2007-12-13, 20:45
Medlem
Tja på er, nu e det så att jag kör med dualboot, Ena e Kubuntu 7,04 den andre e Xp pro. jag tänkte ändra upplösningen till de jag gillar bäst de e 1280X1024,

Men mitt problem e ju att jag inte kan ha mera än 1024X768 med 60hz.
Detta gör mej inte alls nöjd,

Så nu undrar ja om de e så att jag måste mata i mina drivrutiner till Grafikkortet
och till moderkort osv,

Men ja e rätt ny typ några timmar ny på linux OS, Så jag har stött på lite konstigheter. typ 1 va! va e detta för drev som kommer upp när ja vill installera ett spel, aha installikon, klickar men då kommer ju det upp -vad vill du använda för program...

Så en polare sa du kan ju inte försöka installera ngt Win xp program på linux, testa spela Xbox spel på ps2.

Okej kan ja köpa då vet ja vrf det inte går,

1 min fråga e ju om det går att typ ha win xp program på Kubuntu (7,04a),

2, måste jag leta efter nya linux drivrutiner till mina komponenter på nätet?

3. kan man ej ändra till 1280X1024.a

4. Ska jag skriva i Terminalen när ja ska installera något?

Mvh Timmy

Edit: posta ja ej rätt, förflytta post, va mkt osäker på vart de skulle
Citera
2007-12-13, 21:16
Medlem
OJ! Hur tänkte du nu?
Carradine, varsågod....

OnT:
Läs denna: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Det finns en svensk också men den hittade jag inte på första sökningen så då får det vara.

EDIT: Ställ dig frågan, "Varför vill jag installera Linux"? Svara gärna i denna tråd.
Som en bonus hittade jag den svenska LNW på den andra sökningen. http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm
Citera
2007-12-13, 21:25
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Nej. Du kan inte använda Windows program i GNU/Linux. Inte utan ett översättningsprogram som tex. wine iallafall.
Om du är beroende av Microsoft så tycker jag att du ska hålla dig till windows.

Om du ska ändra upplösningen så gör du det i /etc/X11/xorg.conf under Section "Screen".

Du bör installera drivrutiner till ditt grafikkort, ja. Oftast finns de på tillverkarens hemsida. Men vesa- modulen fungerar sålänge du inte behöver hårdvaruacceleration och liknande.

I stösta allmänhet så behöver du inte hålla på så mycket med drivrutiner då Linux är kompillerat med mängder av moduler som stöder hårdvara, det är mest då du har någon ovanlig hårdvara eller söker specialfunktioner som kan finnas i de proprietära drivrutinerna du behöver tänka på sådant.
Citera
2007-12-13, 21:55
Medlem
Vissa propretiära grafikdrivrutiner finns i Kubuntus repos. Om du uppdaterar till 7.10 så får du tillgång till Restricted Drivers Manager vilket gör installationen väldigt enkel.
Citera
2007-12-14, 02:41
Medlem
lazer62s avatar
men va fan,,, är du full eller vad???

Du skojar bara eller???

//
Citera
2007-12-14, 03:43
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodfather
Edit: posta ja ej rätt, förflytta post, va mkt osäker på vart de skulle

http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=78
Citera
2007-12-14, 11:23
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=78

Ja, näst intill.

Den här typen av poster har ökat dramatiskt det senaste året bara, vilket är mycket tragiskt. Om inte "Click 'n run" installationsprogrammen hade brett ut sig i den omfattningen det har så hade vi sällan behövt se sådant här.
Citera
2007-12-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Ja, näst intill.

Den här typen av poster har ökat dramatiskt det senaste året bara, vilket är mycket tragiskt. Om inte "Click 'n run" installationsprogrammen hade brett ut sig i den omfattningen det har så hade vi sällan behövt se sådant här.

Va e det som har ökat så mkt....

