• 1
  • 2
2007-12-11, 14:25
Medlem
Mr.CroMes avatar
Jag vill köra linux på min widnows burk men jag vill ha det dualbootat.. Jag har försökt installera det innan men det gick inte så bra, windows gick bort och jag fick betala 600kr för att få tillbaks min bios återställd och installerad.
Jag vill köra den nya ubuntu.. så hjälp skulle passa perfekt.
Citera
2007-12-11, 16:10
Medlem
SLOBs avatar
Bios? Är du säker?
Citera
2007-12-11, 16:24
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Bios? Är du säker?
satsar mina slantar på bootloader strul!
Citera
2007-12-11, 17:28
Medlem
Mr.CroMes avatar
Dom sa att mjukvaran som styr själva kärnan var sönder pga. av något strul som jag installerade på datorn, och det är linux. Så vad jag förstår så är det bios?
Citera
2007-12-11, 18:32
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.CroMe
Dom sa att mjukvaran som styr själva kärnan var sönder pga. av något strul som jag installerade på datorn, och det är linux. Så vad jag förstår så är det bios?

Nej, bios är något annat. Förmodligen menade de, precis som nat0n skriver, bootloadern. Dvs den lilla kodsnutt som startar operativsystemet.

I korthet om du ska installera Windows och Linux samtidigt bör du:

1. Alltid installera Windows först.
2. Se till att det finns opartitionerat utrymme åt Linux över på hårddisken innan du sätter igång.

Då kommer linuxdisten hitta Windowsinstallationen och lägga in den som ett val i bootloadern (Grub eller Lilo som två exempel), sedan installera sig i det tomma utrymmet på hårddisken.
Citera
2007-12-11, 21:13
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Nästa gång någon vill ta 600kr betalt för att återställa din MBR, då kanake det är dags att sätta i en windowsinstallationsskiva, gå in i räddningsläge och skriva fixmbr Du blev så blåst så du inte anar
Citera
2007-12-11, 21:48
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Nästa gång någon vill ta 600kr betalt för att återställa din MBR, då kanake det är dags att sätta i en windowsinstallationsskiva, gå in i räddningsläge och skriva fixmbr Du blev så blåst så du inte anar

Nå, var det professionell support så var det rätt billigt....

/S
Citera
2007-12-11, 23:23
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nå, var det professionell support så var det rätt billigt....

/S

För 2 minuters arbete? Jävlar, jag ska starta ett datorsupportföretag
Citera
2007-12-12, 00:21
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Jag vill köra linux på min widnows burk men jag vill ha det dualbootat.. Jag har försökt installera det innan men det gick inte så bra, windows gick bort och jag fick betala 600kr för att få tillbaks min bios återställd och installerad.

Win Xp eller Vista?
Till Vista finns Easybcd, ett enkelt program som låter dig använda Vistas bootloader för att starta tex Linux.
Citera
2007-12-12, 07:15
Medlem
Mr.CroMes avatar
Windows XP och det va power som tog 600 kr för att fixa det..
Citera
2007-12-12, 07:50
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
För 2 minuters arbete? Jävlar, jag ska starta ett datorsupportföretag

Visst, om man vet exakt vad felet är. Men jag misstänker att de flesta felsökningar av privatpersoners datorer startar i stil med "Datajäveln startar inte". Sen tar det mer än två minuter att lokalisera felet till ett paj mbr. Och förmodligen går inte supporttariffen per minut utan per påbörjad halvtimme eller timme. Om man inte har garantisupport i någon form.

/S
Citera
2007-12-13, 14:17
Medlem
VonCarlssons avatar
Citat:

1. Installera Windows.
2. Ladda ner och bränn önskad Linux distro ( mitt råd openSUSE - www.opensuse.org )
3. Boota från CD/DVD skivan med önskvärd distro
4. Oftast så får du fram partionerings alternativ som inefattar att du vill ha dualboot ( GRUB brukar det heta )
5. Välj dualboot som altenativ ( om det inte är som default )
6. Instalera, walla nu har du windows ock linux i dualboot conf.

Funkar utmärkt, i alla fall på min maskin.

Återställa bios? 100 på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in