2008-04-11, 14:06
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
JAGET och dess EVIGA EXISTENS...

Om vi skulle försvinna för evigt efter döden, som ateisterna tror, så borde vi ju enligt den logiken inte kunna finnas till nu heller, eftersom evigheten, förutom att den inte kan ha något slut, ej heller kan ha någon början, till skillnad mot det som är temporärt, som både har en början och ett slut...

Alltså kan man aldrig påstå att Jaget förvinner för evigt, för finns det nu, så bevisar det att Jaget har en existens, och något som en gång existerar, kan ju därmed inte icke-existera i evighet i bemärkelsen endast efter döden och innan födseln, eftersom evigheten även måste inkludera nuet... annars är det ju ingen evighet!!!

Att vi finns till nu är således ett vattentätt BEVIS på att JAGETS existens är EVIG och att vi därmed, förutom att vi (den andliga individen) kommer finnas till efter döden, även fanns till innan födseln...

Ateistens flummiga s.k. logik lyder: "Innan jag föddes så fanns jag inte, och efter födseln så finns jag."

Alltså borde förlängningen av ateistens logik även lyda: "När jag dör så finns jag inte, och sedan kommer jag nån gång återigen att födas och finnas."

Eftersom ateisten påstår att hans nuvarande existens har uppstått från icke-existensen (en myt, finns ingen icke-existens, finns inget som icke-existerar) innan födseln, så borde ju icke-existensen efter döden också i sin tur återigen kunna leda till en ny existens...

Om man nu skulle kunna uppstå från icke-existensen 1 gång (som är ateistens tro), varför då inte fler gånger?

Givetvis har Jaget/själen en evig existens, bytena av våra fysiska kroppar i liv efter liv är bara som nya kapitel i själens evolution här i den temporära materiella världen...

När Jaget återgår till evigheten i den andliga världen, så är det "mission accomplished"; Jaget har funnit sin eviga ro i sitt rätta element, tillsammans med alla andra befriade själar i Herrens gemenskap...

Det är du som säger att vår existens är evig, jag säger att när vi dör så dör vi, försvinner, avslutar vår existens. Dina cirkelargument är bara larviga om än underhållande. Förklara varför existensen är evig! Med bevis som inte hämtas från dina egna posts.

Och som en vis man sa: Mera copypasta tack!!!
Citera
2008-04-11, 15:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Det är du som säger att vår existens är evig, jag säger att när vi dör så dör vi, försvinner, avslutar vår existens. Dina cirkelargument är bara larviga om än underhållande. Förklara varför existensen är evig! Med bevis som inte hämtas från dina egna posts.

Och som en vis man sa: Mera copypasta tack!!!

VAD är det som dör och försvinner?

Just det, bara ditt temporära fysiska skal...

Jaget/själen påverkas inte av tidens tand!

Vår materiella kropp och dess celler, våra tankemönster, vår personlighet, våra värderingar, åsikter m.m. förändras ständigt på grund av tidens tand...

Detta samtidigt som JAGET - vi som lever i kroppen, den evigt medvetna levande andliga energin, subjektet, individen, som relaterar till dess temporära objekt; kroppen och psyket - är exakt densamma, OFÖRÄNDERLIG, vi har exakt samma bestående Jag-identitet nu som när vi var små, trots alla fysiska och psykiska förändringar...

Detta BEVISAR att JAGET, själen, är en EVIG absolut konstant och som därmed naturligtvis överlever den s.k. döden. Det var samma "Jag" som var medveten och upplevde händelser när vi var fem år unga, som nu idag; annars skulle vi inte säga att det var händelser ur "mitt" liv, om det inte var vårt "Jag" som upplevde dem...
Citera
2008-04-11, 15:49
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
VAD är det som dör och försvinner?

Just det, bara ditt temporära fysiska skal...

Jaget/själen påverkas inte av tidens tand!

Vår materiella kropp och dess celler, våra tankemönster, vår personlighet, våra värderingar, åsikter m.m. förändras ständigt på grund av tidens tand...

