2016-12-20, 16:56
Medlem
Zwoop77s avatar
It´s hard to win an argument with a smart person, but it´s damn near impossible to win an argument with a stupid person.
- Bill Murray
Citera
2016-12-20, 17:08
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ex nihilo nihil fit - Ingenting kan komma ur intet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing

Inget i input, inget i output...

Om du saknar energi, kan du då generera energi?

Tänk logiskt för Guds skull!

I materiens relativa värld finns inget som är evigt beständigt eller oändligt, det är absoluta begrepp som endast finns i den absoluta andliga världen!

Okej?

Vi själar/minigudar är eviga små fragmentariska delar av Gud, vi har samma egenskaper som Gud, men till väldigt ringa del.

Det där är i sådana fall en lag eller en princip. Det är inte ingenting. Tänk dig att det inte finns någon lag som säger att inget kan bara poppa ur intet. Om den lagen inte finns, då finns det inget som hindrar något från att uppstå från intet! Om det finns en lag som säger att inget kan uppstå ur intet, då är själva lagen inte inget! Åtminstone existerar en sådan lag!
Citera
2016-12-20, 17:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det där är i sådana fall en lag eller en princip. Det är inte ingenting. Tänk dig att det inte finns någon lag som säger att inget kan bara poppa ur intet. Om den lagen inte finns, då finns det inget som hindrar något från att uppstå från intet! Om det finns en lag som säger att inget kan uppstå ur intet, då är själva lagen inte inget! Åtminstone existerar en sådan lag!

Ja, lagen är något, och lagen säger att från ett förment absolut intet skulle ingenting kunna uppstå!
Citera
2016-12-20, 17:16
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ja, lagen är något, och lagen säger att från ett förment absolut intet skulle ingenting kunna uppstå!

Men i sådana fall finns det ju "något" och inte "inget" - det vill säga lagen existerar. Inget existerar inte.
Citera
2016-12-20, 17:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Men i sådana fall finns det ju "något" och inte "inget" - det vill säga lagen existerar. Inget existerar inte.

Ja, lagar existerar, men något absolut intet existerar inte!
Citera
2016-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Innan du börjar avkräva konkreta bevis för Guds personliga medvetna existens, kanske du kunde börja med dig själv, att för oss andra bevisa existensen av ditt eget medvetna jag/själen!

Hur ser ditt medvetna Jag ut, du som lever och bor inne i din materiella köttkostym, individen som upplever omvärlden via ditt fysiska skal?

Kan du konkret bevisa för oss ditt innersta medvetna Jag?

Inte?

Varför avkräver du då konkreta bevis för Guds medvetna Jag, när du själv inte ens kan bevisa ditt eget medvetna jag?
Nä, jag tänker inte bevisa mig själv. Det är off topic, och jag tror inte jag har någon själ.
Det kanske är ännu en sak på din lista av "magiska saker du inte kan bevisa"?
Citera
2016-12-20, 17:19
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ja, lagar existerar, men något absolut intet existerar inte!

Se där! Vi har hittat lite gemensam grund. Något existerar! Något måste existera! Så långt är vi båda överens! Vad bra!

Så lagar existerar. Vilka lagar existerar?
Citera
2016-12-20, 17:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Se där! Vi har hittat lite gemensam grund. Något existerar! Något måste existera! Så långt är vi båda överens! Vad bra!

Så lagar existerar. Vilka lagar existerar?

Ja, allt existerar, utom något förment intet!

Alltså kan ingenting någonsin uppstå från detta fiktiva intet!

Bra, då är vi överens!
Citera
2016-12-20, 17:24
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför tror du ateister är ointresserad av religion?

För att de sätter sig själva i centrum, istället för Gud!
Citera
2016-12-20, 17:26
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ja, allt existerar, utom något förment intet!

Alltså kan ingenting någonsin uppstå från detta fiktiva intet!

Bra, då är vi överens!

Vad menar du med "fiktivt intet"? Finns det inget "konkret intet"? Betyder det att du aldrig kan visa mig "intet"?
Citera
2016-12-20, 17:26
Medlem
Citat:
För att de sätter sig själva i centrum, istället för Gud!
Källa på det? Jag sätter mina barn i centrum.
Citera
2016-12-20, 17:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För att enligt de Big Bang-troende vetenskapsmännen, så ska explosionen och det som exploderade ha uppstått ur absolut ingenting...
Nu blev det fel igen.
Den vetenskapligt bevisade teorin Big Bang beskriver hur universum expanderar. Den säger ingenting om en explosion. Teorin säger inte heller någonting om vad Big Bang "uppstått" ur.

Pinsamt att du fortfarande inte kan det mest grundläggande om det du kritiserar. Jag hoppas att du trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in