2007-12-13, 02:53
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wait and Bleed
Jag jobbar i butik där de plockar ut pengar dagligen.

Hurvida de har rätt till pengar eller icke vet jag inte men jag vet att samma tomtar som spelar bort allt på bingo och jack vegas kommer in med soc rekvisitioner för mat lite då och då.

I så fall måste de ha fått eller stulit rekvisitionerna av några andra, för kommunen blåvägrar ta en kostnad som tillhör staten.
Befinner de sig i migrationsverkets ömma famn så blir de alltid hänvisade dit. Det är, som bekant, stor skillnad på olika kassor och alla vakar som hökar över just sina kronor.
Citera
2007-12-13, 09:02
Bannlyst
Suck

Istället för att kasta paj kan vi nyktert konstatera att om det är socialbidraget som går in där så är det nog bra. Jag tror nämligen våra kära socialarbetare är väldigt trötta/rädda när pappa Muhammed kommer in och skriker och gormar. Eller när någon tokig alban kommer in i Landskrona och hotar socialsekreteraren. Jag är tror helt enkelt att de fått nog av hot!
Citera
2007-12-13, 09:30
Medlem
"Alla asylsökande får från nästa år ett kontokort med vilket de kan hämta ut sin dagpenning i automater, men även betala inköp i butiker."

Jag tycker detta är en bra idé.
Nu kan de enkelt och bekvämt hämta ut pengarna på en ATM i Basra city (som de just "flytt" ifrån), istället för att tvingas vara i kalla Sverige.
Förstår ni inte hur kränkade det är att tvingas gå till svensk kassaservice och hämta ut 10 papp i månaden, till kläder och nöjen?

Vänligen, visa lite respekt för våra samhällsbärare.
Citera
2007-12-13, 11:45
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Förstår jag dig rätt nu;
En man, kvinna + fyra barn (sannolikt en liten flyktingfamilj) får alltså
Mannen 71:-
Kvinnan 61:-
Barnen 4 x 50:-
Summa 332:- /dag x 30 = 9960:-/månad att spenderas på "allt utom boende"?

Om så är fallet, så är det ju föga förvånande att Sverige är "så populärt"..
Nära på 10 papp i månaden ( = en somalisk livslön) för att drälla runt och fika med kompisarna. Huvva!!

Räkna i alla fall rätt om du ska ta ett räkneexempel...

Två sammanboende vuxna á 61 kr = 122 kr
Två barn á 50kr + 2 barn á 25 kr = 150 kr

Sammanlagt 272:-/dag (och då räknade jag på den högre siffran på barnen)
Summa: 8162 kr / månad.

Vid socialbidrag gäller (vid ett likadant exempel) om jag läst tabellen rätt:
Två sammanboende vuxna = 2490 kr /månad
Fyra barn i varierad ålder á 1770 kr = 7080 kr
Summa: 9570 kr / månad

Observera att det i socialbidragsnormen ska räcka till matkostnader, kläder, fritid, hälsa/hygien. Boendekostnad är inte inräknad, det söker man separat, likaså kan man få tillägg för arbetsresor.

Jag tycker inte att socialbidragsnormen är speciellt generöst tilltagen, men den ligger ändå en bra bit över dagersättningen för asylsökande. Tror inte att det är speciellt lätt att bli rik för en asylsökande familj, trots allt måste man ju handla på svenska affärer till svenska priser.

Har lite svårt att se på vilket sätt det skulle vara så fantastiskt att få ett plastkort, blir pengarna mer värda då eller?
Citera
2007-12-13, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Bildningsnivån bland de främlingsfientliga slår nya rekord. Det är de asylsökandes dagpenning som sätts in på ICA-kortet, vilken ska räcka till den asylsökandes mat, kläder och skor, fritid, hälsa och hygien m.m.

