2008-02-11, 22:25
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Det finns inga bevis för det och då är det ju stor möjlighetet att det är sant. Allt enligt din skeva logik.

*asg* Det där var väl snarare din skeva tolkning! Jag har aldrig sagt något sådant. Det jag har sagt är att det ofta är så här i livet att vi inte har eller kan bevisa saker men det likväl existera och vara sanning. Alltså: Trots att bevis inte finns kan det ändå vara sanning. Det är logik och det är grundat på erfarenheter och historien bevisar ju detta. Innan vi hittar bevisen för något söker vi ju. Vi söker därför att vi vet eller tror att det är sanningen och den vill vi bevisa. Bevisen kommer sällan först och "upptäckten" sen. Först upptäcker vi något och sedan bevisar vi det och det uppfattas då som sanning. I andra fall kan vi inte hitta bevis och då finns två möjligheter: Antingen är det osanning eller är det en sanning som vi inte kan bevisa just nu. Därför är allt snack om bevis hit och dit inte så viktiga. Det viktiga är vad som är sanning eller ej.
Citera
2008-02-11, 22:36
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Jag halshugger ingen som har en annan åsikt. Däremot så blir jag nyfiken när du säger dig ha bevis för en andevärld men inte kan presentera ett enda som kan verifieras av någon som är oberoende. Fortlevnadsbevis verkar ju bara gälla om man redan innan tror på skiten för då kommer man "se" bevisen bara för att man vill se dem.

Och om man ska försöka acceptera att det kanske finns en andevärld trots att det inte finns några bevis för den eller för motsatsen (även om jag personligen ser avsaknaden av något som helst bevis som ett jävla bra bevis för att det inte finns) så finns det inga gränser för vad man kan tänka sig hävda kanske finns. Hitta på vilket jävla strunt som helst och det kanske finns bara för att det inte finns bevis för motsatsen.

Det fungerar inte så. Fortlevnadsbevis fungerar oavsett om du tror på "skiten" eller ej. Man kan inte se bevisen bara för att man vill se dem. Då hade det inte varit bevis utan kunnat vara hjärnspöken. Fortlevnadsbevis är information som inte mediumet känner till osv.

Till SMA och alla andra: Skit i bevisen! Det är inte allt! Sök sanningen istället, vad som är trovärdigt, logik osv. Sätt er in i det ämne ni vill debattera. Flera här pratar om medium men vet inte hur ett medium arbetar. Likaså vad fortlevnadsbevis är. Flera är emot att besöka ett medium eller på egen hand söka andlig kontakt. Varför? Även om ni har en fast övertygelse så kan man ju ha en tolerans och öppenhet för något som många anser vara sant. Tex så är jag helt emot Jehovas Vittnen men jag skulle vilja bli ett vittne "på prov" bara för att få inblick i deras tankesätt. En fast övertygelse får aldrig bli enkelriktad och slå ut andra möjligheter och synsätt.
Citera
2008-02-11, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Att tro på andevärlden är något helt annat.

Ja, det är helt idiotiskt. Jag orkar inte tjafsa med dig. Tar upp för mycket av min tid och ingenting jag säger kommer påverka dig, därav trångsynthet och tunnelseende. Du kommer vända allt jag skriver emot mig och ifrågasätta ateister för att inte kolla upp alla religioner och sätta oss in i det/försöka ta kontakt med nån ande yada-yada.

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och ateister lyssnar på ateister...ni kanske oxå är tränade till det.

Varför ska jag lyssna på nån religiös person? Jag anser att religion skruvar till huvudet på varenda människa. Finns ingenting bra med det över huvud taget, folkgrupper går mot varandra och startar krig pga den här skiten. Jorden och dess befolkning hade mått så mycket bättre utan det.

Så, där har du min ståndpunkt. Jag vet redan att ni har fel och all tid ni lägger ner på er tro är förgäves. Men vill ni ha något att tro på för att känna er trygga och gå igenom vardagen lättare så får ni väl göra det. Ni lyssnar inte på någon annan än era "fellow believers" som delar er tro, så att jag sitter här och försöker övertyga er om något annat är helt i onödan. Vissa saker går att diskutera, men inte religion.

Citat:
Har inget direkt att ivända emot det resonemanget ni förde förutom citatet ovan. Hur kan du säga detta med sådan bestämdhet? Det låter som att du vet att detta är sanningen! Vad har du för grund?

