2007-12-11, 17:58
Medlem
0Ri0Ns avatar
Har ont där det benet sitter när jag gör vissa saker med handen i vinkel. Om det skulle vara brutet hur ont gör det på en skala? Har haft problem i 3månader nu efter att ha golfat in i en sten...
Citera
2007-12-11, 19:49
Medlem
Oddballs avatar
Moderatorsåtgärd:

OT & trams borttaget. Håll er till ämnet, bitte.

Mvh,

Oddis
Moderator
Citera
2007-12-11, 20:03
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Båtbenet är inget ben du skall leka med om du har problem med. Väldigt dålig blodcirkulation där eller dyl. Läker i vilket fall inte fort och lätt där.

Är det dock brutet kan du inte röra bra alls.

Kolla upp endå kanske ;O.
Citera
2007-12-11, 20:38
Medlem
peter_ölbacks avatar
ett enkelt knep för att checka om båtbenet är problemet är att om du kan spreta ut tummen, så "snusgropen" kommer fram, och trycker lätt i gropen. Då brukar personer med båtbensskada uttrycka smärta, milt sagt.
Citera
2007-12-11, 20:44
Medlem
trooploopers avatar
TS, som du säger behöver det inte göra jätteont att ha en spricka i båtbenet.
Gå till vårdcentralen och få den undersökt...
Citera
2007-12-11, 22:14
Medlem
viggless avatar
Jag bröt båtbenet i slutet på augusti. I början så gjorde det inte så jätteont troligen pga adrenalin. Men dagarna efter så kunde jag inte lyfta en icakasse och hade svårt att sova om nätterna. Prova att gå och simma, gjorde grymt ont för mig, eller att krypa funkade inte heller. Brukar aldrig gå till sjukan men efter en månad så masade jag mig dit och nu har jag en skruv i handleden och har varken cyklat kört hojj/enduro på ca 4 månader
Citera
2007-12-11, 23:17
Medlem
UT64s avatar
Fick en spricka i båtbenet för några år sedan vid ett fall.
Det kostade mig 3 månader med gipsad hand.
Som tur var läkte det fint.
Citera
2007-12-12, 09:41
Medlem
0Ri0Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viggles
Jag bröt båtbenet i slutet på augusti. I början så gjorde det inte så jätteont troligen pga adrenalin. Men dagarna efter så kunde jag inte lyfta en icakasse och hade svårt att sova om nätterna. Prova att gå och simma, gjorde grymt ont för mig, eller att krypa funkade inte heller. Brukar aldrig gå till sjukan men efter en månad så masade jag mig dit och nu har jag en skruv i handleden och har varken cyklat kört hojj/enduro på ca 4 månader

Hade också svårt att sova första nätterna... vaknade när jag skulle flytta kudden med handen. Det som gör ont nu är när jag gör skumma saker som öppna burkar/flaskor.. vrida dörrhantag. Nåt som gör jäkligt ont är om jag böjer handen frammåt 90grader, sätter min andra hand ovanpå och försöker "lyfta" den dåliga med motståndet...

Prövade snusgrupen känner bara viss men ingen extrem smärta
Citera
2007-12-12, 15:17
Medlem
iXopYs avatar
Jag skulle rekommendera ett besök hos närmaste vårdcentral om du är osäker, men det brukar inte ge någon speciell utdelning eftersom båtbensfrakturer oftast inte syns på röntgen. Men man kan ju prova... Du kanske får en vacker gipsskena el. dyl. om du har tur ;P
Citera
2007-12-12, 17:35
Medlem
peter_ölbacks avatar
eftesom det gått tre månader sen du gjorde illa dig så skulle nog en fraktur upptäckas på konventionell röntgen. Man brukar säga att efter ca. 10 dagar så brukar en båtbenspricka bli synlig. I oklara fall kan man remitteras till scintigrafi, ct eller MR-undersökningar.
Citera
2007-12-12, 17:46
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag ramlade av mopeden när jag var 15-16 och fick bland annat jävligt ont i handen och tänkte såklart att det ju kan göra lite ont när man ramlar av så jag brydde mig inte om det. Till och från fick jag dock grymt ont och efter 8-10 år började det smärta som skam. Så DÅ gjorde jag slag i saken och kollade upp det

Fick göra en datortomografi (eller vad det heter) eftersom vanlig röntgen inte gav några bra bilder.

Det visade sig att jag hade om inte brutit så iallafall fått en rejäl spricka, detta har kroppen lagat själv under åren med brosk och mer brosk.

Nu är det närmare 15 år sedan händelsen och nu har jag inte haft ont på länge, däremot kan jag inte böja handen "inåt" (Armen rakt fram, knogarna uppåt, och fingrarna utspärrade) då kan jag alltså inte böja handleden i tummens riktning.
För den nyfikne kan jag göra en skiss och länka till

Det där brosket kunde man operera bort sa läkaren också, men det är svårt att få det bra, och det skulle troligtvis leda till komplikationer längre fram.

Så var det!
Citera
2007-12-12, 21:39
Medlem
viggless avatar
Gå och kolla upp...

Om du bor i närheten av västerås så kan du åka direkt ut till röntgen i bäckby och få det röntgat. Kostar 300kr.

Såhär såg mitt båtben ut, numera så sitter det en skruv rakt igenom.

[Brutet båtben]

Har också grymma problem med rörligheten men nöter på och kan böjja mer och mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in