2007-12-13, 23:23
Medlem
Ja, som frågan lyder.

Har någon tips på en bra kurs i Photoshop? Det som bör ingå är avancerad färglära. På det teoretiska planet framför allt. Kurvor, nivåer, selektivt osv vet jag självklart hur man använder, men för att nå perfekt resultat INNAN provtryck skulle lite mer teoretisk kunskap vara behövligt.

Anpassa bilder för tryck etcetera har jag bra koll på. Jag vill helt enkelt ta det "ett steg längre". Men tyvärr vet jag inte riktigt själv vad jag klassas som bra på, alternativt expert...

Troligtvis skulle jag behöva hitta en bra utbilding, IRL, som utgår från mina kunskaper som jag har idag och sedan vässa till dessa. Ett inträdesprov likt de man får på Berghs och Forsbers kurser för grafiska formgivare är nog på sin plats.

Det mesta bör ske på en avacerad nivå. Göra "häftiga" bilder är inte det primära syftet, ingen "filterforskning" om man säger så... Snarare jordnära och verkligt.

Idag bygger jag en hel del keyart för DVD-produktioner och liknande, men jag vet att jag kan bli strået vassare..

Kursen, slash utbildningen ska vara anpassad för folk i mediabranchen och för tryck i första hand.

Jag vet att frågan kanske är lite svår och "luddig", men jag gör ett försök och hoppas någon PS-ninja här kan komma med lite bra tips.

Kostanden bör inte överstiga 40k men det kan troligvis diskuteras...

FYI har jag jobbat som formgivare/originalare i många år och de sista 8 åren i tryckeriets ateljé. Jag ligger bra till med kunskapen, men jag känner att jag kommit till en nivå som blir svår att kliva över utan experthjälp.

Fullärd blir man aldrig, men lite hjälp på traven dit skulle sitta på sin plats.

Alla tips är välkomna!
Citera
2007-12-15, 00:58
Medlem
mygans avatar
jag tror du är den ende som förstår vad du har skrivit....
Citera
2007-12-15, 16:45
Medlem
Någon som borde ha koll på kurser i Photoshop skulle väl vara Mattias Karlsson på Högskolan i Jönköping. Det är han som driver Moderskeppet. Han har ju sin photoshopkurs som man kan söka till, men vad jag har fattat det är det lite av en noobiekurs. Sen kanske det är så att det finns påbyggnadskurser som inte jag vet om.

jag vet inte rikigt hur mycket du kan om Photoshops ljus och färgverktyg men kolla in på Moderskeppet.se och se om du kan lära dig nåt nytt. Där går han ganska grundligt igenom hur de olika verktygen fungerar och hur man använder dom till.
Citera
2007-12-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
jag tror du är den ende som förstår vad du har skrivit....

Vad försår du inte?

Jag kan Photoshop bra. Mycket bra. Men vill lära mig mer. Både teoretiskt och praktiskt. T.ex. vad betyder alla olika lageregenskaper? Teoretiskt. Så som; ljusare/illuminens/färg/nyans/raster/färgskugga etcetera.

När ska man använda vad och vad ska man kombinera för att nå önskat resultat. Till exempel, har jag märkt, kan man använda ljusöverstrålning med masker för att skärpa till vissa delar av ett objekt/foto. Om jag gör ett bruslager vill jag veta om jag ska använda "gaussian/uniform" ska jag använda monochrome eller inte...

FB kanske inte är rätt ställe att fråga detta...

Men jag tar några exempel till.

Vad blir effekten om man blandar ett lager med ett annat. Vad blir effekten av två olika lager på varandra med olika lageregenskaper. Inget för Kreti och Pleti alltså.

Hur frilägger man hår bäst. Ska jag använda nivåer, vanligt friläggning med pen tool eller bör jag med airbrush maska området... Vad funkar bäst mot olika bakgrunder osv.

Alltså, det handlar om FÖRDJUPNING i olika verktyg och inställningar. Samt ren fotolära och hur bilder påverkas av olika färgrymder.

I PS kan man ofta använda olika verktyg för att nå samma resultat. Jag vill veta vad som är bäst lämpat för mitt ändamål, idag testar jag ofta tills jag når önskat resultat.

Jaja, det kanske inte blev bättre förklarat så här.

Men ett proffs borde faktiskt förstå vad jag söker.

