2007-12-12, 15:32
Medlem
En stor andel av flashbackanvändarna verkar inte ha förstått att dem inte är en "finare" eller mer utpekande form av de, eller så är det inte så utan andelen har inte förstått något alls. Lär er för fan att det heter de som subjekt och dem som objekt.
Så här fungerar det:
Exempel: Jag ser dem, men de ser mig.
Eller: jag går till dem, men de går till mig.

Tack så mycket

Edit: Skriv hellre dom om du inte kan skilja på de och dem, tycker jag. Annars dödar jag dig.
2007-12-12, 15:34
Bannlyst
Dagens I-landsproblem
2007-12-12, 15:35
Medlem
Strifes avatar
Dom där grejerna tenker jag alldrig på när jag skriver mina inläg.
2007-12-12, 15:37
Medlem
Ettan^s avatar
Dem kanske skulle sluta om man visade hur smarta människor skriver

Skämt åsido, jag håller med dig. Jag tycker det skär så pass mycket i ögonen när man faktiskt skriver dem när det ska vara de, att jag inte förstår hur folk lyckas. Troligtvis är det för att ingen har lärt sig exakt hur man ska använda detta i skolan, alla skriver dom, även lärare (ofta). Titta t.ex. på Mona Sahlin
2007-12-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfield
det heter de som subjekt och dem som predikat.
Snarare dem som objekt.
2007-12-12, 15:40
Bannlyst
Dagens bästa tråd!

Jag håller helt och hållet med TS. Att folk inte kan använda sig av "de" och "dem" på ett korrekt sätt är inget annat än en skandal!

Hälsningar

/ Elvis bror, Tolvis
2007-12-12, 15:40
Medlem
Vi tokbannar de som skriver så.
2007-12-12, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfield
En stor andel av flashbackanvändarna verkar inte ha förstått att dem inte är en "finare" eller mer utpekande form av de, eller så är det inte så utan andelen har inte förstått något alls. Lär er för fan att det heter de som subjekt och dem som predikat.
Så här fungerar det:
Exempel: Jag ser dem, men de ser mig.
Eller: jag går till dem, men de går till mig.

Tack så mycket
I inlägget; http://www.flashback.org/showpost.php?p=8733606&postcount=6 skriver du 'haru' i stället för 'har du'.. det tycker jag är slarvigt..
2007-12-12, 15:47
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
I inlägget; http://www.flashback.org/showpost.php?p=8733606&postcount=6 skriver du 'haru' i stället för 'har du'.. det tycker jag är slarvigt..

Hur många tror du det är som sitter och letar stavfel i dina inlägg nu? ^^

EDIT: Woho, 500 inlägg
2007-12-12, 15:47
Medlem
nollans avatar
Citat:
Haha, men vafan...att du orkar

Tämligen meningslöst tycker jag att ställa sig och hojta om det här - TS vill väl visa på att han är "bildad" och kan uttrycka sig korrekt. Personligen skiter jag rätt hårt i om användare fuskar en smula med grammatiken, det är väl fan innehållet som spelar roll.
2007-12-12, 15:51
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Att skriva lite medvetet talspråkligt på ett forum tycker jag inte stör på samma sätt.

Hur svårt kan det vara egentligen att skilja på de och dem om man har svenska som modersmål? Det är ju som att blanda ihop vi och oss. Hur kan man få G i Svenska B med så dålig känsla för sitt eget språk?

(Ja, jag stavar dåligt. Kanske är lite smygdyslektiker till och med, men jag försöker i alla fall).
2007-12-12, 15:55
Medlem
huh?s avatar
Flashback har inte skrivit i reglerna att man ska följa SAOL och SAOB, i och med det är det friviiiiiiiiiiiiliiiiiiiigt att stava och skriva hur lite man vill.
Visst så kanske man inte tas på allvar men det är väl ens eget problem, så länge folk förstår vad man menar så bryr jag mig inte.
Förstår man inte så får en moderator ta bort inlägget.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in