jag har ett problem. min familj har en tendens att logga ut min användare när jag inte sitter vid datorn. detta stänger ner allt jag hade igång (nedtankningar, word document m.m) jag är innerligt trött på att behöva vänta dubbelt så länge på att mina nedtankningar ska bli klara eller att behöva skriva om en hel uppsats för att dom tror att min användare "slöar" ner datorn.
jag skulle vilja veta om det finns ett program som förhindrar andra användare på en dator att logga ut min användare. alla användare har admin konton och vi är sammanlagt 5 stycken användare.
vet någon intelligent själ här om det finns något som kan hjälpa mig att kämpa emot dessa orättvisor?
Det skulle hjälpa om man visste vilken version utav Windows du har. Jag har ett tips som skulle kunna hjälpa om du har Windows XP Professional.
Gå in i kör på start-menyn.
Skriv 'gpedit.msc' (utan apostrofer såklart), tryck OK.
Gå in i 'Administrativa mallar' under 'Användarkonfiguration'.
Gå in i mappen för 'Start-menyn och Aktivitetshanteraren'.
Dubbelklicka på alternativet 'Ta bort Logga ut på start-menyn'.
Kryssa i 'Aktiverad' & tryck OK.
Stäng alla fönster.
Du kan även ta bort "stäng av datorn"-knappen om det är nödvändigt. Nackdelen är väl att dom inte heller kommer att kunna logga ut sina användare men huvudsaken är väl att du vet hur man gör antar jag?
OBS. Du kan inte starta gpedit.msc om du inte har XP Pro.
Du lär nog försöka resonera dig fram till en lösnning då ingenting av det du kan göra på datorn förhindrar att de helt enkelt startar om burken på knappen vilket är vad som troligen kommer att ske om du låser upp datorn till ditt användarkonto på något vis.
Fast det finns en nackdel med det som du inte behöver tala om det för dom är att För att låsa upp datorn behöver dom bara skriva sitt användarnamn och lösenord för att låsa upp datorn igen... Använde det i skolan då vi hade gemensama datorer och andra hade låst datorn ^^
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!