hej,

var med om en ganska livlig diskussion om religion bland en massa blattar på ett tillfälligt jobb. det var speciellt en tjej som stog ut ur mängden. hon var väldigt rasistisk, utan att veta om det, eller bry sig. Hon sade precis vad hon tänkte på och hon sade en hel del ganska rasistiska eller fördomsfulla påståenden om bland annat muslimer, judar, svennar, budhister, och så vidar. hon påstod sig vara kristen, och be varje dag. jag, är icke troende. men jag reagerar endå starkt på att hon var så rasistisk och , dum rätt ut sagt, eftersom hon tror så mycket på att hon är kristen så borde hon tänka lite på vad hon säger och känner emot andra. Jag (det vill säga svennen) var ej med i själva diskussionen, men lyssnade noga på vad som sades ... jag reagerade extra mycket när hon började snacka skit om "min" folkgrupp, "svennarna". det hon sade var "Jag skulle inte vilja bli ihop med en svensk. Jag tycker dom är tråkiga." Det hon sa var alltså i mina öron, samma sak som att säga "Svenskar är tråkiga. Invandrare (alltså inte finnar, vit-ryssar,tyskar, eller annat såklart, utan ... ja... blattar helt enkelt) har (mer eller mindre) bättre personlighet än svenskar." Jag blev inte arg överhuvudtaget, jag tyckte det var lite pinsamt. Jag kan nog ta åt mig lite för jag är kanske en ganska "tråkig" svenne, sitter mest själv vid datorn, är inte ofta med kompisar. Men efter ett par minuter insåg jag att hon faktiskt hade sagt något förjäävligt rasistiskt. Jag tänker att om det hade varit 10 pers i ett rum, varav 7 st svenskar, och en av svennarna hade sagt "Jag gillar inte invandrare... dom e så tråkiga... Jag gillar mer svennar..." då hade det, inte bara blivit ett förbannat stå-hej kring vad som sagts, utan de 3 blattarna hade också blivit ganska förnedrade. Jag tycker att det är ganska dumt av en "troende kristen" att inte kunna förstå sånt här själv. Därför vill jag göra en någolunda god(?) gärning. Jag vill skriva en anonym lapp, med en ,, öh..a, ett uppslag till , ett kapitel(?) som behandlar just denna fråga, om det finns.
alltså, ett uppslag som handlar om rasism, medmänniskor, eller vad ni bibel-fantaster än kan komma på som passar in i just detta fall.'

Jag har också tänkt lite på att försöka prata med henne eller hela gruppen, för att förklara hur jag känner. Men, är orolig att jag ska säga något fel, eller säga något "rasistiskt" och sedan inte kunna förklara migsjälv. Jag är trots allt inte speciellt van med att prata med folk. Så om nått går fel så får jag en jäävla massa blattar på nacken. Och jag är även orolig för att såra denne tjejs känslor genom att säga för hårda saker, ex "varför kallar du dig kristen?".... vilket jag kanske igentligen vill säga.. men jag skulle inte bli speciellt populär då heller , även om jag skulle säga sanningen.

Nån som kan hjälpa? Snäääälla?
Citera
2007-12-15, 17:07
Medlem
sommarlovs avatar
Ett evigt problem att alla klassiska religioner lär ut tolerans mot andra men inte kan vara tolerant mot andra religioner.

Lär dig några Jesus-citat, tex vänd andra kinden till, älska din nästa som dig själv, osv.
Citera
2007-12-15, 17:13
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boccarossa-

Paulus säger ju att vi inte skall döma, att man inte skall göra skillnad mellan jude och grek, att bara skall säga saker som bygger upp och annars bör hålla käft.

Det känns annars som en svår diskussion att ta. Att man inte skall vara rasist behöver man ju inte koppla till religion. Det känns ju som en självklarhet.
Citera
2007-12-15, 17:19
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Paulus säger ju att vi inte skall döma, att man inte skall göra skillnad mellan jude och grek, att bara skall säga saker som bygger upp och annars bör hålla käft.

