2007-12-10, 19:20
Medlem
Jag blir inte klok på hur man skall göra för att få sidhuvud och sidfot att underkasta sig min vilja.

Anta att jag har en sida med ett sidhuvud och en sidfot. Samtliga andra sidor i dokumentet får då också sådana, med samma text och när ett sidhuvud eller en sidfot ändras. Ja, då ändras alla siduvuden och sidfötter i hela dokumentet.

Hur undkommer man detta?

Jag har försökt ta hjälp av wordhjälpen, men det lyckas jag inte nå famgång genom.

Om någon har tips på hur man löser det i OO(open office). Ordebehandlare, så är jag också intresserad av det.
2007-12-10, 19:23
Medlem
Använd dig av infoga-> brytning och skapa ett nytt avsnitt i dokumentet. På så sätt kan man undvika att framsida och innehållsförteckningen får sidnumreringar och också skapa olika sidhuvuden för olika avsnitt.
2007-12-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 708145
Använd dig av infoga-> brytning och skapa ett nytt avsnitt i dokumentet. På så sätt kan man undvika att framsida och innehållsförteckningen får sidnumreringar och också skapa olika sidhuvuden för olika avsnitt.
Vad ska jag markera, eller var ska jag ställa muspekaren när jag gör detta?

Vad ska jag trycka, efter att ha gått in på "Infoga"->"Brytning". Det finns ett par alternativ där...

Tack på förhand / Mansig
2007-12-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Vad ska jag markera, eller var ska jag ställa muspekaren när jag gör detta?

Vad ska jag trycka, efter att ha gått in på "Infoga"->"Brytning". Det finns ett par alternativ där...

Tack på förhand / Mansig

1. Ställ dig sist på första sidan, efter all text
2. infoga avsnittsbrytning till nästa sida
3. gå in i sidhuvudet/foten på den nya sidan 2
4. se till att knappen för "samma som föregående" inte är intryckt - du har nu möjlighet att redigera sidhuvud/fot för sidan 1 (i avsnitt 1) separat från sidhuvud/fot för sidan 2 (avsnitt 2). Du hittar knappen strax höger om mitten i verktygsfältet för sidhuvud/fot. Observera att du måste göra detta både för huvudet och foten!

[COLOR=#800080]http://www.gigasize.com/get.php?d=y11vr9dqwxf[/COLOR]
För exempel
2007-12-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onebigmob
1. Ställ dig sist på första sidan, efter all text
2. infoga avsnittsbrytning till nästa sida
3. gå in i sidhuvudet/foten på den nya sidan 2
4. se till att knappen för "samma som föregående" inte är intryckt - du har nu möjlighet att redigera sidhuvud/fot för sidan 1 (i avsnitt 1) separat från sidhuvud/fot för sidan 2 (avsnitt 2). Du hittar knappen strax höger om mitten i verktygsfältet för sidhuvud/fot. Observera att du måste göra detta både för huvudet och foten!

[COLOR=#800080]http://www.gigasize.com/get.php?d=y11vr9dqwxf[/COLOR]
För exempel
Krångligt är det, men jag lyckades, tack vare din beskrivning!

Tack för hjälpen!
2009-05-05, 19:45
Medlem
MaxDLs avatar
bumb

Seriöst det blir ju fel på sidnumreringen om jag gör detta! Väljer jag "markera var en ny sida börjar" med sidbryt så flyttar texten sig i sidan nedanför och tar man bort sammanlänkningen med föregående sida så sabbas sidnumreringen..

Någon som har ett lättare sätt att skriva fotnoter separat på varje sida (så att de ej kopieras till alla sidor)?
2009-05-05, 21:31
Medlem
MaxDLs avatar
Ingen som vet?

Länken funkar inte heller...
2009-05-06, 07:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
bumb

Seriöst det blir ju fel på sidnumreringen om jag gör detta! Väljer jag "markera var en ny sida börjar" med sidbryt så flyttar texten sig i sidan nedanför och tar man bort sammanlänkningen med föregående sida så sabbas sidnumreringen..

Någon som har ett lättare sätt att skriva fotnoter separat på varje sida (så att de ej kopieras till alla sidor)?

Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Ingen som vet?

Länken funkar inte heller...

Pröva i *** Officiella Microsoft Office-tråden *** istället...
2009-05-07, 21:45
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Pröva i *** Officiella Microsoft Office-tråden *** istället...
Jag kom på det.

Man väljer referenser och trycker knappen fotnot så kommer det automatisk ett nummer där pekaren står i texten och numret dyker även upp längst ner i fotnotområdet enbart på den sida man använder funktionen på (där längst ner skriver man ex. källan). Man ska alltså inte manuellt dubbelklicka på området längst ner och skriva in något för då skrivs texten automatiskt på alla sidor.
2009-05-07, 21:51
Medlem
orkarNs avatar
Låser m.h.t. epost72s länk.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här