hej,
var med om en ganska livlig diskussion om religion bland en massa blattar på ett tillfälligt jobb. det var speciellt en tjej som stog ut ur mängden. hon var väldigt rasistisk, utan att veta om det, eller bry sig. Hon sade precis vad hon tänkte på och hon sade en hel del ganska rasistiska eller fördomsfulla påståenden om bland annat muslimer, judar, svennar, budhister, och så vidar. hon påstod sig vara kristen, och be varje dag. jag, är icke troende. men jag reagerar endå starkt på att hon var så rasistisk och , dum rätt ut sagt, eftersom hon tror så mycket på att hon är kristen så borde hon tänka lite på vad hon säger och känner emot andra. Jag (det vill säga svennen) var ej med i själva diskussionen, men lyssnade noga på vad som sades
... jag reagerade extra mycket när hon började snacka skit om "min" folkgrupp, "svennarna". det hon sade var "Jag skulle inte vilja bli ihop med en svensk. Jag tycker dom är tråkiga." Det hon sa var alltså i mina öron, samma sak som att säga "Svenskar är tråkiga. Invandrare (alltså inte finnar, vit-ryssar,tyskar, eller annat såklart, utan ... ja... blattar helt enkelt) har (mer eller mindre) bättre personlighet än svenskar." Jag blev inte arg överhuvudtaget, jag tyckte det var lite pinsamt. Jag kan nog ta åt mig lite för jag är kanske en ganska "tråkig" svenne, sitter mest själv vid datorn, är inte ofta med kompisar. Men efter ett par minuter insåg jag att hon faktiskt hade sagt något förjäävligt rasistiskt. Jag tänker att om det hade varit 10 pers i ett rum, varav 7 st svenskar, och en av svennarna hade sagt "Jag gillar inte invandrare... dom e så tråkiga... Jag gillar mer svennar..." då hade det, inte bara blivit ett förbannat stå-hej kring vad som sagts, utan de 3 blattarna hade också blivit ganska förnedrade. Jag tycker att det är ganska dumt av en "troende kristen" att inte kunna förstå sånt här själv. Därför vill jag göra en någolunda god(?) gärning. Jag vill skriva en anonym lapp, med en ,, öh..a, ett uppslag till , ett kapitel(?) som behandlar just denna fråga, om det finns.
alltså, ett uppslag som handlar om rasism, medmänniskor, eller vad ni bibel-fantaster än kan komma på som passar in i just detta fall.'
Jag har också tänkt lite på att försöka prata med henne eller hela gruppen, för att förklara hur jag känner. Men, är orolig att jag ska säga något fel, eller säga något "rasistiskt" och sedan inte kunna förklara migsjälv. Jag är trots allt inte speciellt van med att prata med folk. Så om nått går fel så får jag en jäävla massa blattar på nacken. Och jag är även orolig för att såra denne tjejs känslor genom att säga för hårda saker, ex "varför kallar du dig kristen?".... vilket jag kanske igentligen vill säga.. men jag skulle inte bli speciellt populär då heller , även om jag skulle säga sanningen.
Nån som kan hjälpa? Snäääälla?
var med om en ganska livlig diskussion om religion bland en massa blattar på ett tillfälligt jobb. det var speciellt en tjej som stog ut ur mängden. hon var väldigt rasistisk, utan att veta om det, eller bry sig. Hon sade precis vad hon tänkte på och hon sade en hel del ganska rasistiska eller fördomsfulla påståenden om bland annat muslimer, judar, svennar, budhister, och så vidar. hon påstod sig vara kristen, och be varje dag. jag, är icke troende. men jag reagerar endå starkt på att hon var så rasistisk och , dum rätt ut sagt, eftersom hon tror så mycket på att hon är kristen så borde hon tänka lite på vad hon säger och känner emot andra. Jag (det vill säga svennen) var ej med i själva diskussionen, men lyssnade noga på vad som sades
... jag reagerade extra mycket när hon började snacka skit om "min" folkgrupp, "svennarna". det hon sade var "Jag skulle inte vilja bli ihop med en svensk. Jag tycker dom är tråkiga." Det hon sa var alltså i mina öron, samma sak som att säga "Svenskar är tråkiga. Invandrare (alltså inte finnar, vit-ryssar,tyskar, eller annat såklart, utan ... ja... blattar helt enkelt) har (mer eller mindre) bättre personlighet än svenskar." Jag blev inte arg överhuvudtaget, jag tyckte det var lite pinsamt. Jag kan nog ta åt mig lite för jag är kanske en ganska "tråkig" svenne, sitter mest själv vid datorn, är inte ofta med kompisar. Men efter ett par minuter insåg jag att hon faktiskt hade sagt något förjäävligt rasistiskt. Jag tänker att om det hade varit 10 pers i ett rum, varav 7 st svenskar, och en av svennarna hade sagt "Jag gillar inte invandrare... dom e så tråkiga... Jag gillar mer svennar..." då hade det, inte bara blivit ett förbannat stå-hej kring vad som sagts, utan de 3 blattarna hade också blivit ganska förnedrade. Jag tycker att det är ganska dumt av en "troende kristen" att inte kunna förstå sånt här själv. Därför vill jag göra en någolunda god(?) gärning. Jag vill skriva en anonym lapp, med en ,, öh..a, ett uppslag till , ett kapitel(?) som behandlar just denna fråga, om det finns.alltså, ett uppslag som handlar om rasism, medmänniskor, eller vad ni bibel-fantaster än kan komma på som passar in i just detta fall.'
Jag har också tänkt lite på att försöka prata med henne eller hela gruppen, för att förklara hur jag känner. Men, är orolig att jag ska säga något fel, eller säga något "rasistiskt" och sedan inte kunna förklara migsjälv. Jag är trots allt inte speciellt van med att prata med folk. Så om nått går fel så får jag en jäävla massa blattar på nacken. Och jag är även orolig för att såra denne tjejs känslor genom att säga för hårda saker, ex "varför kallar du dig kristen?".... vilket jag kanske igentligen vill säga.. men jag skulle inte bli speciellt populär då heller , även om jag skulle säga sanningen.
Nån som kan hjälpa? Snäääälla?
? asså det behöver ju inte vara inriktat på "racism"... ,, kanske typ, om hur man ska behandla sina medmänniskor på ett jämnlikt sätt eller på ett, sätt utan att döma för vilken folkgrupp personen hör till eller hur den personen ser ut att vara.