Det känns annars som en svår diskussion att ta. Att man inte skall vara rasist behöver man ju inte koppla till religion. Det känns ju som en självklarhet.
öh, ja, en självklarhet, och ännu mer borde det vara en självklarhet för en som säger till andra att man "verkligen tror" på sin religion. men, det borde väl ändå finnas nått bra, öh, bibel, citat, grejs, om just denna ? asså det behöver ju inte vara inriktat på "racism"... ,, kanske typ, om hur man ska behandla sina medmänniskor på ett jämnlikt sätt eller på ett, sätt utan att döma för vilken folkgrupp personen hör till eller hur den personen ser ut att vara.
Citera
2007-12-15, 17:56
Medlem
Boccarossa-s avatar
finns de bara i actionfilmerna kanske? personerna som kan citera varje ord ur bibeln beroende på sammanhanget?
Citera
2007-12-15, 18:50
Bannlyst
Have we not all one Father? Did not one God create us? Why do we profane the covenant of our fathers by breaking faith with one another? (Malachi 2:10)
Citera
2007-12-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Have we not all one Father? Did not one God create us? Why do we profane the covenant of our fathers by breaking faith with one another? (Malachi 2:10)

På svenska... Mal 2:10 Har vi inte alla en och samme fader? Är vi inte skapade av en och samme Gud? Varför handlar vi då trolöst mot varandra och kränker det förbund som våra fäder slöt?

fler:
Apg 10:34 Då tog Petrus till orda: Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor

Rom 10:12 Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom.

Gal 3:28 Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.
Citera
2007-12-15, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnL
På svenska... Mal 2:10 Har vi inte alla en och samme fader? Är vi inte skapade av en och samme Gud? Varför handlar vi då trolöst mot varandra och kränker det förbund som våra fäder slöt?

fler:
Apg 10:34 Då tog Petrus till orda: Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor

Rom 10:12 Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom.

Gal 3:28 Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

Har ingen bra svensk Bibel så jag använder www.biblegateway.com.
Citera
2007-12-16, 04:43
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
hej,

var med om en ganska livlig diskussion om religion bland en massa blattar på ett tillfälligt jobb. det var speciellt en tjej som stog ut ur mängden. hon var väldigt rasistisk, utan att veta om det, eller bry sig. Hon sade precis vad hon tänkte på och hon sade en hel del ganska rasistiska eller fördomsfulla påståenden om bland annat muslimer, judar, svennar, budhister, och så vidar. hon påstod sig vara kristen, och be varje dag. jag, är icke troende. men jag reagerar endå starkt på att hon var så rasistisk och , dum rätt ut sagt, eftersom hon tror så mycket på att hon är kristen så borde hon tänka lite på vad hon säger och känner emot andra. Jag (det vill säga svennen) var ej med i själva diskussionen, men lyssnade noga på vad som sades ... jag reagerade extra mycket när hon började snacka skit om "min" folkgrupp, "svennarna". det hon sade var "Jag skulle inte vilja bli ihop med en svensk. Jag tycker dom är tråkiga." Det hon sa var alltså i mina öron, samma sak som att säga "Svenskar är tråkiga. Invandrare (alltså inte finnar, vit-ryssar,tyskar, eller annat såklart, utan ... ja... blattar helt enkelt) har (mer eller mindre) bättre personlighet än svenskar." Jag blev inte arg överhuvudtaget, jag tyckte det var lite pinsamt. Jag kan nog ta åt mig lite för jag är kanske en ganska "tråkig" svenne, sitter mest själv vid datorn, är inte ofta med kompisar. Men efter ett par minuter insåg jag att hon faktiskt hade sagt något förjäävligt rasistiskt. Jag tänker att om det hade varit 10 pers i ett rum, varav 7 st svenskar, och en av svennarna hade sagt "Jag gillar inte invandrare... dom e så tråkiga... Jag gillar mer svennar..." då hade det, inte bara blivit ett förbannat stå-hej kring vad som sagts, utan de 3 blattarna hade också blivit ganska förnedrade. Jag tycker att det är ganska dumt av en "troende kristen" att inte kunna förstå sånt här själv. Därför vill jag göra en någolunda god(?) gärning. Jag vill skriva en anonym lapp, med en ,, öh..a, ett uppslag till , ett kapitel(?) som behandlar just denna fråga, om det finns.
alltså, ett uppslag som handlar om rasism, medmänniskor, eller vad ni bibel-fantaster än kan komma på som passar in i just detta fall.'

