2007-12-14, 21:29
Medlem
Var ute och åkte lite förra helgen, gick lite fort i en kurva, tappade greppet, snurrade runt trekvarts varv och hamnade i snövallen. Bilen klarade sig men grejorna i skuffen blev lite ommöblerade.
Efter att ha kopplat in allt igen så märker jag att det viner lite ur 6x9:orna, högre och mer märkbart ju mer jag varvar.

Egentligen kanske jag borde gå ut och prova mig fram lite, men jag har ingen större lust att ligga och leta fel i skuffen i -15c när jag inte har en aning om vart jag ska börja.

Vad kan ha hänt?
Citera
2007-12-14, 21:38
Medlem
Såkallat generatorvinande.. Har du slutsteg till högtalarna? Isåfall ligger med stor sannolikhet strömkablen och lågnivån på tok för närma varandra..
Citera
2007-12-14, 21:46
Medlem
core_s avatar
Om 6x9orna är stegade, så får du välan sätta ett störningsskydd på lågnivåkablarna.

Alternativt kan du behöva sätta ett avstörningsfilter på strömmen till stereobompan.
Citera
2007-12-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglaa
Såkallat generatorvinande.. Har du slutsteg till högtalarna? Isåfall ligger med stor sannolikhet strömkablen och lågnivån på tok för närma varandra..
Jådå, jag har två st slutsteg, ett till 6x9orna och ett till baslådan, så som det är nu så ligger de på varandra ihoptejpade.
Strömkabeln som går till bas-slutsteget är lite för lång och ligger i en enda härva där bak, kan mycket väl vara så att lågnivån ligger ganska nära. Ska ut och kolla imorgon.
Citera
2007-12-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psych0
Jådå, jag har två st slutsteg, ett till 6x9orna och ett till baslådan, så som det är nu så ligger de på varandra ihoptejpade.
Strömkabeln som går till bas-slutsteget är lite för lång och ligger i en enda härva där bak, kan mycket väl vara så att lågnivån ligger ganska nära. Ska ut och kolla imorgon.

Okej gör så.. Man ska försöka hålla dessa 2 kablar så långt från varandra som möjligt.. Finns avstörningsfilter också att sätta på kablarna som core_ nämnde..
Citera
2007-12-14, 22:54
Medlem
Slutstegen har inte varit fastskruvade. Därför har du nog fuskat med jorden också. Då är signaljorden troligen bränd. Eller så har det hänt nåt med lågnivåkontakterna. Skippa allt vad filter heter, där har du nånting som kan orsaka störningar.
Citera
2007-12-15, 00:52
Det kallas för generatorvin.
Underlättar om man har dragit rca-kablarna på ena sidan utav bilen
och strömkabeln på motsatt sida då givetvis.
Jorden bör också kollas så den har bra ytkontakt, någorlunda.

Det finns störningsskyd sk. att köpa lite varstanns dock.
Kopplas på mitten utav rca-kablarna.

Jag pratar om generatorvin vid en situation om man kör steg.
Citera
2007-12-15, 10:38
Medlem
orvarens avatar
Ah ha! akustisk varvräknare! Höj volymen,vid ca:120db brukar man inte höra mycket av det!
Citera
2007-12-15, 16:25
Medlem
Tajger66s avatar
Garanterat snö kvar i 6x9rna det brukar vina ordentligt när det kommer snö i dom!
Citera
2007-12-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Garanterat snö kvar i 6x9rna det brukar vina ordentligt när det kommer snö i dom!
Jag körde med stängda dörrar och baklucka

Provade att separera lite på strömkabel och lågnivå, hjälpte dock inte.
Såg att kontakterna på rca-kablarna var lite böjda. ljudet ändras när man vickar lite på dom, är säkert glappa.

Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Underlättar om man har dragit rca-kablarna på ena sidan utav bilen
och strömkabeln på motsatt sida då givetvis.
Jorden bör också kollas så den har bra ytkontakt, någorlunda.
Kabeldragning från motorrum bakåt är gjort av föregående ägare, lågnivå och ström är draget på olika sidor av bilen, precis som du skriver. Har dock ingen koll på vart jordkabeln är jordad och om den fortfarande är jordad, eller har lossnat nånstans.

Tror jag gör om alltihop, och försöker få till det någonlunda seriöst.
Citera
2007-12-16, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av Psych0
Jag körde med stängda dörrar och baklucka

Provade att separera lite på strömkabel och lågnivå, hjälpte dock inte.
Såg att kontakterna på rca-kablarna var lite böjda. ljudet ändras när man vickar lite på dom, är säkert glappa.

Kabeldragning från motorrum bakåt är gjort av föregående ägare, lågnivå och ström är draget på olika sidor av bilen, precis som du skriver. Har dock ingen koll på vart jordkabeln är jordad och om den fortfarande är jordad, eller har lossnat nånstans.

Tror jag gör om alltihop, och försöker få till det någonlunda seriöst.

har du kablarna på varsin sida så bör det räcka.
jorden är ju simpel att kolla upp, bara gnugga med sandpapper eventuellt.

Om generatorvinande ljudet fortsätter, så införskaffa ett störningsfilter
som är avsett för just generatorvin, finns fina sådana till bra priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in