Har du nåt vettigt svar på den där frågan så kör hårt. Tills vidare är det den teorin som gäller till 110%.
Citera
2008-02-11, 22:42
Medlem
Citat:
Till SMA och alla andra: Skit i bevisen! Det är inte allt! Sök sanningen istället, vad som är trovärdigt, logik osv. Sätt er in i det ämne ni vill debattera. Flera här pratar om medium men vet inte hur ett medium arbetar. Likaså vad fortlevnadsbevis är. Flera är emot att besöka ett medium eller på egen hand söka andlig kontakt. Varför? Även om ni har en fast övertygelse så kan man ju ha en tolerans och öppenhet för något som många anser vara sant. Tex så är jag helt emot Jehovas Vittnen men jag skulle vilja bli ett vittne "på prov" bara för att få inblick i deras tankesätt. En fast övertygelse får aldrig bli enkelriktad och slå ut andra möjligheter och synsätt.

Jag skulle besöka ett medium men alla jag sett kostar pengar. Jag tänker inte betala ett öre till någon som, enligt mig, sitter och gissar. Skit i bevisen och sök sanningen? Hur ska jag veta vad som är sant om jag ska skita i bevis? Nu får du fan ta o ge dig.
Citera
2008-02-12, 00:25
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Håller helt med dig att det kan vara så. I detta fallet vet du ju själv att den ton du använder inte är särskilt trevlig. När en debatt når sandlådenivå med förlöjliganden osv är det ingen som vill diskutera oavsett om man har argument eller ej. Det tycker jag du borde förstå. Jag kan fortsätta debatten om du kan debattera på en normal, hövlig nivå. Jag blir inte utan argument, men detta är sista chansen om du vill fortsätta diskutera med mig.

Här skulle jag ju egentligen bli defensiv och börja dissikera mina inlägg för att bena ut vad du anser vara respektlöst, men jag varken har en aning om var jag har varit respektlös och bryr mig inte nämnvärt att du anser att jag har förlöjligat dig när jag kommit med relevanta argument. Du har rätt att lämna tråden när det bäst passar dig.

Citat:
Ingen anledning att tro? Varför inte? Om det finns indicier eller andra saker som gör att det kan röra sig om något som vi ännu inte vet så mycket om eller kan finnas misstanke om att det existerar, då finns väl all anledning att tro att det KAN finnas! Grundat på historiens upptäckter och utveckling så kan vi ju se att det är just den nyfikenheten och utforskarandan som har utvecklat oss till där vi är idag. Om det "inte finns någon anledning att tro att det finns" så finns ju ingen anledning att heller utforska det hela och då står vi still i utvecklingen. Beviskravet ligger på den som gör påståendet ja. Du påstår att andevärlden inte finns, medium är bluff osv. Bevisa det! Beviskravet är i detta fall - och i så många andra - ömsesidigt.

Newton var övertygad om att han visste hur tyngdlagen fungerade men han kunde inte bevisa det. Det var först när han kunde det som den gick fäste i den vetenskapliga världen. Newton försökte också framställa "de vises sten". Bevis för denna saknas fortfarande och det finns absolut inget som pekar på att en sådan går att få fram eller existerar någonstans. Denna idé är idag helt förkastad inom vetenskapen. Jag kan inte heller bevisa att "de vises sten" inte finns med 100% säkerhet.

Jag kan inte, och behöver inte, bevisa att medier är bluffar. Bevisbördan ligger som vanligt och brukligt på dom som gör påståendet: det finns en andevärld. Precis som bördan att bevisa tynglagen låg på Newton. Observera att jag inte säger att det är 100% säkert att den inte finns. Men inget pekar på det varför jag vill ha bevis för att acceptera dess existens. Tills bevisen dyker upp intar jag en skeptisk hållning. Att mediers dessutom hävdar att deras gåva är oklar och inte tillförlitlig och vidare inte vill bli testade under kontrollerade former gör givetvis sitt.

Och jag väntar fortfarande på konkreta exempel inom exempelvis ingenjörskonst eller bankverksamhet där man inte avkräver en stadig grund för utförandet av byggnationer och transaktioner.

