• 1
  • 2
2007-12-11, 22:49
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag har under några månaders tid försökt att lära mig ubuntu, det har resulterat i otaliga vansinnesutbrott och oändliga timmar, nu lägger jag ner!

Ubuntu är inte användarvänligt och jag kommer absolut inte att försöka mig på det igen så länge det inte blir mer komatibelt med windowsprogram, en sån enkel sak som att kolla hur mkt bläck som fanns kvar i skrivaren var omöjligt, det känns som att alla program i linux öht är liksom halvfärdiga, inget funkar bra om man inte är en riktig, ursäkta uttrycket, nörd inom området och har oändligt med tålamod.

Jag lägger ner, windows here i come!
Citera
2007-12-11, 22:54
Medlem
Jag håller med om att Linux inte alls har samma "programmöjligheter" som windows har.
Många linuxanvändare säger att det finns motsvarande program till nästan allt men dom är inte alls lika bra som orginalen.

Jag kör också windows och kommer göra det tills de stora tunga mjukvaruföretagen går över till Linux..
Citera
2007-12-11, 22:54
Medlem
Megaforces avatar
Det är iofs inget program i windows som kollar skrivarbläcket heller. Vanligtvis är det skrivartillverkaren som gör dessa tilläggsprogram och de gör med vissaundantag inga sådana till Linux.

Jag har dock en HP bläckstråleskrivare och HP har ett sådant program för Linux som bla justerar skrivaren, visar bläcknivåer etc (HP Device manager).

Själv använder jag mest en nätverkskopplad laserskrivare och det står i statusraden på utskriftshanteraren om tonern är slut och behöver bytas etc.

Själv tycker jag Ubuntu är lite omständig och kör istället OpenSuse vilket jag gjort ett antal år och trivs med.
Citera
2007-12-11, 23:03
Medlem
Jerka^s avatar
Nu jävlar är jag trött på kinesiska. Har lagt ner otaliga timmar i skolbänken, men det tar ju evigheter att lära sig något. Man måste vara en riktig nörd om man ska förstå någonting. Kunde de inte ha gjort det lite mer kompatibelt med svenskan genom att införa det latinska alfabetet?

Kinesiska är inte användarvänligt och fungerar inte om man inte har oändligt med tålamod. Jag lägger ner, svenska here I come!
Citera
2007-12-11, 23:20
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Så olika uppfattning man kan ha. De gånger jag har testat Windows har jag upplevt exakt samma sak som du skriver fast åt andra hållet. I min partiska mening så känns windows som ett halfärdigt, osäkert och instabilt OS, men jag har visserligen aldrig använt det till vardags, och har inga planer på att göra det heller då det är så jävla svårt att lära sig. Ingen Dr.Kratz logik någonstans
Citera
2007-12-12, 00:05
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Jag har under några månaders tid försökt att lära mig ubuntu, det har resulterat i otaliga vansinnesutbrott och oändliga timmar, nu lägger jag ner!

Ubuntu är inte användarvänligt och jag kommer absolut inte att försöka mig på det igen så länge det inte blir mer kompatibelt med windowsprogram, en sån enkel sak som att kolla hur mkt bläck som fanns kvar i skrivaren var omöjligt, det känns som att alla program i linux öht är liksom halvfärdiga, inget funkar bra om man inte är en riktig, ursäkta uttrycket, nörd inom området och har oändligt med tålamod.

Så.. Jag tänker inte ens säga något mer.
Citera
2007-12-12, 00:10
Medlem
Citat:

Ubuntu är inte användarvänligt och jag kommer absolut inte att försöka mig på det igen så länge det inte blir mer komatibelt med windowsprogram, en sån enkel sak som att kolla hur mkt bläck som fanns kvar i skrivaren var omöjligt, det känns som att alla program i linux öht är liksom halvfärdiga, inget funkar bra om man inte är en riktig, ursäkta uttrycket, nörd inom området och har oändligt med tålamod.

Jag har haft liknande känslor, men jag skulle rekommendera boken Upptäck Ubuntu Linux. I boken finner du all information du behöver för att klara dig fint. För att inte tala om de övriga communitys som finns att tillgå runt om i nätet.

Mer info om boken: http://www.bokrecension.se/9197270563
Citera
2007-12-12, 00:16
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Så.. Jag tänker inte ens säga något mer.

Det jag menade var naturligtvis att man skall ha access till program på samma sätt som i windows, ex itunes eller att bara googla och få fram ett program som passar en bra och bara ladda ner det, alla program mm mm som bara fungerar i windows miljöer, jag tycker mkt om ubuntu i sig och gillar det mesta i det men just känslan av att det mesta känns halvfärdigt gjorde att jag inte klarade av det längre.
Citera
2007-12-12, 00:32
Medlem
Citat:
Det jag menade var naturligtvis att man skall ha access till program på samma sätt som i windows, ex itunes eller att bara googla och få fram ett program som passar en bra och bara ladda ner det, alla program mm mm som bara fungerar i windows miljöer, jag tycker mkt om ubuntu i sig och gillar det mesta i det men just känslan av att det mesta känns halvfärdigt gjorde att jag inte klarade av det längre.

Exat vad känns halv färdigt?
Citera
2007-12-12, 00:39
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander

Han kanske menar Amarok vs Windows Mediaplayer, mplayer vs any Windowsspelare, han kanske menar att säkerheten/ virusskydd m.m. är halvfärdigt, stabiliteten aso. Det kan vara massor som han tycker är halvfärdigt. Firefox kanske? Friheten?
Många frågetecken blir det...
Citera
2007-12-12, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wander

Alla messenger klienter enligt mig. Fanns bara en som fungerade bra vilket var GAIM.

Sen kändes även beryl programmet halvfärdigt, men det berodde nog på att jag har ett nvidia-grafikkort.

Sen var det nog inget mer.

Jag personligen vet inte vad jag tycker om uttrycket "Ubuntu är användarvänligt".
Jag menar, om man verkligen vill, så är det ganska simpelt att göra det man vill göra på linux... Som nybörjare alltså... Det mesta är ganska logiskt... Men! Om man stöter på problem, så är det inte lika lätt för en nybörjare att lösa det, som det kan vara på windows.

Sen tycker jag att det är lättare att hitta program/drivisar/whatever till windows OCH att installera dessa... (next>next>accept>next>install).. Jag tycker faktiskt inte det var lika lätt på linux, men någonting som var RIKTIGT skönt var att man kunde skriva in "sudo apt-get VLC" någonting så att man laddar ner programmet VLC och installerar...

Men, det jobbiga är då om man kanske vill ha en äldre version av programmet...

Jag ska börja med ubuntu igen, väntar bara på att riktiga msn messenger och yahoo messenger finns till ubuntu. Då byter jag OS på en gång!
Citera
2007-12-12, 01:00
Medlem
Carradines avatar
Det är precis det här jag vill undvika, nyfrälsta linuxnördar puschar på om att alla borde köra linux för att det är så jäävla bäst.
Det passar dock inte alla, men så långt tänker inte de nyfrälsta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in