Detta samtidigt som JAGET - vi som lever i kroppen, den evigt medvetna levande andliga energin, subjektet, individen, som relaterar till dess temporära objekt; kroppen och psyket - är exakt densamma, OFÖRÄNDERLIG, vi har exakt samma bestående Jag-identitet nu som när vi var små, trots alla fysiska och psykiska förändringar...

Detta BEVISAR att JAGET, själen, är en EVIG absolut konstant och som därmed naturligtvis överlever den s.k. döden. Det var samma "Jag" som var medveten och upplevde händelser när vi var fem år unga, som nu idag; annars skulle vi inte säga att det var händelser ur "mitt" liv, om det inte var vårt "Jag" som upplevde dem...

...Cirkelargument... det bevisar ingen ting, du bara antar saker till följd av andra teser du anragit....
Citera
2008-04-11, 16:44
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Själen sitter inte fastklistrad i pumpen, utan är transcendentalt belägen vid hjärtchakrat!

Om man du kopplar huvet till en maskin och tar bort resten av kroppen, var tar då själen vägen?
Citera
2008-04-11, 17:18
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ja, utifrån sett...men själen är ALLTID medveten!

Medvetandet är en egenskap hos själen och inget specifikt tillstånd!

Vad är det medvetna tillståndet då? Finns det inget tillstånd då vi är medvetna? Jo, det gör det, och detta tillstånd är medvetandet.

Citat:
Upplevelser kan man ha tack vare att man har ett medvetande, så medvetandet är ingen upplevelse i sig, utan grunden till alla upplevelser!

Medvetenhet är ett tillstånd och en upplevelse.

Hur upplever man hunger? Genom att vara hungrig.
Hur upplever man förvirring? Genom att vara förvirrad.
Hur upplever man medvetenhet? Genom att vara medveten.

Hur kan man uppleva något om man inte är medveten om det? Det går inte, och på samma sätt: Hur kan man vara medveten om något om man inte upplever det? Det går inte, det är på så sätt man upplever medvetenhet, och det är på så sätt som medvetandet är både ett tillstånd och en upplevelse.

I annat fall, hur vet du att du är medveten?

Citat:
Att s.k. vara medvetslös, syftar endast på det yttre kroppsliga medvetandet...

Finns det två sorters medvetanden?

Citat:
Det andliga är uppbyggt av andliga beståndsdelar!

Fysiskt betyder att det (bortsett från tid och rum) består av något, alltså är det andliga fysiskt och begränsas därför av fysikens lagar.
Citera
2008-04-11, 21:59
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Om en datoranvändare byter ut mjukvaran i sin dator från Windows till Linux...

Dra inte in Linux i dina religiösa trippar, vi har det svårt som det är utan att diverse extremister tar oss i munnen.

Citat:
Vill man ha en Helkropps-transplantation, så får man snällt vänta tills det enligt karmalagen är dags för en helt ny kropp (återfödelse, reinkarnation), då allting blir nytt, både kropp och hjärna...

Placebo, har du hört talas om det? Det är rester efter era vansinneshärjningar där ni tutat i folk en massa strunt.

Citat:
Hjärnan = Bara ett fysiskt organ, ett objekt, ett instrument...
Liksom hjärtat.

Citat:
Jaget/själen är transcendentalt beläget i hjärtat (följer alltså inte med vid en hjärttransplantation) och så länge hjärtat slår, finns själen kvar...
Så ett hjärta som slutar slå förlorar sin själ då? Vad händer med alla skidåkare och drunkningsoffer som fått ligga upp till 20 minuter med ett ickeslående hjärta? Är de själlösa, förtappade, evigt dömda?

Förresten verkar du ha glömt alla de fall av hjärntrauma där patienten vaknat med hela sin personlighet förändrad. Och ja, då snackar vi allt, inklusive kärlek.

Citat:
Handen på hjärtat, var sitter våra djupaste känslor, såsom kärlek, empati och vördnad?
I själen. Som sitter i hjärnan.

Citat:
Mitt hjärtas övertygelse är att alla i själ och hjärta förstår att själen finns i hjärtat och inte i hjärnan...
Vi övergick till empirisk bevisning för ett antal hundra år sedan, bara så du vet.

