Citat:
Ursprungligen postat av adala
Fundera igenom vad du vill åstadkomma med det eftersökta citatet. Är det bara en inledning så finns det faktiskt bättre sätt. Ett annat hett tips är nog att inte prata ut om detta framför hela gruppen, du riskerar då en väldigt defensiv reaktion med dålig stämning som följd.
När det gäller din fördomsfulla medarbetare tycker jag att det ur något perspektiv verkar som om hon har lite kass självkänsla. Antagligen är hon väldans tråkig själv, men eftersom det i hennes värld inte är ok att vara tråkig så finns naturligtvis problemet utanför henne själv. Ärligt talat ser jag motsvarande problem hos dig. Du har säkert fördomar själv, men det är inte PK att ha fördomar, så du lägger märke till det hos andra.
Jag skulle föreslå att du nästa gång det händer ber att få prata med henne i enrum, och förklarar hur du upplever hennes uttalanden. Glöm det där med Bibelcitat. Ta hellre en ärlig dialog. Påvisa hur hennes beteende uppfattas av dig, och antagligen andra. Få henne att komma ihåg att hon är en trevlig och rolig människa egentligen.
Släpp pekpinnarna tills ni har en bra relation förutsatt att du faktiskt vill ha det. Ni kan båda två lära er ganska mycket av att ha en djupgående dialog inom ramen för en problematisk relation.
jo, allt du säger stämmer bra. ska tänka på vad du sagt om jag vill prata med henne. det problematiska är att, eftersom jag är ganska ovan med att prata med folk jag inte känner, så kanske jag lätt sårar henne. för jag tror att hon blir sårad ganska lätt, speciellt om man pratar i "enrum", då kan hon liksom inte skämta bort det, känns det som.
edit: I "värsta" fall så håller jag käften bara, och står ut i några dagar till. Men det känns, typ, fel. Känns fel att låta henne fortsätta vara fördomsfull, och det känns även fel att låta henne ha dåligt självförtroende. Känns som att det borde vara ganska lätt att fixa båda "problemen". Jag känner ju också att det nästan e mitt ansvar att prata med henne, eftersom hon har fördomar mot mig och min "grupp" (jag delar inte in folk i "grupper", vill bara förtydliga) och att det därför är mycket lättare för mig att förklara för henne, då det skulle påverka henne på ett starkare sätt. Och dels att jag (och alla andra runt henne) märkte att hon hade dåligt självförtroende. Känns fegt att bara inte bry sig, endå är det så som de allra flesta svenskar (och andra "grupper"?) gör. Det kanske också är en av anledningarna till att hon och många andra tycker att svenskar är "tråkiga". Därför känns det ännu mer som att, bara om jag skulle prata med henne så skulle hon kanske ändra sin syn på iallafall oss så kallade svenskar.