Hmm ville bara ha svar på några saker, inte massa kritik osv, vissa verkar glömma att en gång va ni me nya på vissa saker, va gjorde ni när ni inte hittade då, google har ju inte funnits i alla år, ge oss nya samma alternativ som ni hade ist för att bara klaga och ge kritik, ni som gillar att ge kretik skaffa er ett forum då där kan ni alla kritiker sitt aoch kritisera varandra
Citera
2007-12-14, 15:19
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
[V]a[d] gjorde ni när ni inte hittade då, [G]oogle har ju inte funnits i alla år[?]

Till att börja med läste vi manualer. Sedan läste vi BBS:er, Fidonet, Usenet och e-postlistor och respektive produkts hemsidor, när sådana dök upp runt 1994. Ditt problem är nog inte att du "inte hittar", det är att du inte har brytt dig om att ens kolla upp vad ett operativsystem i allmänhet och Linux i synnerhet är för något - ändå har du gått och installerat ett annat OS än det du redan hade och verkar behöva för dina ändamål.

Jag kan visserligen inte tala för andra, men tror inte att "vi" springer och installerar mjukvara som vi inte har en aning om vad det är eller vad det skall vara bra för, för att sedan ställa frågor om hur man gör saker som mjukvaran inte är avsedd eller lämpad för. Inte om vi inte skämtar i alla fall, därav mitt förra inlägg.

Linux är inte Windows. Windowsspel och Windowsdrivrutiner skall installeras i Windows, inte i Linux, MacOS, AmigaOS, eller något annat. Du skall inte köra en dieselbil på bensin. Du installerar inte ett kalkylprogram för att sedan fråga hur man skall göra bildbehandling med det.

Svaren på andra grundläggande frågor som hur man installerar program och använder terminalen i Linux finns även de på t.ex. (K)ubuntus hemsida, i dokumentationen som medföljde ditt OS, och i varenda nybörjar-Linux-FAQ på nätet. Svenska lär du dig i grundskolan.
Citera
2007-12-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Till att börja med läste vi manualer. Sedan läste vi BBS:er, Fidonet, Usenet och e-postlistor och respektive produkts hemsidor, när sådana dök upp runt 1994. Ditt problem är nog inte att du "inte hittar", det är att du inte har brytt dig om att ens kolla upp vad ett operativsystem i allmänhet och Linux i synnerhet är för något - ändå har du gått och installerat ett annat OS än det du redan hade och verkar behöva för dina ändamål.

Jag kan visserligen inte tala för andra, men tror inte att "vi" springer och installerar mjukvara som vi inte har en aning om vad det är eller vad det skall vara bra för, för att sedan ställa frågor om hur man gör saker som mjukvaran inte är avsedd eller lämpad för. Inte om vi inte skämtar i alla fall, därav mitt förra inlägg.

Linux är inte Windows. Windowsspel och Windowsdrivrutiner skall installeras i Windows, inte i Linux, MacOS, AmigaOS, eller något annat. Du skall inte köra en dieselbil på bensin. Du installerar inte ett kalkylprogram för att sedan fråga hur man skall göra bildbehandling med det.

Svaren på andra grundläggande frågor som hur man installerar program och använder terminalen i Linux finns även de på t.ex. (K)ubuntus hemsida, i dokumentationen som medföljde ditt OS, och i varenda nybörjar-Linux-FAQ på nätet. Svenska lär du dig i grundskolan.

här e dokumenattionen på nätet på för kubuntu som min cd tyckte jag skulle ha hjlp av, int emkt terminal där. inte mkt alls! https://help.ubuntu.com/6.06/kubuntu...u/C/index.html

men tack för svaren iaf
Citera
2007-12-14, 20:54
Medlem
Citat:
här e dokumenattionen på nätet på för kubuntu som min cd tyckte jag skulle ha hjlp av, int emkt terminal där. inte mkt alls!
Suck. https://help.ubuntu.com/7.10/basic-commands/C/

Edit: Och svenska lär man sig som sagt i grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in