Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-11, 17:24
Medlem
Commandantejrs avatar
Hej.
Jag har suttit och varit orolig länge på hur framtiden ska se ut för sverige och snuset.
Jag beslöt mej här om dagen att skriva lite frågor till SM och ville veta lite hur det stod till.

Jag skrev då ett brev som följer:
Hej. Jag är en trogen kund av snus från Swedish Match, och jag är mycket nöjd över det.
Jag är nog säkerligen inte den enda som undrar, men hur ser framtiden ut för snus i sverige? Kommer det att förbjudas innom några år?
Kommer priserna att ligga över priset på ett vanligt paket ciggaretter år 2010?
Jag läste dessutom att ni skulle förminska mängden snus i varge dosa med 10 gram? Stämmer det, och isåfall varför?

Mvh Commandantejr

Och till svar fick jag som följer:
Hej Commandantejr och tack för att du hör av dig till oss!

Det är alltid svårt att sia om framtiden. Men jag ser det som helt uteslutet att snuset skulle förbjudas inom några år, med tanke på att det är en väldigt mycket hälsosammare produkt än till exempel cigaretter. (Det skulle i så fall vara om man förbjöd allt tobaksbruk – vilket inte känns så troligt)

jag har också svårt att en dosa snus skulle bli dyrare än ett paket cigaretter.

Det stämmer att mängden snus kommer att minska från 50 till 45 gram för lössnuset. Anledningen till det är att vi vill göra kontantutlägget mindre för konsument. I samband med årsskiftet kommer nämligen skatten på snustobak att höjas för andra året i rad (de två höjningarna innebär en skattehöjning på 173 procent). Priset kommer med andra ord att bli dyrare. Vi är medvetna om att en del konsumenter tycker att det är konstigt att minska tobaksmängden men Swedish Match avsikter var goda.

Vänliga hälsningar,

Åsa Moberg

Swedish Match konsumentkontakt

Känndes väl lite som en lättnad, eller hur?
Citera
2007-12-11, 17:27
Medlem
Chuckeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commandantejr
Hej.
Jag har suttit och varit orolig länge på hur framtiden ska se ut för sverige och snuset.
Jag beslöt mej här om dagen att skriva lite frågor till SM och ville veta lite hur det stod till.

Jag skrev då ett brev som följer:
Hej. Jag är en trogen kund av snus från Swedish Match, och jag är mycket nöjd över det.
Jag är nog säkerligen inte den enda som undrar, men hur ser framtiden ut för snus i sverige? Kommer det att förbjudas innom några år?
Kommer priserna att ligga över priset på ett vanligt paket ciggaretter år 2010?
Jag läste dessutom att ni skulle förminska mängden snus i varge dosa med 10 gram? Stämmer det, och isåfall varför?

Mvh Commandantejr

Och till svar fick jag som följer:
Hej Commandantejr och tack för att du hör av dig till oss!

Det är alltid svårt att sia om framtiden. Men jag ser det som helt uteslutet att snuset skulle förbjudas inom några år, med tanke på att det är en väldigt mycket hälsosammare produkt än till exempel cigaretter. (Det skulle i så fall vara om man förbjöd allt tobaksbruk – vilket inte känns så troligt)

jag har också svårt att en dosa snus skulle bli dyrare än ett paket cigaretter.

Det stämmer att mängden snus kommer att minska från 50 till 45 gram för lössnuset. Anledningen till det är att vi vill göra kontantutlägget mindre för konsument. I samband med årsskiftet kommer nämligen skatten på snustobak att höjas för andra året i rad (de två höjningarna innebär en skattehöjning på 173 procent). Priset kommer med andra ord att bli dyrare. Vi är medvetna om att en del konsumenter tycker att det är konstigt att minska tobaksmängden men Swedish Match avsikter var goda.

Vänliga hälsningar,

Åsa Moberg

Swedish Match konsumentkontakt

Känndes väl lite som en lättnad, eller hur?
mm
Citera
2007-12-11, 17:28
Medlem
Helt klart. Och då snusar jag själv inte så ofta.
Citera
2007-12-11, 17:28
Medlem
µTorrents avatar
Inget man inte redan visste iofös, men blev du lättad, så visst
Citera
2007-12-11, 18:00
Medlem
Trädcykelmopeds avatar
Bättre att dom höjer priserna / avlägsnar några gram snus per dosa än att hela tobaksindustrin lägger ner.
Citera
2007-12-11, 18:36
Medlem
µTorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädcykelmoped
Bättre att dom höjer priserna / avlägsnar några gram snus per dosa än att hela tobaksindustrin lägger ner.
Hmm...Kan du utveckla lite hur du tänker?
Citera
2007-12-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trädcykelmoped
?
Citera
2007-12-12, 22:25
Medlem
GaletAnonyms avatar
Det han menar var väll att iom snustobaks höjning skulle swedish match och alla andra snusbolag vägra göra mer snus och därför tyckte han det var bra att dom inte lade ner? Värkar rätt hjärndött att dom inte äns skulle försöka, sanorlikheten är stor att väldigt många kommer fortsätta snusa, men kanske färre börjar.

För övrig så blev jag positivt överaskad av brevet, trodde SM minska snus vikten bara för att jävlas och tjäna lite mer pengar
Citera
2007-12-13, 21:44
Medlem
Sobbes avatar
Hade en polare som sa att mängden i portionsdosor skulle minska till ca 15 prillor i varje dosa. Ligger det någon sanning i det eller är det bara jävla skitsnack?

Känns inte trovärdigt men jag måste fråga för säkerhets skull.
Citera
2007-12-13, 21:50
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobbe
Hade en polare som sa att mängden i portionsdosor skulle minska till ca 15 prillor i varje dosa. Ligger det någon sanning i det eller är det bara jävla skitsnack?

Känns inte trovärdigt men jag måste fråga för säkerhets skull.
Det är ju knappast troligt då de i brevet preciserade att det var just lössnuset som skulle minskas i mängd.
Citera
2007-12-13, 22:09
Medlem
Sobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Det är ju knappast troligt då de i brevet preciserade att det var just lössnuset som skulle minskas i mängd.

Jo tänkte nästan det, och det var inte någon speciellt trovärdig källa heller, men var tvungen att fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in