Citat:
Naturligtvis vore det mycket dumt att anlita ett medium i sådana lägen. Helt riktigt är det därför man inte anlitar medium i sådana lägen. När vi vet att en kontakt med andevärlden inte är som att ringa ett telefonsamtal utan det är betydligt svårare att få kontakt och svårare att tolka informationen därifrån, så lämpar sig medium bättre i andra situationer. Du sa inte vad din defenition av skarpt läge var så vi hade olika tolkningar där.

Lustigt att medier aldrig verkar utveckla sin teknik när allt annat går framåt. Tittar vi på allt annat blir mätinstrument exaktare, människor intelligentare, längre, starkare o.s.v.

Citat:
Nu är ju verkligheten den att psykologer (och många andra yrkeskategorier) inte alltid vet vad de sysslar med. Finns bra och dåliga psykologer precis som det finns bra och dåliga medium. Finns dessutom betydligt fler bluffmakare som utger sig för att vara mediala än det finns falska psykologer. Men det är inte det som det hela handlar om utan seriösa, äkta medium och de fyller en viktig funktion för de som sörjer tex. Tror inte du är särskilt insatt hur medium arbetar eller vilken nytta de gör. Det rekomenderar jag dig att ta reda på innan du sågar dem. Likaså när det gäller fortlevnadsbevis. Om jag ger dig en lista på personer som fått fortlevnadsbevis så har ju inte du någon möjlighet att veta sanningshalten i det de säger. Bevisen vilar ju hos den som tagit emot informationen från andevärlden. Det är ju just därför vi inte har den sortens bevis som du och många andra vill ha. Hade den sortens bevisning funnits hade vi inte behövt denna diskussion eller några religioner i världen heller. Bevis finns men enbart för den som tar emot fortlevnadsbevisen och möjligen någon närstående som är med vid readingen.

Nej, då hade vi inte haft den här diskussionen. Men nu har vi det. För det första inger inte psykologer falska förhoppningar om att på magisk väg få reda på en förlorad närståendes levnadsöde. För det andra så är det ju klart att någon skulle analyserat och verifierat dessa s.k. fortlevnadsbevis om det låg någon sanning i det du säger. Det skulle vara en enorm upptäkt och med tanke på vilke monumentalt gigantiska intressen som mer än något annat vill se sådant här vara sant finner jag sannolikheten att detta skulle vara outforskat vara noll. Och så särdeles svårt vore det inte heller.

Det skulle ändra hur mänskligheten kollektivt såg på livet och döden, det skulle ändra på hur vetenskap och vetande sågs och så vidare. Det skulle vara på varje löpsedel. på varje TV-kanal. Om det var så. Problemet är att det är inte så. Inte vad vi vet. Istället pekar det åt andra hållet.
Citera
2008-02-12, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Här skulle jag ju egentligen bli defensiv och börja dissikera mina inlägg för att bena ut vad du anser vara respektlöst, men jag varken har en aning om var jag har varit respektlös och bryr mig inte nämnvärt att du anser att jag har förlöjligat dig när jag kommit med relevanta argument. Du har rätt att lämna tråden när det bäst passar dig.

Är det möjligtsvis Pat Condell vi har här?

Citat:
Hi, I'm Pat Condell.

I don't respect your beliefs

and I don't care if you're offended.

Cheers.

http://www.patcondell.net/index.html

Citera
2008-02-12, 00:37
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmskadad
Är det möjligtsvis Pat Condell vi har här?

http://www.patcondell.net/index.html

Jag tvivlar på att jag är värd att jämföras med den herren
Citera
2008-02-12, 00:47
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster

Lustigt att medier aldrig verkar utveckla sin teknik när allt annat går framåt. Tittar vi på allt annat blir mätinstrument exaktare, människor intelligentare, längre, starkare o.s.v.

Nej, då hade vi inte haft den här diskussionen. Men nu har vi det. För det första inger inte psykologer falska förhoppningar om att på magisk väg få reda på en förlorad närståendes levnadsöde. För det andra så är det ju klart att någon skulle analyserat och verifierat dessa s.k. fortlevnadsbevis om det låg någon sanning i det du säger. Det skulle vara en enorm upptäkt och med tanke på vilke monumentalt gigantiska intressen som mer än något annat vill se sådant här vara sant finner jag sannolikheten att detta skulle vara outforskat vara noll. Och så särdeles svårt vore det inte heller.

