2007-12-14, 17:31
Medlem
BalleAnkas avatar
Jag har en fyra år gammal Olympus my-400. Den är smidig och lättanvänd, men det är bara när man tar bilder utomhus i dagsljus som bildkvaliteten blir ok. Inomhusbilder blir mörka, har konstiga färger och rödögda personer.

Finns det någon kompaktkamera som tar riktigt bra bilder även inomhus eller måste man köpa en stor tung systemkamera? Kanske en kamera som kan kopplas till en stark separat blixt är lösningen?
Citera
2007-12-14, 20:57
Medlem
Farbror Sallads avatar
En kamera med blixtsko för separat redig blixt löser problemen, men en dylik blixt kostar också en hacka. Problemet är annars som vanligt att kompaktkameror brusar något infernaliskt när man drar upp känsligheten (ISO), och inomhus är det ju i regel mörkt kvällstid.
Vad har du för budget? Måste kameran vara liten?
Citera
2007-12-15, 11:25
Medlem
BalleAnkas avatar
JAg nar redan en separat blixt som visserligen är från tiden före digitalkamerorna (drygt 20 år gammal). Den går kanske att använda.

Det är nog viktigare att kameran är liten och lätt att ta med än att den är billig. Runt 4-5 tusen kronor kan jag i alla fall lägga ut.

Kanske är lösningen en systemkamera för hemmabruk inomhus och en billig kompaktkamera när man är på resa.
Citera
2007-12-15, 14:51
Medlem
actionbents avatar
Kan vara bra att tänka på att köpa en kamera med bra vidvinkel om man fotar mest inomhus, det finns en del kompaktkameror med 28mm vidvinken. Panasonic har ett par stycken som klara det tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in