2007-12-12, 19:02
Medlem
Synd jag inte hade kameran med mig. Borde tagit kort på samtliga varor de köpte så vi alla kan glädja oss åt vad vi solidariskt är med och finansierar.

Bör inte kontoutdragen falla under offentlighetsprincipen förresten?
Citera
2007-12-12, 19:08
Medlem
Utgårdalokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpan
Fan grabbar ni verkar ju mer än lovligt efter. Ett paket cigg kostar ~45kr. Många asylsökande röker så summan familjen lever på under dessa månader till år är helt i ordning. Om ni är förmögna att ställa dessa siffror mot Sveriges BNP så ser ni att det är peanuts.

Menar du att man är efterbliven för att man inte uppskattar att skattepengar går upp i rök?
Citera
2007-12-12, 19:20
Medlem
Citat:
Fan grabbar ni verkar ju mer än lovligt efter. Ett paket cigg kostar ~45kr. Många asylsökande röker så summan familjen lever på under dessa månader till år är helt i ordning. Om ni är förmögna att ställa dessa siffror mot Sveriges BNP så ser ni att det är peanuts.
Knip käft och plocka fram pluskan istället för att förvänta dig att vi ska bekosta misslyckade projekt. Varför ska jag investera i något jag inte får någon som helt avkastning eller egen vinning på?

Tror Du det är motiverande att arbeta och betjäna folk vars köpkraft jag själv finansierar med min lön? Förstår inte det orimliga i att jag vill ha valuta för mina pengar.
Citera
2007-12-12, 19:22
Medlem
wreckingballs avatar
Citat:

Ja väljer dom att röka så blir det ju inte mycket över till deras föda som till stor del verkar bestå av frön och nötter av olika slag. Tycker vi borde höja deras bidrag så dom har råd att köpa ordentligt med cigg.

Komma hit med ofta svåra trauman, apatiska barn osv sen inte ha råd med två packet cigg om dagen. Klart man mår dåligt då och känner hat mot svenskar. Vi får skylla oss själva att dom rånar och våldtar när vi är snåla och behandlar dom så illa.
Citera
2007-12-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckingball
Ja väljer dom att röka så blir det ju inte mycket över till deras föda som till stor del verkar bestå av frön och nötter av olika slag. Tycker vi borde höja deras bidrag så dom har råd att köpa ordentligt med cigg.
Oxfilé och lammkotletter är betydligt dyrare än fläskköttet som är haram. Hur handlingsförlamade är dessa människor egentligen? Jämför hur utsatta judarna var under andra världskriget men nu har de från bara massa sand byggt upp ett av världens mest framgångsrika länder fastän att det bara fanns soppa och bröd på bordet innan.
Citera
2007-12-12, 19:35
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Bildningsnivån bland de främlingsfientliga slår nya rekord. Det är de asylsökandes dagpenning som sätts in på ICA-kortet, vilken ska räcka till den asylsökandes mat, kläder och skor, fritid, hälsa och hygien m.m.

Dagpenningen är:

Vuxen: 71 kr/dag
Sammanboende: 61 kr/dag
Barn (0–17 år): 37–50 kr/dag
(från och med det tredje barnet halveras bidraget)

Och du pratar ankskit. IRL kostar blattarna multum mkt mer än cigarettpengarna du beskrev här.

http://sydsvenskan.se/malmo/article169612.ece
Citera
2007-12-12, 23:45
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Förstår jag dig rätt nu;
En man, kvinna + fyra barn (sannolikt en liten flyktingfamilj) får alltså
Mannen 71:-
Kvinnan 61:-
Barnen 4 x 50:-
Summa 332:- /dag x 30 = 9960:-/månad att spenderas på "allt utom boende"?

Om så är fallet, så är det ju föga förvånande att Sverige är "så populärt"..
Nära på 10 papp i månaden ( = en somalisk livslön) för att drälla runt och fika med kompisarna. Huvva!!
Nja, nästan . Jag uppfattar att de vuxna som är sammanboende får 61 kronor vardera. Barnens bidrag beror på ålder och från och med tredje barnet halveras bidraget.

(61+61+50+50+25+25) * 30 = 8160 kronor.

Bara maten borde kosta runt 6000 om de äter något sånär normalt. 2000 över till kläder, hygien och nöjen för sex personer.
Citera
2007-12-12, 23:49
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utgårdaloke
En svensk ung man* i sina bästa år som troget fyller sin plats i rikets försvar, det vill säga en värnpliktig, är med andra ord i statens ögon värd hela 1 (EN!) krona mer om dagen. Den värnpliktige får därtill bekosta sitt betalkort själv. Jag menar att det är du som slår nya rekord.

* eller kvinna för den delen. The times they are a´changing..
Som värnpliktig har man ändå fri mat. Själv hade jag cirka 25 kronor per dag när jag gjorde lumpen, så visst, det är inte mycket pengar att röra sig med som värnpliktig.

Ett alternativ skulle kunna vara att göra mat till de asylsökande på förläggningen och ge dem lite kläder, men det blir säkerligen inte billigare.
Citera
2007-12-12, 23:57
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Nja, nästan . Jag uppfattar att de vuxna som är sammanboende får 61 kronor vardera. Barnens bidrag beror på ålder och från och med tredje barnet halveras bidraget.

Korrekt.

Av allt man väljer att gnälla på när det gäller invandrare och flyktingar så är dagbidraget något av det sista man ska gnälla på. Oavsett ekonomisk utveckling i sverige så har dagbidragen stått stilla i väldigt många år.
Invandrarna kostar Sverige oerhört mycket pengar men det verkar i så fall vettigare att synliggöra dessa och klaga där det behövs klagas, än att gnälla över detta som ändå bara är en piss i havet.

Att de får dagbidraget på kort är utmärkt då de blir spårbara samt att handläggarna har full koll på deras ekonomi.
Det blir svårare att ljuga när det finns svart på vitt i kontoutdragen.
Citera
2007-12-13, 02:31
Medlem
Wait and Bleeds avatar
Tja här i Gävle ramlar de in på ICA samma dag de fått pengar, tar ut allt de kan och drar vidare till närmsta jack vegas eller bingohall.

När pengarna är slut går de till soc. för att "barnen" behöver ju mat.

F.ö käkar de väl gratis vid migrationsverket 3 ggr om dagen om de vill?

I år kostar invandringen nästan 8.5 miljarder, inga kaffepengar direkt.
Citera
2007-12-13, 02:38
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wait and Bleed
Tja här i Gävle ramlar de in på ICA samma dag de fått pengar, tar ut allt de kan och drar vidare till närmsta jack vegas eller bingohall.

När pengarna är slut går de till soc. för att "barnen" behöver ju mat.

F.ö käkar de väl gratis vid migrationsverket 3 ggr om dagen om de vill?

I år kostar invandringen nästan 8.5 miljarder, inga kaffepengar direkt.

Det fungerar inte så. De har ingen rätt till socialbidrag så länge de får dagbidrag, så nu far du med osanning.

Bor och äter de på migrationsverket så reducerar deras dagbidrag.

Som sagt - invandringen kostar multum, men bråka om det som stör - inte om ett dagbidrag som är långt under vad som skulle kunna vara rimligt.
Citera
2007-12-13, 02:48
Medlem
Wait and Bleeds avatar
Jag jobbar i butik där de plockar ut pengar dagligen.

Hurvida de har rätt till pengar eller icke vet jag inte men jag vet att samma tomtar som spelar bort allt på bingo och jack vegas kommer in med soc rekvisitioner för mat lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in