2007-12-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Lösningarna är problemet. Om det inte finns någon lösning så finns inget problem.

Men det finns en sak som inte har en lösning. Samsara. Den här eviga återfödelsen. Den går inte att stoppa. Livet går inte att stoppa. Helvete.
Men behövs det någon lösning då? Man kan ju anta att återfödelesen har ett gott syfte och att vi väljer att vara här, annars skulle det inte existera.
Citera
2007-12-14, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
Men behövs det någon lösning då? Man kan ju anta att återfödelesen har ett gott syfte och att vi väljer att vara här, annars skulle det inte existera.
det skulle vara skönt om vi kunde dö och försvinna för evigt för att då skulle vi aldrig ha några problem. jag vet att ett evigt ingenting inte kan finnas... men det är så jobbigt...

man kan inte välja att finnas, för att man måste finnas för att kunna välja.
Citera
2007-12-14, 17:18
Medlem
Om jag inte minns fel från religionsundervisning angående hinduismen och deras reinkarnation finns det ett slutdatum och all återfödelse kommer att stanna.
Dom som hunnit slukas upp i världsjälen är lyckligt lottade, medan alla andra.. Tja.. kommer att vara vilsna själar, antar jag.

Om det nu är så, kommer lösningen av sig själv?
Citera
2007-12-14, 18:05
Medlem
Jag tror att allt har en lösning, men möjligt vis en lösning som vi antingen inte besitter kunskapen att lösa, eller rätt verktyg.
Citera
2007-12-14, 18:23
Medlem
Sälklubbarns avatar
Man måste väl minst vara allsmäktig för att kunna lösa alla problem.
Citera
2007-12-14, 18:45
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Verkligheten är en illusion.

Men hur kan vi finnas då?

För att vara on topic, problem är subjektiva men jag vet fortfarande inte om svaret är ja eller nej.
Citera
2007-12-14, 22:40
Medlem
CurryCurres avatar
Jag läste nyligen Wittgenstein, och hans lösning på "de stora problemen" var på samma gång svårt komplicerad och enkelt genial.

Han sade så här:

Världen är summan av alla sakförhållanden som finns.

Ett sakförhållande är den enklast tänkbara konstellationen av ting.

Att beskriva alla sakförhållanden är att beskriva hela världen.

Språket kan inte transcendera världen. Det kan bara beskriva världen.

Alla språkets satser som inte kan härledas tillbaka till ett sakförhållande i världen, är nonsens.

Därför är filosofin själv nonsens, eftersom den försöker beskriva det som inte kan ses och begripas, och därför säger sådant som inte kan sägas.

Det som man inte kan tala om, därom måste man tiga.
----
Det är onekligen ett sätt att befria sin tillvaro från alla typer av metafysiska problem. Efter att han skrivit detta, slutade han också med filosofin, flyttade till landet och blev folkskolelärare.
Citera
2007-12-14, 22:45
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Håller med förbihållslöst.

Alla problem precis som dess lösningar är helt subjektiva begrepp, på samma sätt kan man säga med (för få) logiska premisser:
Du har rätt till din åsikt, men...
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
1: Finns det ett svar på alla frågor ?
2: Japp, om detta är svaret.
...jag vill bara påpeka att det där resonemanget inte bevisar någonting. Svaret i Nr. 2 säger att svaret på frågan i Nr. 1 är ja om detta är svaret. Det är samma sak som att säga:
  1. Är bananer gula?
  2. Ja, om detta är svaret.
Begreppet problem är ganska brett. Vi bör begränsa oss. Att bilen inte startar på morgonen är tex ett problem. Inkluderar vi sådana problem? Matematiska problem? Kärleksbekymmer?

Angående hurvida lösningar är subjektiva eller inte så är dem det med en typ av fall som undantag. Problem vars lösning är definierad. Exempel på detta är abstrakta problem så som "vad blir 4*4". Det blir per definition 16.
Citera
2007-12-14, 22:56
Medlem
Problem som blir X.XXXXXXXXXX i all evighet måste ju anses inte han någon lösning eller?

"Är bananer gula?
Ja, om detta är svaret"

VA!? Vilket sätt att smita från svaret. Så kan du ju inte resonera för i så fall har du ju redan svaret på alla problem! 5 + 5... 19 om det är svaret?
Citera
2007-12-14, 22:59
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Begreppet problem är ganska brett. Vi bör begränsa oss. Att bilen inte startar på morgonen är tex ett problem. Inkluderar vi sådana problem? Matematiska problem? Kärleksbekymmer?
Jag kanske kan hjälpa till att begränsa begreppet något.

Vad vi letar efter i den här frågeställningen är ett problem som saknar lösning.

Därför tycks det orimligt att problemet kan vara av en rent empirisk natur, eftersom sakförhållanden är begränsade i tid och rum, och problemen därför löser sig själva med tiden.

Vi söker med andra ord här ett problem vars existens a priori innebär att problemet av nödvändighet måste vara olösligt. Det innebär att det måste vara ett logiskt/metafysiskt problem - antingen en paradox eller en frågeställning som det ligger utanför vårt förstånd att svara på (som till exempel frågan "Finns Gud?").
Citera
2007-12-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Men hur kan vi finnas då?

För att vara on topic, problem är subjektiva men jag vet fortfarande inte om svaret är ja eller nej.
Och allt subjektivt är overkligt.
Citera
2007-12-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Jag läste nyligen Wittgenstein, och hans lösning på "de stora problemen" var på samma gång svårt komplicerad och enkelt genial.
Det är ju väldigt sant det han säger. Jag tänker mig att man tillslut måste sätta sig ner och meditera djupt (som t.ex yogis i indien) om man verkligen vill förstå något och det man lär sig kan man inte kommunicera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in