Citat:
Det finns många studier som påvisar att hjärt-transplantationer påverkar ens personlighet och känslor (cellminnen); Illustrerad Vetenskap:
Som sagt, det är närmast ett medicinskt faktum att personlighetsförändringar kan inträffa vid trauma mot hjärnan. Jämför det med de hela två rapporter du hittat som "stöder" dina delirier.

Citat:
Vilket härmed bevisar att ens personlighet och känslor är nära förknippat med just hjärtat...
Nepp, jag väntar fortfarande på något som ens antyder att du har rätt. Bevis verkar inte riktigt vara din starka sida, så obestridliga antydningar duger.

Citat:
Handen på hjärtat; Varför säger man inte "Ha hjärnan på rätta stället", istället för "Ha hjärtat på rätta stället", om nu känslolivet skulle vara baserat i hjärnan?

När någon gör en tjej djupt olycklig p.g.a. obesvarad kärlek, varför säger man då inte att "Han krossade hennes hjärna", istället för "Han krossade hennes hjärta"?

Har någon någonsin sagt till sin käresta "Ja, min hjärna", istället för "Ja, mitt hjärta"?

Har någon någonsin varit med om att ens käresta "Skänkt sin hjärna" till dig?

Har någon någonsin fått ett vykort med en teckning av en hjärna från sitt hjärta (sin kärlek)?

Har någon någonsin hört nån säga "Hennes tack kom verkligen från hjärnan"?

Har någon någonsin hört nån säga "Det här ligger mig varmt om hjärnan"?

Har någon någonsin "Lättat sin hjärna" för någon?

Har någon någonsin haft "hjärnan i halsgropen"?
...och så vidare, ad damnum, in absurdum. När man, till exempel, har hjärtat i halsgropen, brukar man referera till den ökade hjärtrytmen. Detta har inträffat för att man stött på en oväntad situation, och för att hjärnan behöver mer syre för att processera information snabbare. Ditt resonemang är att jämföra med det något absurda antagandet att en dators själ ligger i PSUn, med argumentet att "strömförsörjningen går upp när datorn står inför svåra prövningar". Sött, på sin höjd, men åt helsike fel.

Jag kan fortsätta förinta hela ditt upplägg, men till skillnad från religiösa fanatiker visar jag nåd inför de som inte kan värja sig.

(PS. Jag är inte ateist. Jag varken tror eller inte tror på utomvetenskapliga fenomen, och jag ställer mig inte främmande inför antagandet att det finns en Gud. Dock anser jag att du resonerar som en påse nötter, och att det är folk som du som drar teismen som fenomen i smutsen.)

(No offence.)
Senast redigerad av Bitmaster 2008-04-11 kl. 22:02. Anledning: Stavfel mm
Citera
2008-04-12, 14:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Om man du kopplar huvet till en maskin och tar bort resten av kroppen, var tar då själen vägen?

Själen finns kvar i kroppen (inte huvet) tills metabolismen och pulsen har avstannat!

Själen kilar då vidare till ett mellanstadium i den astrala dimensionen, i väntan på en ny fysisk kropp (äggcell) att gjutas in i...
Citera
2008-04-12, 14:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Vad är det medvetna tillståndet då? Finns det inget tillstånd då vi är medvetna? Jo, det gör det, och detta tillstånd är medvetandet.

Själen är ALLTID medveten, så det finns alltså inget icke-medvetet tillstånd för själen!

Citat:
Medvetenhet är ett tillstånd och en upplevelse.

Fel!

Medvetandet är själva GRUNDEN till alla upplevelser och tillstånd!

Citat:
Hur upplever man hunger? Genom att vara hungrig.
Hur upplever man förvirring? Genom att vara förvirrad.
Hur upplever man medvetenhet? Genom att vara medveten.

Medvetandet är själens perceptionsförmåga, ett symptom på själens närvaro!

Citat:
Hur kan man uppleva något om man inte är medveten om det? Det går inte, och på samma sätt: Hur kan man vara medveten om något om man inte upplever det? Det går inte, det är på så sätt man upplever medvetenhet, och det är på så sätt som medvetandet är både ett tillstånd och en upplevelse.

