2007-12-13, 13:28
Medlem
4skins avatar
Jag bröt båtbenet för två år sedan och det gör faktiskt inte så farligt ont.
När det hände small det till ordentligt men jag trodde det var en allvarlig stukning och bet ihop.
Dagen efter var hand och handled knallblå och svullet.
Sjukskrev mig från mitt vårdjobb i två veckor men var sedan tillbaka och jobbade som vanligt.

Visst gjorde det ont att röra handen och speciellt tummen i vissa lägen, men som gammal extremsportare skakar man lätt av sig sån smärta och kör vidare.
Efter 3 månader utan att värken gått över bestämde jag mig för att söka och visst - benet var av på mitten och hade vänt sig åt fel håll.
En operation och 6 månaders gipstid senare kunde jag äntligen röra tummen som jag ville och återgå till att jobba.

Smärta är relativt så att svara på hur ont det gör är ganska svårt. Man känner att något går sönder men det går inte att jämföra med nyckelben, armar eller andra "riktiga" ben i kroppen som smäller av. Gör det ont utan att gå över föreslår jag att du söker.

Hoppas för din skull att det är helt, det är en jävla läktid på den där lilla fis-benet. Räkna dessutom med gips upp till armbågen. Hihi
Citera
2007-12-17, 05:33
Medlem
Dr.Js avatar
Bröt båtbenet när jag var 16 år gammal. Klant som jag var gick jag utan att kolla framåt, då jag skulle säga hejdå till en vän. Helt plötsligt känner jag foten fastna i ett litet staket, eller vad man ska kalla det, och jag faller framåt...BAM!! 90 kg rätt på handen. Kan tillägga att det var vintertid, och kallt som satan ute.

Extra surt för mig som är basketspelare att bryta båtbenet på den hand man skjuter med
Men som turligt nog så har det inte inneburit några större problem med rörligheten. Men jag kan känna att jag tappat lite av "känseln" vid området där båtbenet sitter. Någon som upplevt något liknande?
Citera
2007-12-17, 07:39
Medlem
labbe3001s avatar
Bröt mitt när jag var ca 12 år (blev stämplad av ett pulkatåg ).
Var ju ett tag sen nu, men jag vill minnas att det inte gjorde så ont.
Kändes mer som nån sorts stukning på nåt vis.
Citera
2008-03-20, 02:50
Bannlyst
Båtbenet...

Det var faktiskt första gången jag hörde talas om det idag. När jag åkte bräda uppe i Åre på julafton så dunsade jag ner i blankis med handen. Det gjorde ont så in i helvete och jag fick en inre blödning i handen mellan senorna, eftersom jag tidigare har fått inre blödningar och stukat handen så körde jag på (men med handledsskydd som jag köpte efteråt ) Snackade med företagsläkaren på telefon när jag kom hem och han sa att det förmodligen var en stukning eftersom företaget inte vill ha oss sjukskrivna :s Jag pratade sen med vårdcentralen och dom sa samma sak. Kom sen efter mkt om och men till röntgen och nu sitter jag efter 3 månader med gips från knogarna till armbågen och det ska jag ha i 6 veckor...

Jag kan tillägga att jag har jobbat, spelat beachvolley och lirat hockey med jobbet utan att det har gjort särskilt ont och jag trodde verkligen inte att det var brutet under dom 3 månader som gått...

Vad är sensmoralen? Lita inte på företagsläkare eller vårdcentralen innan du har röntgat dig.. För nu kommer min Thailandsresa som jag ska på om 3 dagar att bli måttligt rolig utan dykning...
Citera
2011-03-16, 22:25
Medlem
bonzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
ett enkelt knep för att checka om båtbenet är problemet är att om du kan spreta ut tummen, så "snusgropen" kommer fram, och trycker lätt i gropen. Då brukar personer med båtbensskada uttrycka smärta, milt sagt.
Jag har samma erfarenhet. Är det brutet så gör det ont som f## när man trycker till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in