Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Finns du även i mig?
Det skulle man kunna säga, ja. Du och jag är olika personer men ditt jag och mitt jag är samma.
Nisargadatta Maharaj: The consciousness in you and the consciousness in me, apparently two, really
one, seek unity and that is love.
Citat:
Gud har alltså ingen egen fri vilja?
Gud är en produkt av din fantasi. Om han har fri vilja eller inte får du bestämma.
Citat:
När du säger dig uppleva trumhinnan och huden, så är det via ditt falska ego som du får denna föreställning. I själva verket så är inte atman i kontakt med materien, och därmed är vare sig trumhinnan eller huden delar av vårt jag/atman!
.
Medhålles, men det var sagt som ett exempel på att jag endast kan uppleva mig själv, egot upplever sinnet/egot och atman/Jaget upplever atman/brahman/Jaget.
Nisargadatta igen:
"That which permeates all, which nothing transcends and which, like the universal space around us, fills everything completely from within and without, that Supreme non-dual Brahman -- That Thou Art."
Ditt "misstag " är att du separerar dig från det absoluta när i själva verket ingen separation föreligger. Allt är ett. There can be only one.