Jag har också tänkt lite på att försöka prata med henne eller hela gruppen, för att förklara hur jag känner. Men, är orolig att jag ska säga något fel, eller säga något "rasistiskt" och sedan inte kunna förklara migsjälv. Jag är trots allt inte speciellt van med att prata med folk. Så om nått går fel så får jag en jäävla massa blattar på nacken. Och jag är även orolig för att såra denne tjejs känslor genom att säga för hårda saker, ex "varför kallar du dig kristen?".... vilket jag kanske igentligen vill säga.. men jag skulle inte bli speciellt populär då heller , även om jag skulle säga sanningen.

Nån som kan hjälpa? Snäääälla?

Fast är då det hon säger så värst rasistiskt? Hon säger att hon inte skulle vilja bli ihop med en svensk för att de är så tråkiga - det är inte rasistiskt i mina ögon. Problemet i vårt land är väl snarare att det ses som rasistiskt om en etnisk svensk uttrycker liknande tankar - "jag vill inte bli ihop med en arab för de är så tråkiga/jobbiga...whatever" - men helt ok om diverse invandrare uttrycker sådant. Jag kan ärligt säga att jag skulle vara väldigt tveksam till att gifta mig med en muslim och då inte av rasskäl, utan helt enkelt för att hennes och mina värderingar sannolikt skulle vara väldigt olika och att jag delvis skulle gifta mig med en kultur med åtskilliga problematiska sidor.

Nu vet jag att islam kan se olika ut osv., men yttrar mig på ett generellt plan; jag skulle tänka mig för noga innan jag gifte mig med en muslim, men även t.ex. en kristen från Mellanöstern. Jag har däremot varit ihop med en tjej som var adopterad från Iran, men eftersom hon ju var svensk/västerländsk rent kulturellt var det ju helt oproblematiskt. Om jag vore rasist skulle ju det förhållandet också ha varit fel, då hon var en s.k. rasfrämling.

Jag tycker väl den där tjejen du nämner kan få tycka sådär, men hon skall ju vara väl medveten om att hon dels lever i Sverige och därför får finna sig i att det är den svenska, i hennes ögon tråkiga kulturen som är normen, och dessutom att hon inte skall börja gapa om rasism om någon etnisk svensk inte vill vara ihop med henne för att hon är blatte. Termen "rasism" tycker jag rent allmänt vi skall vara mer försiktiga med i Sverige - man måste skilja på verklig rasism och att människor kan tänkas föredra vissa kulturmönster framför andra eller är kritiska mot den förda invandringspolitiken. Verkligheten har fler dimensioner än rasism/antirasism, för eller emot, svart eller vitt.

Om vi skall ta kristendomen, så betonar den ju att mänskligheten är en alltifrån Skapelsen i 1 Mosebok via profeterna till Jesu förkunnelse där Nästan (din nästa, min nästa) ständigt lyfts fram (t.ex i berättelsen om den barmhärtige samariern, Lukas 10:25-37 och, förstås, Bergspredikan, Matteus 5-7). Självklart finns dessa idéer hos den första kristna församlingen såsom AnL:s exempel från Apostlagärningarna och Pauli olika brev visar.

