2007-12-11, 02:00
Medlem
Nu r det s hr att jag sitter utan gymnasieutbildning och har heller inte ngon arbetslivserfarenhet. r dock inte ver 20 r, s det kanske inte gr s mycket. Men iallafall, r inskriven p arbetsfrmedlingen men dr hnder det inte mycket. S min frga r..; Vart kan man ska jobb? Behver lite frslag, det knns som jag har varit verallt men dock utan ngon positiv respons. S skulle uppskatta lite frslag frn er. Inga frslag r dumma! Jobb som jobb nr man behver pengar.. Konsum & Ica har jag redan varit vid.
Tack p frhand.
Citera
2007-12-11, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJDJ
Nu r det s hr att jag sitter utan gymnasieutbildning och har heller inte ngon arbetslivserfarenhet. r dock inte ver 20 r, s det kanske inte gr s mycket. Men iallafall, r inskriven p arbetsfrmedlingen men dr hnder det inte mycket. S min frga r..; Vart kan man ska jobb? Behver lite frslag, det knns som jag har varit verallt men dock utan ngon positiv respons. S skulle uppskatta lite frslag frn er. Inga frslag r dumma! Jobb som jobb nr man behver pengar.. Konsum & Ica har jag redan varit vid.
Tack p frhand.

Pluggar p hgskola fr tillfllet sker lite smjobb p sidan av fr stunden. Kan vl ska som tidningsbud t.ex det r vl alltid ngonting. Jobbade 2 veckor i somras ca 2.5 timma varje gng fick 4000 s alltid ngonting. Var ganska chill och harmoniskt arbete skulle dock inte vilja gra det nu under vintern. r 20 frvrigt men nr jag ger mig ut i arbetslivet p allvar skulle jag dock snegla ver grnsen tnker p det frlovade landet Norge
Citera
2007-12-11, 03:04
Medlem
DDKs avatar
Reklamutdelare, hamburgervndare p McDonalds, stdare, diskare.... alltid en brjan.

Om du r bra p ngot och/eller tror du skulle passa p ett speciellt fretag s spotta upp dig och sk jobb utifrn vad du tror du skulle kunna fixa p ett bra stt. Det r inte alla fretag som bara ser till betyg och meriter. Mycket beror p hur bra du r p att slja dig sjlv ocks.
Citera
2007-12-11, 03:42
Medlem
Du behver nn form av meritfrteckning, en eller tv hyfsade referenser (helst chefer) och s undvika strre hl i meritfrteckningen.

Detta gr du genom att ta tillflliga jobb eller i vrsta fall praktisera ngonstans, men se d till att du hamnar nnstans dr du fr ngot med dig (och d menar jag inte att du ska sno saker). Utan se till att du fr erfarenhet - fr dom som t.ex. strvar efter att jobba i butik s r "kassavana" en sn grej man kan tjna p en kortare praktik.

Frsk undvik att leva p socialbidrag, iaf ingen lngre period. Alltid bttre att ha fem smjobb under ett halvr n ett enormt hl frn "slutade skolan" och "nu". Extrajobb, timanstllningar och vikariat r ocks ett bra stt att bygga upp det s kallade "sociala kontaktntet". Man behver inte fjska eller s, rcker med att gra ditt jobb och bemta din chef och kollegor med respekt. Var tydlig med att du r tillgnglig fr fortsatt arbete, att du r njd, om du hamnar ngonstans och knner p dig att du kanske fr ett bttre erbjudande nr det r slut.

Helt enkelt mste du brja bygga en meritfrteckning om du ht ska ha chansen att f komma till intervju nr du sker jobb senare. Visst kan man ha tur, men min erfarenhet r att idag r det vanligaste att det oftast tar ganska lng tid innan man erbjuds ngorlunda bra jobb nr man r ung och inte har en gedigen CV eller eftertraktad utbildning.
Citera
2007-12-11, 04:04
Medlem
kolla med vnner,familj osv.. tyvr r det lite svrt f sitt frsta jobb om man inte har ngra kontakter speciellt om du inte gtt gymnasiet.
Citera
2007-12-11, 07:53
Bannlyst
skaffa truckkort
Citera
2007-12-11, 07:56
Bannlyst
hoppade av gymnasiet sjlv och gick hemma lnge.. sen fick jag tips om att skaffa truckkort s det gjorde jag och efter det fick jag jobb....
Citera
2007-12-11, 11:21
Medlem
Deannas avatar
Arbetsfrmedlingen r sega d det gller praktik och snt.. S tycker att du sjlv ska ta initiativet och komma med frslag p vad du ska gra.. Nu kommer det ske frndringar hos arbetsfrmedlingar, innan rsskiftet finns nd KUP (kommunal ungdomspraktik) dr arbetslsa ungdomar som inte fyllt 20 r kan f praktikplats. Men hur det ser ut efter nyr vet jag faktiskt inte.
Praktik r ett stt att f in en fot ngonstans..

Vad gr du om dagarna? Kanske ngot slags ideellt arbete kan ppna ngra portar? Kanske kan du engagera dig i ldrevrden och lsa bcker fr de ldre, kanske kan du engagera dig i ngon slags klubb och drigenom skapa ntverk som i sin tur kan leda till ngot i framtiden.. Ntverk r ordet, med ett stort ntverk gr det att komma lngt.

Sen hoppas jag att du sker gymnasiet eller folkhgskola.. Det ppnar ytterligare portar fr framtiden.. Jag vet exempelvis att mnga McDonalds inte anstller folk som saknar gymansieutbildning (eller gr p gymnasiet).
Folkhgskola r ett alternativ till gymansiet, dr du kan vlja lite utifrn ditt eget intresse och f ihop en examen likvrdig gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in