• 1
  • 2
2007-12-11, 20:29
Medlem
otec_sates avatar
Kanske finns någon tråd som avhandlar ämnet redan? Har kikat lite, men inte hittat, men tillrättavisa mig gärna isåfall.

Tänkte införskaffa mig en 40" LCD TV och montera på väggen. Tänkte alltså köpa ett väggfäste till den. Grejen är den att jag har gipsvägga och att reglarna inte sitter lämpligt. Jag "måste" ha TV´n centrerat på väggen, annars ser det helskummt ut. Hur mycket kan man anta att relativt ordentliga expanders klarar av i belastning? Klarar fyra expanders av att hålla uppe en 40" TV, vad nu dom kan tänkas väga? Eller hur fasiken ska jag göra?
Citera
2007-12-11, 20:32
Medlem
pilens avatar
Man kan den hängandes från taket.

Det finns supertunna, genomskinliga, trådar att köpa som inte syns från TV-soffan utom då det är mört i rummet och de blir upplysta av något.
Citera
2007-12-11, 20:40
Medlem
Möjligt att det kommer se knasigt ut men går det inte att typ avlasta tyngden genom att låta tv:n även hänga i wire från taket?

Liknande som denna lampa från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90145485
Citera
2007-12-11, 20:40
Medlem
em krejs avatar
Ja 4 expanders klarar det utan problem, en expander skulle också klara det.
Citera
2007-12-11, 20:45
Medlem
otec_sates avatar
Grejen är att det är fan gips i taket också, upptäckte det själv nyligen då jag hängde upp en lampa i wirar från taket.

Okej, men expanders eller molly, vad är att föredra?

En till grej; Huset ligger precis bredvid en stor väg där det åker massa långtradare som ruskar om hela huset. Ingen risk att pluggar och sånt "vibrerar sig loss" från vägen och sånt ottyg?
Citera
2007-12-11, 21:55
Medlem
Webbes avatar
Du kan alltid först montera en plyfa med lämpligt antal expander eller till o med i en eller flera reglar. Då har du möjlighet att fördela tyngden på en strre yta och fler fästpunkter. Sedan monterar du fästplattan i plyfan.
Lämpligen sågar du till en regtangel i plyfa som är något mindre än din TV, den kan även målas eller tapetseras på samma sätt som väggen.
Citera
2007-12-11, 22:04
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webbe
Du kan alltid först montera en plyfa med lämpligt antal expander eller till o med i en eller flera reglar. Då har du möjlighet att fördela tyngden på en strre yta och fler fästpunkter. Sedan monterar du fästplattan i plyfan.
Lämpligen sågar du till en regtangel i plyfa som är något mindre än din TV, den kan även målas eller tapetseras på samma sätt som väggen.

Det alternativet funderade jag på. Det funkar ju om reglarna sitter så pass så att man kan gömma skivan bakom tv´n. Annars vill jag verkligen undevika det.
Citera
2007-12-11, 22:29
Medlem
Webbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate
Det alternativet funderade jag på. Det funkar ju om reglarna sitter så pass så att man kan gömma skivan bakom tv´n. Annars vill jag verkligen undevika det.

Alternativet fungerar även med bara expander, om du inte har reglar bakom plyfan. Du får helt enkelt en möjlighet att fördela bättre.
Citera
2007-12-11, 22:34
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Väljer man en skiva av plywood, ex formplyfa så kan man limma fast den på väggen. Cascos nya sättlim SuperFix är garanterat att hålla 5000kg per kvadratmeter. Det innebär att en skiva på 60x41cm limmad på väggen med SuperFix håller för ca 1250kg.

Väljer man att bara ta ungefär samma storlek som ett normalt väggfäste (35x25cm) så håller den för ca 430kg. Du kan förmodligen hänga upp svärmor i den utan att hon ramlar ner...

Vad man ska tänka på är att styrkan på limmet blir mycket högre då kraften bara påverkar skivan i vertikalplanet, medans limmets styrka är angivet i dragstyrka ut från väggen.
Citera
2007-12-11, 22:38
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Väljer man en skiva av plywood, ex formplyfa så kan man limma fast den på väggen. Cascos nya sättlim SuperFix är garanterat att hålla 5000kg per kvadratmeter. Det innebär att en skiva på 60x41cm limmad på väggen med SuperFix håller för ca 1250kg.

Väljer man att bara ta ungefär samma storlek som ett normalt väggfäste (35x25cm) så håller den för ca 430kg. Du kan förmodligen hänga upp svärmor i den utan att hon ramlar ner...

Vad man ska tänka på är att styrkan på limmet blir mycket högre då kraften bara påverkar skivan i vertikalplanet, medans limmets styrka är angivet i dragstyrka ut från väggen.

Citera
2007-12-12, 00:23
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Det där med lim var ju en jäkla bra grej! Bara en grej. Eftersom det är en hyresrätt och jag och frugan tänkte införskaffa oss ett hus inom det närmaste... -Kan man få bort skivan när det väl beger sig? Helst utan att ta bort hela väggen.
Citera
2007-12-12, 02:05
Medlem
mattkants avatar
skär ut skivan med motorsåg. sedan placerar du svärmor i hålet. svärmor kan även målas eller tapetseras i samma färg som väggen.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in