Dock, med alla dessa fina bibelord framlagda, skall man inte vara naiv och tro att de kristna alltid representerat godhet och tolerans; det finns mycket i Bibeln som kan tolkas som raka motsatsen till allmän människokärlek och också har använts på det sättet. I Bibeln finns t.ex. en tydlig spänning mellan mer inklusiva tankar där indelningar människor emellan kritiseras och mer exklusiva tankar där fokus ligger på först Israel (folket alltså) och sedan de kristna. Var försiktig med att kasta bibelord omkring dig är nog mitt råd; tänk igenom vad du vill ha sagt och vad de enskilda bibelorden säger (ryck inte ord ur sitt sammanhang!).

Och du, var inte så ängslig över vad andra skall tycka om du uttrycker dina åsikter. Även om du inte är så van att prata med andra människor, skall du komma ihåg att dina åsikter inte är mindre värda än någon annans och att du har rätt att uttrycka dem. Var ödmjuk men stå för sjutton också på dig!
Citera
2007-12-16, 08:17
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Och du, var inte så ängslig över vad andra skall tycka om du uttrycker dina åsikter. Även om du inte är så van att prata med andra människor, skall du komma ihåg att dina åsikter inte är mindre värda än någon annans och att du har rätt att uttrycka dem. Var ödmjuk men stå för sjutton också på dig!
lol, jo. alltså jag skulle ju gärna vilja prata... det skulle kunna bli ganska kul.... jag skulle bli känd som "svennen som pratar" typ... det kändes som att vissa av dem inte har pratat så speciellt mycket med svenskar eller dyl... igentligen kanske det e det bästa... alla dessa bibelcitat känns lite för mycket för det lilla hon sade.. jag vill väl snarare ha nått citat som på ett "lättare" sätt tar upp ämnet rasism eller fördomar.. nått mer berättande citat, typ, "Herr jesus ville inte ta in Lars i gruppen, för han var afrikan." och sedan, efter ett tag, "till slut accepterade jesus Lars och förstod att han hade haft fel om honom. afrikaner är roliga.", det måste väl finnas någon liknande händelse i bibeln?
Citera
2007-12-16, 10:14
Medlem
adalas avatar
Citat:
alla dessa bibelcitat känns lite för mycket för det lilla hon sade.. jag vill väl snarare ha nått citat som på ett "lättare" sätt tar upp ämnet rasism eller fördomar..
Fundera igenom vad du vill åstadkomma med det eftersökta citatet. Är det bara en inledning så finns det faktiskt bättre sätt. Ett annat hett tips är nog att inte prata ut om detta framför hela gruppen, du riskerar då en väldigt defensiv reaktion med dålig stämning som följd.

När det gäller din fördomsfulla medarbetare tycker jag att det ur något perspektiv verkar som om hon har lite kass självkänsla. Antagligen är hon väldans tråkig själv, men eftersom det i hennes värld inte är ok att vara tråkig så finns naturligtvis problemet utanför henne själv. Ärligt talat ser jag motsvarande problem hos dig. Du har säkert fördomar själv, men det är inte PK att ha fördomar, så du lägger märke till det hos andra.

Jag skulle föreslå att du nästa gång det händer ber att få prata med henne i enrum, och förklarar hur du upplever hennes uttalanden. Glöm det där med Bibelcitat. Ta hellre en ärlig dialog. Påvisa hur hennes beteende uppfattas av dig, och antagligen andra. Få henne att komma ihåg att hon är en trevlig och rolig människa egentligen.

Släpp pekpinnarna tills ni har en bra relation förutsatt att du faktiskt vill ha det. Ni kan båda två lära er ganska mycket av att ha en djupgående dialog inom ramen för en problematisk relation.
Citera
2007-12-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Har ingen bra svensk Bibel så jag använder www.biblegateway.com.

Du kan använda
http://www.bibeln.se/
http://62.236.135.100/folkbibeln/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in