Det skulle ändra hur mänskligheten kollektivt såg på livet och döden, det skulle ändra på hur vetenskap och vetande sågs och så vidare. Det skulle vara på varje löpsedel. på varje TV-kanal. Om det var så. Problemet är att det är inte så. Inte vad vi vet. Istället pekar det åt andra hållet.

Håhåjaja... Där ser man vilken dålig insikt du har i ämnet när du jämför abstrakta företeelser med konkreta. Mediers teknik kan säkert utvecklas på sitt sätt men en liknelse med märinstrument....!!! *s* Som att säga: Varför utvecklas inte kvinnorna så de kan föda barn på en minut utan smärta?"

Varken seriösa psykologer eller medium inger falska förhoppningar. Det du talar om är avarterna som finns.

Sen är det som du säger att det skulle ändra på väldigt mycket om det hela kunde bevisas på ett enkelt och konkret sätt. Som jag tidigare skrivit så kan man anta att det är just därför andevärlden inte låter sig bevisas på det sätt som efterlyses. Fortlevnadsbevisen vet vi finns och stämmer även om etablerade forskare inte satt någon bevisstämpel på det.
Citera
2008-02-12, 00:57
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Håhåjaja... Där ser man vilken dålig insikt du har i ämnet när du jämför abstrakta företeelser med konkreta. Mediers teknik kan säkert utvecklas på sitt sätt men en liknelse med märinstrument....!!! *s* Som att säga: Varför utvecklas inte kvinnorna så de kan föda barn på en minut utan smärta?"

Varken seriösa psykologer eller medium inger falska förhoppningar. Det du talar om är avarterna som finns.

Sen är det som du säger att det skulle ändra på väldigt mycket om det hela kunde bevisas på ett enkelt och konkret sätt. Som jag tidigare skrivit så kan man anta att det är just därför andevärlden inte låter sig bevisas på det sätt som efterlyses. Fortlevnadsbevisen vet vi finns och stämmer även om etablerade forskare inte satt någon bevisstämpel på det.

Jag har en invändning mot medier. Bristen på upprepbarhet.
Gå till flera "seriösa" medier och ställ en fråga, och få flera olika svar.
Be ett medie utföra sina konster i en kontrollerad miljö, och få inget svar, pga negativ aura, eller annan ursäkt.
Tror man själv inte på det andliga när man går till medier, är det det som är felet om inget svar fås.

Nej tack. Återkom när upprepbarheten närmar sig vanliga vetenskapliga teorier.

Skiter alltså högaktningsfullt i om det är en vetenskap eller inte, eller om det går att mäta andlighet med vetenskapliga metoder, jag tycker helt enkelt graden av tillförlitlighet är för låg för att inge tillit till fenomenet.
Citera
2008-02-12, 01:45
Medlem
Streethouses avatar
Kanske har hamnat lite snett i diskussionen eftersom ämnet är Gud och inte medium och andlighet... och andligheten vi diskuterat ett tag har utgått från medium vilket kan ge en lite skev bild. Påvisande av en andevärld kan ju ske på en mängd andra sätt än genom just medium.

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jag har en invändning mot medier. Bristen på upprepbarhet.
Gå till flera "seriösa" medier och ställ en fråga, och få flera olika svar.
Be ett medie utföra sina konster i en kontrollerad miljö, och få inget svar, pga negativ aura, eller annan ursäkt.
Tror man själv inte på det andliga när man går till medier, är det det som är felet om inget svar fås.

Nej tack. Återkom när upprepbarheten närmar sig vanliga vetenskapliga teorier.

Skiter alltså högaktningsfullt i om det är en vetenskap eller inte, eller om det går att mäta andlighet med vetenskapliga metoder, jag tycker helt enkelt graden av tillförlitlighet är för låg för att inge tillit till fenomenet.

Ja skit på du. Om man inte anammar hypotesen om att det finns en anledning till att bevisbarheten är svår pga tidigare nämda skäl, så förstår jag alla skeptikers skeptisism till just bevisbarheten.

