2007-12-13, 15:55
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
I min kommun får den vanlige svensken 2900 kr men flyktingarna som ska komma får 4500 så står det i deras budget. Frågan är varför!
Källhänvisning på det tack!
Citera
2007-12-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Räkna i alla fall rätt om du ska ta ett räkneexempel...Två sammanboende vuxna á 61 kr = 122 kr
Två barn á 50kr + 2 barn á 25 kr = 150 kr

Sammanlagt 272:-/dag (och då räknade jag på den högre siffran på barnen)
Summa: 8162 kr / månad.
...
...
Har lite svårt att se på vilket sätt det skulle vara så fantastiskt att få ett plastkort, blir pengarna mer värda då eller?

1. Du behöver inte göra ditt yttersta för att missförstå.
Jag använde den siffror som Fet-Evert tillhandahållit i början av tråden. Om du läser hela tråden, istället för valda delar, så kommer du fatta mer.

2. Det är inte plastbiten som är "fantastisk". Det är beloppen.
Citera
2007-12-13, 17:53
Bannlyst
Citat:
Jag har både skrivit och länkat till de rätta siffrorna. Nej, det är inte sant att en flykting får mer än det, utan betydligt mindre.

Läste du inte jämförelsen ett par inlägg ovanför?

Din jämförelse är grovt inkorrekt och lögnaktig.
Citera
2007-12-13, 18:07
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Bildningsnivån bland de främlingsfientliga slår nya rekord. Det är de asylsökandes dagpenning som sätts in på ICA-kortet, vilken ska räcka till den asylsökandes mat, kläder och skor, fritid, hälsa och hygien m.m.

Dagpenningen är:

Vuxen: 71 kr/dag
Sammanboende: 61 kr/dag
Barn (0–17 år): 37–50 kr/dag
(från och med det tredje barnet halveras bidraget)

Inte undra på att personrånen begås av berikare, de är ju fattiga som kyrkråttor.

Nästa gång ska jag ge dem mobilen utan att göra motstånd.
Citera
2007-12-13, 18:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
1. Du behöver inte göra ditt yttersta för att missförstå.
Jag använde den siffror som Fet-Evert tillhandahållit i början av tråden. Om du läser hela tråden, istället för valda delar, så kommer du fatta mer.

Jag har läst varenda bokstav, och jag har inte gjort någonting för att missförstå. Jag använde också Fet-Everts siffror och gjorde en enkel beräkning, sen använde jag socialbidragsnormen som jag länkat till och gjorde samma beräkning.

Du räknade fel. Var det medvetet för att du skulle kunna raljera över hur mycket pengar de får, eller var det ett misstag?

Vad är det jag inte har fattat?
Citera
2007-12-13, 18:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Din jämförelse är grovt inkorrekt och lögnaktig.

Hur menar du då?
Citera
2007-12-13, 18:36
Medlem
Utgårdalokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Som värnpliktig har man ändå fri mat. Själv hade jag cirka 25 kronor per dag när jag gjorde lumpen, så visst, det är inte mycket pengar att röra sig med som värnpliktig.

Ett alternativ skulle kunna vara att göra mat till de asylsökande på förläggningen och ge dem lite kläder, men det blir säkerligen inte billigare.

Om vi skall fortsätta jämföra med värnpliktiga kan noteras att de individer som övar sig i att försvara riket är skyldiga att infinna sig på rätt plats vid rätt tid och där göra rätt saker, annars riskerar han disciplinstraff eller i värsta fall fängelse. En ”flykting” som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt (en så kallad gömd flykting, en korrektare benämning är illegal invandare) belönas istället med sjukvård och skolgång. Naturligtvis fullständigt orimligt!

För den som inte vill jämföra med värnpliktiga kan en jämförelse med studenter göras istället. 85 kronor i dagen i statliga bidrag tilldelas våra studenter. Studenter med barn får maximalt 16 kronor extra om dagen för ett barn. Ett hån med andra ord! Resten av summan som en student erhåller varje månad är som bekant ett lån. Något som givetvis borde införas även i flyktingindustrin.

Den människa som uppger sig behöva ett skydd men som efter vederbörlig prövning finnes sakna skyddsbehov skall givetvis betala tillbaka de bidrag som han erhållit under den tid han vistats i riket. Detta system skulle först och främst sålla bort de mest uppenbara lycksökarna och skulle dessutom bespara skattebetalarna avsevärda summor varje år. För de fallen ”flyktingen” saknar medel att reglera sin skuld till staten återinför vi gäldhäkte.

Inse att vi gödslar med pengar över flyktingarna. Andra grupper i samhället erhåller smulor i jämförelse. Jag är dessutom fortfarande upprörd över kortet, anledningen till detta är att jag är KRÄNKT! Jag har nämligen aldrig fått gratis kontokort av staten!
Citera
2007-12-13, 18:43
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Är det inte sjukt att en flykting får lika mycket pengar varje månad som vad en svensk medborgare kan få till "kläder och skor, fritid, hälsa och hygien m.m." via försörjningsstöd?
Varför då inte skaffa ett jobb istället? Själv skulle jag ha ytterst svårt att klara mig på 71 kronor per dag. Jag menar, bara min lunch kostar 65 kronor per dag.
Citera
2007-12-13, 18:48
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Skojar du?
Vilken batikhäxa på soc kan neka Abdulla som rökt upp dagsersättningen mer pengar till mat och kläder åt barnen utan att rassekortet ofelbart kommer upp?
Kan du peka ut någon socialsekreterare som godkänt socialbidrag till Abdulla på grund av att han rökt upp dagersättningen, när kommunerna inte ens har försörjningsansvar för asylsökande? Jag är nyfiken, tro mig!
Citera
2007-12-13, 18:54
Medlem
Citat:
Jag har läst varenda bokstav, och jag har inte gjort någonting för att missförstå. Jag använde också Fet-Everts siffror och gjorde en enkel beräkning, sen använde jag socialbidragsnormen som jag länkat till och gjorde samma beräkning.
Hemskt ledsen för att jag inte räknade med siffror som du länkade till senare. So sorry!

Citat:
Du räknade fel. Var det medvetet för att du skulle kunna raljera över hur mycket pengar de får, eller var det ett misstag?

Vad är det jag inte har fattat?

Du har inte fattat någonting.
Citera
2007-12-13, 18:54
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utgårdaloke
Jag är dessutom fortfarande upprörd över kortet, anledningen till detta är att jag är KRÄNKT! Jag har nämligen aldrig fått gratis kontokort av staten!
Du kan själv få ett ICA-kort gratis. Men visst är det roligare att få sin lön insatt på kortet (kontot) än sketna 71 spänn om dagen som allmosa?
Citera
2007-12-13, 19:03
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Hemskt ledsen för att jag inte räknade med siffror som du länkade till senare. So sorry!

Du räknade fel på siffrorna som Fet-Evert la fram, och som du använde. På ett felaktigt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in