Du kan vara medveten utan att tänka eller känna, men du kan inte tänka eller känna utan att vara medveten...

Citat:
Finns det två sorters medvetanden?

Det finns själens medvetande, och det finns kroppsligt medvetande, som är själens medvetande filtrerat genom geléklumpen...

Fysiskt betyder att det (bortsett från tid och rum) består av något, alltså är det andliga fysiskt och begränsas därför av fysikens lagar.[/quote]

Andligt betyder att det består av något som inte påverkas eller begränsas av tid och rum, alltså är det andliga andligt och begränsas därför inte av fysikens lagar (som är stiftade av Gud)...
Citera
2008-04-12, 14:29
Medlem
Citat:
Medvetandet är själens perceptionsförmåga, ett symptom på själens närvaro!
Haha
Citera
2008-04-12, 14:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Så ett hjärta som slutar slå förlorar sin själ då? Vad händer med alla skidåkare och drunkningsoffer som fått ligga upp till 20 minuter med ett ickeslående hjärta? Är de själlösa, förtappade, evigt dömda?

Så länge metabolismen pågår och förruttnelseprocessen inte påbörjat, så finns själen kvar i kroppen!

Citat:
Förresten verkar du ha glömt alla de fall av hjärntrauma där patienten vaknat med hela sin personlighet förändrad. Och ja, då snackar vi allt, inklusive kärlek.

Det enda som personlighetsstörningar pga hjärnskador bevisar, är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis för att hjärnan skulle vara ursprung till själva medvetandet och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc.

Det är lika dumt att tro att medvetandet genereras av hjärnan bara för att personligheten förändras pga hjärnskador, som att tro att själva TV-programmet produceras inne i TV-apparaten, bara för att bild och ljus störs pga av skador i TV:n...

Citat:
I själen. Som sitter i hjärnan.

Bevisa det!
Citera
2008-04-12, 14:36
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Själen är ALLTID medveten, så det finns alltså inget icke-medvetet tillstånd för själen!

Tomt påstående.

Citat:
Medvetandet är själva GRUNDEN till alla upplevelser och tillstånd!

Så det finns inget medvetet tillstånd?

Citat:
Du kan vara medveten utan att tänka eller känna, men du kan inte tänka eller känna utan att vara medveten.

Du glömde uppleva.
Man kan inte vara medveten utan att uppleva.

Citat:
Det finns själens medvetande, och det finns kroppsligt medvetande, som är själens medvetande filtrerat genom geléklumpen.

Var "sitter" medvetenheten? (Notera: Jag skrev medvetenheten, inte medvetandet)
Var "sitter" våra upplevelser?

Citat:
Andligt betyder att det består av något som inte påverkas eller begränsas av tid och rum,

Det är en motsägelse och logisk omöjlighet, vilket omöjliggör det andliga.

Om något sker med det andliga så krävs det tid (hur lång tid tar det för något att ske hos det andliga utan tid?).
Om du har något så måste det ha någonstans att vara, om det inte är i rummet så är det lika icke-existerande som icke-existensen den då befinner sig i.

Citat:
alltså är det andliga andligt och begränsas därför inte av fysikens lagar (som är stiftade av Gud).

Består det av något så är det fysiskt och begränsas därför av fysikens lagar precis som allt annat.
Citera
2008-04-12, 14:43
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Det enda som personlighetsstörningar pga hjärnskador bevisar, är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och psyket.

Citat:
(I själen, som sitter i hjärnan) Bevisa det!

Du har själv gett ett ganska bra bevis för det.

Citat:
Det är lika dumt att tro att medvetandet genereras av hjärnan bara för att personligheten förändras pga hjärnskador, som att tro att själva TV-programmet produceras inne i TV-apparaten, bara för att bild och ljus störs pga av skador i TV:n...

Tv-programmet visas genom tv:n precis som att man upplever genom hjärnan, att tro att hjärnan inte räcker och att det krävs en själ är därför lika dumt som att tro att tv:n inte räcker för att visa programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in