2007-12-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boccarossa-
lol, jo. alltså jag skulle ju gärna vilja prata... det skulle kunna bli ganska kul.... jag skulle bli känd som "svennen som pratar" typ... det kändes som att vissa av dem inte har pratat så speciellt mycket med svenskar eller dyl... igentligen kanske det e det bästa... alla dessa bibelcitat känns lite för mycket för det lilla hon sade.. jag vill väl snarare ha nått citat som på ett "lättare" sätt tar upp ämnet rasism eller fördomar.. nått mer berättande citat, typ, "Herr jesus ville inte ta in Lars i gruppen, för han var afrikan." och sedan, efter ett tag, "till slut accepterade jesus Lars och förstod att han hade haft fel om honom. afrikaner är roliga.", det måste väl finnas någon liknande händelse i bibeln?

Skrev bara enstaka verser för att jag trodde du inte ville citera en hel berättelse men om du vill så finns alltid apg 10

Ett litet urklipp apg 10:28 och han sade till dem: "Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom. Men mig har Gud visat att man inte skall betrakta någon människa som ohelig eller oren.
Citera
2007-12-16, 10:55
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adala
Fundera igenom vad du vill åstadkomma med det eftersökta citatet. Är det bara en inledning så finns det faktiskt bättre sätt. Ett annat hett tips är nog att inte prata ut om detta framför hela gruppen, du riskerar då en väldigt defensiv reaktion med dålig stämning som följd.

När det gäller din fördomsfulla medarbetare tycker jag att det ur något perspektiv verkar som om hon har lite kass självkänsla. Antagligen är hon väldans tråkig själv, men eftersom det i hennes värld inte är ok att vara tråkig så finns naturligtvis problemet utanför henne själv. Ärligt talat ser jag motsvarande problem hos dig. Du har säkert fördomar själv, men det är inte PK att ha fördomar, så du lägger märke till det hos andra.

Jag skulle föreslå att du nästa gång det händer ber att få prata med henne i enrum, och förklarar hur du upplever hennes uttalanden. Glöm det där med Bibelcitat. Ta hellre en ärlig dialog. Påvisa hur hennes beteende uppfattas av dig, och antagligen andra. Få henne att komma ihåg att hon är en trevlig och rolig människa egentligen.

Släpp pekpinnarna tills ni har en bra relation förutsatt att du faktiskt vill ha det. Ni kan båda två lära er ganska mycket av att ha en djupgående dialog inom ramen för en problematisk relation.
jo, allt du säger stämmer bra. ska tänka på vad du sagt om jag vill prata med henne. det problematiska är att, eftersom jag är ganska ovan med att prata med folk jag inte känner, så kanske jag lätt sårar henne. för jag tror att hon blir sårad ganska lätt, speciellt om man pratar i "enrum", då kan hon liksom inte skämta bort det, känns det som.

edit: I "värsta" fall så håller jag käften bara, och står ut i några dagar till. Men det känns, typ, fel. Känns fel att låta henne fortsätta vara fördomsfull, och det känns även fel att låta henne ha dåligt självförtroende. Känns som att det borde vara ganska lätt att fixa båda "problemen". Jag känner ju också att det nästan e mitt ansvar att prata med henne, eftersom hon har fördomar mot mig och min "grupp" (jag delar inte in folk i "grupper", vill bara förtydliga) och att det därför är mycket lättare för mig att förklara för henne, då det skulle påverka henne på ett starkare sätt. Och dels att jag (och alla andra runt henne) märkte att hon hade dåligt självförtroende. Känns fegt att bara inte bry sig, endå är det så som de allra flesta svenskar (och andra "grupper"?) gör. Det kanske också är en av anledningarna till att hon och många andra tycker att svenskar är "tråkiga". Därför känns det ännu mer som att, bara om jag skulle prata med henne så skulle hon kanske ändra sin syn på iallafall oss så kallade svenskar.
Citera
2007-12-16, 11:27
Medlem
adalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boccarossa-
jo, allt du säger stämmer bra. ska tänka på vad du sagt om jag vill prata med henne. det problematiska är att, eftersom jag är ganska ovan med att prata med folk jag inte känner, så kanske jag lätt sårar henne. för jag tror att hon blir sårad ganska lätt, speciellt om man pratar i "enrum", då kan hon liksom inte skämta bort det, känns det som.
Tror nog faktiskt att det blir värre att ta upp det framför andra. Och det ger troligare fel resultat. Tänkt själv hur pinsamt det skulle vara att bli konfronterad framför andra på avdelningen. Däremot är det lättare för dig att ta upp det. Det är inte av hänsyn till henne som du vill göra på det sättet.

Citat:
edit: I "värsta" fall så håller jag käften bara, och står ut i några dagar till. Men det känns, typ, fel. Känns fel att låta henne fortsätta vara fördomsfull, och det känns även fel att låta henne ha dåligt självförtroende. Känns som att det borde vara ganska lätt att fixa båda "problemen". /.../ Känns fegt att bara inte bry sig, endå är det så som de allra flesta svenskar (och andra "grupper"?) gör. Det kanske också är en av anledningarna till att hon och många andra tycker att svenskar är "tråkiga".
Det känns fel för att det är lite fegt att inte säga något utan låta en medmänniska famla i blindo. Det känns fel för att detta är ett utmärkt tillfälle för er båda att växa och att inte ta detta tillfälle i akt är slöseri. Du vet att du vill. I bästa fall får ni en närmare relation och nyttiga lärdomar båda två. I värsta fall har du konfronterat henne och gjort det klart för henne att det inte är ok, vilket kommer kännas bra även om hon skulle ta det på fel sätt. Hon kommer i vilket fall inte göra det framför dig igen och det är värt besväret.

Personligen tror jag att rädslan är obefogad. Jag har konfronterat kollegor i liknande situationer och de blir i regel tacksamma - hittills inga undantag. Var bara ödmjuk ska du se att det löser sig. Slå inte henne i huvudet med Bibel-citat.
Citera
2007-12-16, 15:08
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adala
Tror nog faktiskt att det blir värre att ta upp det framför andra. Och det ger troligare fel resultat. Tänkt själv hur pinsamt det skulle vara att bli konfronterad framför andra på avdelningen. Däremot är det lättare för dig att ta upp det. Det är inte av hänsyn till henne som du vill göra på det sättet.

Det känns fel för att det är lite fegt att inte säga något utan låta en medmänniska famla i blindo. Det känns fel för att detta är ett utmärkt tillfälle för er båda att växa och att inte ta detta tillfälle i akt är slöseri. Du vet att du vill. I bästa fall får ni en närmare relation och nyttiga lärdomar båda två. I värsta fall har du konfronterat henne och gjort det klart för henne att det inte är ok, vilket kommer kännas bra även om hon skulle ta det på fel sätt. Hon kommer i vilket fall inte göra det framför dig igen och det är värt besväret.

Personligen tror jag att rädslan är obefogad. Jag har konfronterat kollegor i liknande situationer och de blir i regel tacksamma - hittills inga undantag. Var bara ödmjuk ska du se att det löser sig. Slå inte henne i huvudet med Bibel-citat.
tack, och tack till alla andra för citaten, men tror inte det kommer behövas .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in