Eller är jag så jävla luddig? =))
Citera
2007-12-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoCoo
Någon som borde ha koll på kurser i Photoshop skulle väl vara Mattias Karlsson på Högskolan i Jönköping. Det är han som driver Moderskeppet. Han har ju sin photoshopkurs som man kan söka till, men vad jag har fattat det är det lite av en noobiekurs. Sen kanske det är så att det finns påbyggnadskurser som inte jag vet om.

jag vet inte rikigt hur mycket du kan om Photoshops ljus och färgverktyg men kolla in på Moderskeppet.se och se om du kan lära dig nåt nytt. Där går han ganska grundligt igenom hur de olika verktygen fungerar och hur man använder dom till.

Jag tror tyvärr också att det är en kurs anpassad för folk "utan riktig koll". Jag fick faktiskt så sent som igår reda på att en av mina arbetskamrater ska gå en kurs just in Jönköping, det ligger väl inte helt långt bort i att det faktiskt gäller den du skriver om.

Men kollegan som ska gå den kursen ligger inte ens i närheten av mina kunskaper i PS idag.

Just därför frågar jag på FB, för jag har än så länge inte lyckats hitta en utbildning som skulle duga åt mig.

Det kanske i slutändan blir så att jag och mitt företag får ta hjälp av någon som kan ge mig en kurs, man to man om man säger så. För risken är att kursen inte lämpar sig för mig utan man fokuserar den på sånt jag redan kan.

Fortsättningskurserna jag hittat hittills är helt klart under min förmåga, dessa kurser skulle jag lika gärna kunna leda själv. Faktiskt... Det måste vara anpassat för någon som kan betydligt mer än vad dessa fortsättningskurser kan erbjuda.

Men jag ska kolla in moderskeppet, även om jag tror att jag söker någonting annat.

Jag har i alla fall svårt att tro att jag har så mycket kunskaper i PS att det inte finns Någon utbilding som skulle kunna vässa till mina kunskper...

Med lite tur kanske jag lyckas hitta det jag söker. Tack för ditt svar!

MVH
Citera
2007-12-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoCoo

Nu har jag kollat lite snabbt. Allt han tar upp i sina "tutorials" kan jag redan lösa på flera olika sätt. Det mesta är basic vad gäller maska, färgkontroll och kloning.

Jag vill veta betydligt mer

Men jag ska kolla vidare, jag vill dock gå en utbilding face to face. DVD-instruktioner och tutorials sätter sig inte lika bra enligt mig. Jaja, fy skam den som ger sig... Jag ska dra ett mail till dem och kolla vad man har att erbjuda..

Tack än en gång.

Men har någon tips på det jag söker skulle jag bli mycket glad.

IRL är det jag vill ha =)
Citera
2007-12-15, 20:19
Medlem
Pjosks avatar
I utbildningen som mattias på moderskeppet har går dom ganska djupt tror jag. teoretiskt in i olika verktyg för att se hur de är uppbyggda etc. Distanskursen alltså på högskolan för lärande och kom. i jönköping. Du kan ju se hur den ser ut? De tutorials som ligger uppe på moderskeppet är ju riktiga nybörjartutorials
Citera
2007-12-15, 21:11
Medlem
§

Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
I utbildningen som mattias på moderskeppet har går dom ganska djupt tror jag. teoretiskt in i olika verktyg för att se hur de är uppbyggda etc. Distanskursen alltså på högskolan för lärande och kom. i jönköping. Du kan ju se hur den ser ut? De tutorials som ligger uppe på moderskeppet är ju riktiga nybörjartutorials

Jo det var väl det jag misstänkte. Det kändes lite väl basic. För precis som du antyder, vill jag gå djupare in i verktygen och verkligen "förstå" vad dessa kan göra. Vad man kan göra vet jag men hur man kan kombinera olika metoder för att nå önskat resultat är något helt annat.

Men det verkar som att det mesta därifrån går via distans och DVD/tutorials, just det vill jag undvika. Jag söker en utbildning i "skolmiljö" men börjar förstå att det är svårt att hitta.

Jag tror att kostnaden mycket väl kan uppgå till 60k + men det tror jag har ganska liten betydelse. Företaget jag jobbar på vet att om man satsar på mig kommer jag stanna kvar och betala tillbaka detta med råge. Jag är lojal och det tror jag de flesta företag uppskattar...

Jaja, det hör väl inte riktigt hemma i den här tråden

Tack för ditt svar!

Jag har draqit en förfrågan till dem via hemsidan och får helt enkel se om man kan erbjuda något jag söker...
Citera
2007-12-20, 00:58
Medlem
finns bra videos på powerbits.org
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här