Dagpenningen är:

Vuxen: 71 kr/dag
Sammanboende: 61 kr/dag
Barn (0–17 år): 37–50 kr/dag
(från och med det tredje barnet halveras bidraget)

Är det inte sjukt att en flykting får lika mycket pengar varje månad som vad en svensk medborgare kan få till "kläder och skor, fritid, hälsa och hygien m.m." via försörjningsstöd?
Citera
2007-12-13, 12:04
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Är det inte sjukt att en flykting får lika mycket pengar varje månad som vad en svensk medborgare kan få till "kläder och skor, fritid, hälsa och hygien m.m." via försörjningsstöd?

Det stämmer inte heller riktigt enligt www.uppsala.se/upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Omsorg_o_stod/SOCIALBIDRAGSNORM_20070101.pdf.

Försörjningsstöd för ensamstående vuxen är 87 kr/dag, för sammanboende 157 kr/dag.
För barn är det åldersberoende, men ligger mellan 47 och 84 kr/dag och barn.

För att ta samma exempel som ovan (2 vuxna, 4 barn) så skulle det innebära ca 12500 kr/månad.
Citera
2007-12-13, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det stämmer inte heller riktigt enligt www.uppsala.se/upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Omsorg_o_stod/SOCIALBIDRAGSNORM_20070101.pdf.

Försörjningsstöd för ensamstående vuxen är 87 kr/dag, för sammanboende 157 kr/dag.
För barn är det åldersberoende, men ligger mellan 47 och 84 kr/dag och barn.

För att ta samma exempel som ovan (2 vuxna, 4 barn) så skulle det innebära ca 12500 kr/månad.

Först och främst får du räkna bort kostnaden för mat då hr. Fet-Evert inte inkluderade detta i sin sammanfattning över flyktingarnas ekonomi. Jag lägger mellan 1500-2000 kronor på mat varje månad och antar att det gäller de flesta människor. Räkna därefter bort hyran som enligt vad jag förstått räknas ut separat. 84*30 = 2520 + mat för cirkus 1500 = 4020. Normen är 3500 sist jag såg efter.
Citera
2007-12-13, 12:12
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Först och främst får du räkna bort kostnaden för mat då hr. Fet-Evert inte inkluderade detta i sin sammanfattning över flyktingarnas ekonomi. Jag lägger mellan 1500-2000 kronor på mat varje månad och antar att det gäller de flesta människor. Räkna därefter bort hyran som enligt vad jag förstått räknas ut separat. 84*30 = 2520 + mat för cirkus 1500 = 4020. Normen är 3500 sist jag såg efter.

Ehh... vad?

Jag redogjorde ju ovan för vad som ingår i socialbidragsnormen. Den ska räcka till samma saker som dagersättningen från Mig-verket.

Förstår ärligt talat ingenting av din ekvation, du får gärna utveckla (eller läsa på!).
Citera
2007-12-13, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ehh... vad?

Jag redogjorde ju ovan för vad som ingår i socialbidragsnormen. Den ska räcka till samma saker som dagersättningen från Mig-verket.

Förstår ärligt talat ingenting av din ekvation, du får gärna utveckla (eller läsa på!).

Alltså... normen inklusive mat för en socialbidragstagare är i varje fall där jag bor 3500 kronor. En flykting får betydligt mer än det. Inte sant?
Citera
2007-12-13, 12:15
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Alltså... normen inklusive mat för en socialbidragstagare är i varje fall där jag bor 3500 kronor. En flykting får betydligt mer än det. Inte sant?

Jag har både skrivit och länkat till de rätta siffrorna. Nej, det är inte sant att en flykting får mer än det, utan betydligt mindre.

Läste du inte jämförelsen ett par inlägg ovanför?
Citera
2007-12-13, 13:57
Medlem
wreckingballs avatar
Jag var själv tvungen att under några månader efter lumpen söka socialbidrag och när pengarna var slut så var det bara att gå ner o gnälla lite om att maten var slut så frågade soc-tanten om det räckte med 400kr. Sen skrev hon bara ut en check som man kunde handla för på ICA, Konsum eller vad det var. Lär ju knappast vara svårare att få ut extra mat-pengar om man har ett par barn.
Citera
2007-12-13, 15:35
Bannlyst
stämmer!

Citat:

I min kommun får den vanlige svensken 2900 kr men flyktingarna som ska komma får 4500 så står det i deras budget. Frågan är varför!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in