• 8
  • 9
2008-08-13, 00:53
Medlem
QP Cheeses avatar
sådär, TS tillbaka med djupa ursäkter...

jag har nu gett ubuntu en chans till, hoppade över gutsy gibbon för att sen ge det ett försök till i hardy, jag ångrar mig INTE denna gången, kanske är det för att jag bytt dator, kanske för att det hunnit komma massa nytt i ubuntu, har ingen aning men denna gången så har jag fått ihop så gott som ALLT på nån timme...

jag kom på mig själv att jag faktiskt hellre sitter i ubuntu än i windows och tycker saker är smidigare där, nu när jag upptäckt gränsnittet för kubuntu så är det mer o mer så att jag dras till (k)ubuntu och tycker om det mer och mer, windows låter jag stå på för att tanten använder det hellre.

sitter med en installation genom wubi, nästan så att man skall köpa en ny disk bara för ubuntu, tanten vill ju ha sitt windows kvar.

så, mina djupa ursäkter till er, linux ÄR ett fantastiskt OS, allt som krävs är en omställning...
Citera
2008-08-13, 01:19
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese

jag har nu gett ubuntu en chans till, hoppade över gutsy gibbon för att sen ge det ett försök till i hardy, jag ångrar mig INTE denna gången, kanske är det för att jag bytt dator, kanske för att det hunnit komma massa nytt i ubuntu, har ingen aning men denna gången så har jag fått ihop så gott som ALLT på nån timme...

jag kom på mig själv att jag faktiskt hellre sitter i ubuntu än i windows och tycker saker är smidigare där, nu när jag upptäckt gränsnittet för kubuntu så är det mer o mer så att jag dras till (k)ubuntu och tycker om det mer och mer, windows låter jag stå på för att tanten använder det hellre.

sitter med en installation genom wubi, nästan så att man skall köpa en ny disk bara för ubuntu, tanten vill ju ha sitt windows kvar.

så, mina djupa ursäkter till er, linux ÄR ett fantastiskt OS, allt som krävs är en omställning...
det krävs en man för att erkänna sina synder, du äro förlåten.
Citera
2008-08-14, 00:32
Medlem
Citat:

[...]

Finns väl ingen som helst anledning att be om ursäkt. Gick du in med förväntningen att det skulle vara samma sak som windows så är det klart att du blev besviken när det inte var det.

Den sista meningen säger precis vad problemet är. Det är en omställning. De flesta har använt windows och förväntar sig att det är så en dator fungerar och det är kanske inte något konstigt med det. Det är på sätt och vis sorgligt men det är inte konstigt.

Jag personligen tycker att (k|x)ubuntu suger men det är för att det inte lät mig få kontroll över installationen på det sätt jag förväntar mig. Att använda det är naturligtvis samma sak som att använda mitt gentoo.

Och, innan någon säger något: Jag använder gentoo för att jag vill göra det. Jag gillar att behöva konfigurera allt mer eller mindre manuellt och jag tycker att det är kul...
Citera
2008-08-14, 01:49
Medlem
spader svens avatar
Problemet brukar vara att windows användaren förväntar sig att linux ska uppföra sig som windows, jag har aldrig förstått det där, om man byter från windows för man inte är nöjd så bör man väl inte förvänta sig en likadan miljö
Citera
2008-08-14, 10:12
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spader sven
Problemet brukar vara att windows användaren förväntar sig att linux ska uppföra sig som windows, jag har aldrig förstått det där, om man byter från windows för man inte är nöjd så bör man väl inte förvänta sig en likadan miljö
Ett annat problem är att ifall man har hårdvara som inte är kompatibel. Då är man oftast körd som nybörjare. Jag har nästan aldrig haft några problem men har försökt hjälpa kompisar där ljudet fungerar ibland och datorn kraschar å allt möjligt jävligt.

Har man ATI drivisar känns det fan som man bör skita i linux... Har aldrig haft så mycket strul som med dem
Citera
2008-08-14, 10:38
Medlem
Redbeards avatar
Citat:

Kul att höra. Har du testat Kde 4.1 möjligtvis? Om inte, tycker jag att du ska ge det ett försök. Jäkligt snyggt och mysigt att arbeta imo. Men smaken är ju som röven som bekant... Hårig och illaluktande
Citera
2008-08-14, 14:23
Medlem
X_surfers avatar
Själv upplever jag att Ubuntu-teamet är nere i en svacka just nu...

När jag installerade Ubuntu 8.04 funkade systemet klockrent sånär som på en liten bugg i Compiz som dom gick att kringgå genom att stänga av en specielll effekt.

Efter ett par uppdateringar började sudo att bugga ur, efter nån uppdatering var problemet löst och sudo funkade som det skulle, däremot har PulseAudio börjat bli klart buggigare istället och tappar numera ljudet då och då, så jag återgick till ALSA tills jag hittade på buggen dokumenterad så sent som igår:

https://bugs.edge.launchpad.net/ubun...io/+bug/226654
Citera
2008-08-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Ett annat problem är att ifall man har hårdvara som inte är kompatibel. Då är man oftast körd som nybörjare. Jag har nästan aldrig haft några problem men har försökt hjälpa kompisar där ljudet fungerar ibland och datorn kraschar å allt möjligt jävligt.

Har man ATI drivisar känns det fan som man bör skita i linux... Har aldrig haft så mycket strul som med dem

Båda sakerna är väldigt sanna. Jag hade kopplat ur ungefär allt jag kunde tänka mig från min kärna och hade ett smärre helvete när jag fick för mig att försöka koppla in min iPod. En kärna från en binär distribution har i regel stöd för det mesta från början så det problemet uppstår inte och en nybörjare är sällan så klåfingrig... Är hårdvaran verkligen inte kompatibel är det givetvis kört men det problemet är väl inte så stor längre.

Jag har hört mycket negativa saker om ATI och linux men jag har använt nVidia så länge jag kan minnas så jag har inte upplevt det själv.
Citera
2008-08-16, 18:44
Bannlyst
Citat:

Härligt att höra och håller med dig...
Citera
2008-08-19, 12:43
Medlem
fliermans avatar
Det har hänt oerhört mycket bara detta år, med Gutsy gibbon var det massor som inte fungerade på min laptop, med Hardy heron fungerade allt utom wifi-kortet som jag visste inte skulle fungera då det är Zepto:s egna och ännu ganska litet.

Jag tror med nästa uppdatering och kanske eventuellt en till så kommer t.e.x Ubuntu vara betydligt mycket större. Jag har hjälpt 3 vänner installera Ubuntu och de är nöjda, framförallt för att de slipper betala, inte oroa sig speciellt mycket för virus och spyware.

Men det kräver att man tänker om lite och har ett öppet sinne, det är som sagt inte Windows...det är Linux. Inget var speciellt logiskt i Windows från början heller om vi ska vara ärliga eller hur?

Ubuntu är dock väldigt pedagogiskt i mycket tycker jag, framförallt installationer av program via pakethanteraren...kan det bli lättare än så?
Sen finns i princip alla program med från start, man behöver inte som med t.e.x XP sitta en halv dag och tanka in en massa när man blåst ur datorn.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in