Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Som värnpliktig har man ändå fri mat. Själv hade jag cirka 25 kronor per dag när jag gjorde lumpen, så visst, det är inte mycket pengar att röra sig med som värnpliktig.
Ett alternativ skulle kunna vara att göra mat till de asylsökande på förläggningen och ge dem lite kläder, men det blir säkerligen inte billigare.
Om vi skall fortsätta jämföra med värnpliktiga kan noteras att de individer som övar sig i att försvara riket är skyldiga att infinna sig på rätt plats vid rätt tid och där göra rätt saker, annars riskerar han disciplinstraff eller i värsta fall fängelse. En ”flykting” som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt (en så kallad gömd flykting, en korrektare benämning är illegal invandare) belönas istället med sjukvård och skolgång. Naturligtvis fullständigt orimligt!
För den som inte vill jämföra med värnpliktiga kan en jämförelse med studenter göras istället. 85 kronor i dagen i statliga bidrag tilldelas våra studenter. Studenter med barn får maximalt 16 kronor extra om dagen för ett barn. Ett hån med andra ord! Resten av summan som en student erhåller varje månad är som bekant ett lån. Något som givetvis borde införas även i flyktingindustrin.
Den människa som uppger sig behöva ett skydd men som efter vederbörlig prövning finnes sakna skyddsbehov skall givetvis betala tillbaka de bidrag som han erhållit under den tid han vistats i riket. Detta system skulle först och främst sålla bort de mest uppenbara lycksökarna och skulle dessutom bespara skattebetalarna avsevärda summor varje år. För de fallen ”flyktingen” saknar medel att reglera sin skuld till staten återinför vi gäldhäkte.
Inse att vi gödslar med pengar över flyktingarna. Andra grupper i samhället erhåller smulor i jämförelse. Jag är dessutom fortfarande upprörd över kortet, anledningen till detta är att jag är KRÄNKT! Jag har nämligen aldrig fått gratis kontokort av staten!