Citat:
Ursprungligen postat av Designer
Självklart kan man, om man vill och kan, motbevisa guds "existens".
Inte enligt filosofer och författare såsom Richard Dawkins.
Citat:
Men det ska inte behövas eftersom det redan inte finns några bevis för guds existens och hans icke-existens är då redan bevisad genom att helt enkelt säga; Vart är bevisen som motbevisar hans icke-existens? Finns det inga bevis, finns det ingen gud - tills motsatsen har bevisats. Så är det bara.
Fast nu säger du emot dig själv. Var det inte så att den som kom med påståendet skulle komma med bevisen? Om man påstår att Gud inte existerar så får man då med samma logik bevisa det också.
Sen är misslyckad falsifikation inte detsamma som verifikation,
och misslyckad verifikation är inte detsamma som falsifikation.
Citat:
Jag kan inte skapa en saga och säga att en köttätande Dildo kommer penetrera sönder era rövar om ni inte lyder mig, sedan hjärntvätta barn och psykiskt svaga med denna saga och till alla som vill ha bevis för en köttätande Dildos existens säga - jag tänkte inte bevisa hans existens, bevisa du istället hans icke-existens. Vilket är omöjligt då man egentligen inte kan bevisa med fysiska bevis en icke-existens icke existens.
Det är inte omöjligt då även logiska resonemang räknas som bevis.
Fast det är inte riktigt poängen, om någon vill att andra ska förstå att Gud existerar så får dom bevisa det också, precis lika mycket som att om någon vill att andra ska förstå att Gud inte existerar så får dom bevisa det också. Strikt vetenskapligt ska alltså varken Guds existens eller icke-existens avfärdas förrän den ena blivit motbevisad eller den andra bevisad. Vi kan inte säga vare sig A eller B, om vi inte vill kalla oss för troende.