Jag är själv skeptisk till medium rent generellt eftersom det finns en trend - nyandlighet, "alla kan bli medium" osv - som ger flera effekter:
Vi får många bluffmakare, vi får en övertro på vilken information vi kan få från andevärlden, vi får "svaga" medium som visserligen är seriösa men tror de har större förmåga än de har, de som vill kontakta ett medium vet inte vem de ska välja, de medium som är erkänt duktiga och tillförlitliga har kötid på år.
Det positiva med denna trend är att folk får ett intresse och nyfikenhet att utforska den andliga sidan och förståelse för olika sk paranormala fenomen.

"Tror man själv inte på det andliga när man går till medier, är det det som är felet om inget svar fås." En vanlig uppfattning och en sanning med modifikation. En anledning att man kan få sämre kontakt eller ingen kontakt alls kan man förmoda är att andevärlden inte är så intresserad av kontakt med någon som inte tror på dem eller den information de kan ge. En annan anledning är att för att kunna "koppla upp" till andevärlden behövs ofta att man kan öppna de kanalerna. I synnerhet om man tar kontakt själv men även om man tar kontakt genom ett medium. Hos en tvivlare öppnas inte de kanalerna lika lätt.
Citera
2008-02-12, 01:47
Medlem
Citat:
Kanske har hamnat lite snett i diskussionen eftersom ämnet är Gud och inte medium och andlighet... och andligheten vi diskuterat ett tag har utgått från medium vilket kan ge en lite skev bild. Påvisande av en andevärld kan ju ske på en mängd andra sätt än genom just medium.

Ja skit på du. Om man inte anammar hypotesen om att det finns en anledning till att bevisbarheten är svår pga tidigare nämda skäl, så förstår jag alla skeptikers skeptisism till just bevisbarheten.

Jag är själv skeptisk till medium rent generellt eftersom det finns en trend - nyandlighet, "alla kan bli medium" osv - som ger flera effekter:
Vi får många bluffmakare, vi får en övertro på vilken information vi kan få från andevärlden, vi får "svaga" medium som visserligen är seriösa men tror de har större förmåga än de har, de som vill kontakta ett medium vet inte vem de ska välja, de medium som är erkänt duktiga och tillförlitliga har kötid på år.
Det positiva med denna trend är att folk får ett intresse och nyfikenhet att utforska den andliga sidan och förståelse för olika sk paranormala fenomen.

"Tror man själv inte på det andliga när man går till medier, är det det som är felet om inget svar fås." En vanlig uppfattning och en sanning med modifikation. En anledning att man kan få sämre kontakt eller ingen kontakt alls kan man förmoda är att andevärlden inte är så intresserad av kontakt med någon som inte tror på dem eller den information de kan ge. En annan anledning är att för att kunna "koppla upp" till andevärlden behövs ofta att man kan öppna de kanalerna. I synnerhet om man tar kontakt själv men även om man tar kontakt genom ett medium. Hos en tvivlare öppnas inte de kanalerna lika lätt.

har du några tips på riktiga medium?
Citera
2008-02-12, 02:00
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Håhåjaja... Där ser man vilken dålig insikt du har i ämnet när du jämför abstrakta företeelser med konkreta. Mediers teknik kan säkert utvecklas på sitt sätt men en liknelse med märinstrument....!!! *s*

Du talade om sanning och någon sorts bevis tidigare, nu säger du att det är abstrakt. Finns det några bevis eller inte enligt dig? Och hur definerar vi dessa? Eller är det dina s.k. insikter och kunskaper du talar om. Definera sedan gärna abstrakta och konkreta fenomen. Är en tanke konkret enligt dig?

Citat:
Som att säga: Varför utvecklas inte kvinnorna så de kan föda barn på en minut utan smärta?"

För att vår hjärnvolym ökade väldigt snabbt mätt med en evolutionär måttstock och kvinnans bäcken hann inte med. Fan, jämför med en radioantenn, för det är den bästa liknelsen jag finner.

Citat:

Problemet är att man aldrig vet vilka medium som är avarterna eftersom man inte kan avgöra det förrens en tillräckligt konkret utsaga får fram. Dessa brukar lysa med sin frånvaro.

Citat:

Nej. Bara för att du säger att dom stämmer innebär inte det är sant (fast du gör det inlägg efter inlägg). Du verkar inte ha något annat argument än "det är sant, jag vet det". Som jag sa innan, bara för att jag säger att jag satt in 10 000 kr på ditt konto innebär inte att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in