2007-12-13, 19:06
Medlem
Fettefrittes avatar
Är det något att hänga i bilen tro?

http://www.visualeyes.se/uk/

Diskuteras även här

http://pryl.feber.se/feber/art/36151...nserar_rayzer/
Citera
2007-12-13, 19:17
Medlem
Big_Bites avatar
Läste om detta i Bilsport för ett tag sedan.

- Ser inte hur de kan ge tillräckligt kjus.
- Tycker att vindrutan borde störa ljusbilden.(?)
- Såg något ca-pris men kändes direkt som att det skulle löna sig att köpa riktiga X-tralljus istället.
- Passar de nte bäst på moderna bilar`? Har svårt att se hur den blaffan skulle passa på min 940 - 9a:a.

Mina tankar, eller frågor mestadels kanske
Citera
2007-12-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
- Ser inte hur de kan ge tillräckligt kjus.
Visserligen är reflektorerna små men det finns bilar som har väldigt små helljusreflektorer i sitt ordinarie helljus (t.ex. Volvo S60) och det verkar ju fungera. Och eftersom detta är xenon-lampor så ger de nog ett jävligt bra komplement till extraljuset.
Citat:
- Tycker att vindrutan borde störa ljusbilden.(?)
Det återstår att se. Ska bli intressant att se ett oberoende test av dem.
Citat:
- Såg något ca-pris men kändes direkt som att det skulle löna sig att köpa riktiga X-tralljus istället.
Vissa bilar kan eller vill man ju inte ens ha extraljus framför grillen p.g.a. avståndsradar och liknande. Då återstår att sätta dem i spoilern under regplåten men den låga placeringen gör ljusbilden ganska tvivelaktig. Det är en stor fördel att få upp ljusen i takhöjd istället.
Citat:
- Passar de nte bäst på moderna bilar`? Har svårt att se hur den blaffan skulle passa på min 940 - 9a:a.
Nu vet jag inte vad 9a:a är för modell men jag tycker nog att en 940 ska ha tre stora runda extraljus i grillen för att det ser så härligt norrländskt ut.
På nya bilar sitter ju ofta regnsensorn under backspegeln vilket antagligen skulle omöjliggöra montering av den här prylen.
Citera
2007-12-15, 19:40
Medlem
rebbans avatar
Jag är skeptisk till att det skulle va värt pengarna.
Visst lite ljus ger dom säkert men nån hit är det nog inte.
Kan väl va ett altenativ för dom marknaderna där det är olagligt att montera extraljus utanpå bilen.
Citera
2010-04-20, 14:03
Medlem
Dom håller på att ragga pengar för närvarande, produkten ser lovande ut i prospekten... någon som har köpt några "Rayzer"? Funkar dom?
Citera
2010-04-20, 14:52
Medlem
Tratexs avatar
Nån av dom stora biltidningarna, kommer inte ihåg vilken har faktiskt testat dessa extraljus i höstas. Dom var inte så värst imponerande över ljusbilden direkt. Den nådde inte så värst långt och var inte heller så värst kraftfull, enda fördelen var att den p.g.a. sin höjd kunde lysa över snövallar. Ljusbilden var väl att jämföra med traditionella små extraljus med halogenlampa som Hella FF100.

Fördelen med dessa är ju att det blir minimal åverkan på bilen tack vare att signalen om att tända helljuset överförs via radio och strömmen till dom inne i kupén kan tas från cigarettändaren. Dock så brister det hela sen då reflektorerna helt enkelt är för små, som någon skrev innan så finns det bilar (främst Volvo och Saab) som har förhållandevis små reflektorer men som ändå ger ett bra helljus. Dessa extraljus är dock inte i närheten av dessa i storlek, såväl avseende diameter som djup.

Intressant idé dock men den behöver utvecklas mer. Läste någonstans att dom för diskussioner med nån biltillverkare om orginalmontering av dessa i bilen. T.o.m. en sån där liten extraljusramp som man hänger under nummerplåten lyser bättre än dessa.

Innan jag överger mina traditionella extraljus så får dom allt komma med ett ljus som är i närheten av Bosch Big Knick eller Hella 3000.
Citera
2010-04-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Nån av dom stora biltidningarna, kommer inte ihåg vilken har faktiskt testat dessa extraljus i höstas. Dom var inte så värst imponerande över ljusbilden direkt. Den nådde inte så värst långt och var inte heller så värst kraftfull, enda fördelen var att den p.g.a. sin höjd kunde lysa över snövallar. Ljusbilden var väl att jämföra med traditionella små extraljus med halogenlampa som Hella FF100.

Fördelen med dessa är ju att det blir minimal åverkan på bilen tack vare att signalen om att tända helljuset överförs via radio och strömmen till dom inne i kupén kan tas från cigarettändaren. Dock så brister det hela sen då reflektorerna helt enkelt är för små, som någon skrev innan så finns det bilar (främst Volvo och Saab) som har förhållandevis små reflektorer men som ändå ger ett bra helljus. Dessa extraljus är dock inte i närheten av dessa i storlek, såväl avseende diameter som djup.

Intressant idé dock men den behöver utvecklas mer. Läste någonstans att dom för diskussioner med nån biltillverkare om orginalmontering av dessa i bilen. T.o.m. en sån där liten extraljusramp som man hänger under nummerplåten lyser bättre än dessa.

Innan jag överger mina traditionella extraljus så får dom allt komma med ett ljus som är i närheten av Bosch Big Knick eller Hella 3000.

Hittade ett test av Reyzer; http://www.aftonbladet.se/bil/article6423371.ab
Precis som du säger känns det som om dom inte riktigt är färdigutvecklade, för många nackdelar..
Citera
2010-04-20, 16:20
Medlem
b.marleys avatar
Har för mej att dom var sjukt dyra att köpa.
Citera
2010-04-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
Har för mej att dom var sjukt dyra att köpa.

En bit över 6000 spänn enligt artikel i AB.. Inget man impulsköper kanske..
Citera
2010-04-20, 22:53
Medlem
Fuzzs avatar
Har monterat i några bilar tidigare och det verkar vara ganska dålig kavitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in