• 1
  • 2
2007-12-10, 01:41
Medlem
Jag har sett på flera internetforum och även på youtube där bosnier hävda att Zlatan borde spelat för bosniska landslaget osv. Är inte det rätt lustigt? Zlatan är ju född och uppvuxen Sverige. Klart att han han ska representera svenska landslaget då? Tror inte ens zlatan har bosnisk medborgaskap. Vad jag förstå så är ju hans mamma kroat. Oooo en sann bosnie där haha... Varför detta tjat från dessa personer egentligen? Om en svensk är född och upvuxen i USA t.ex. så är det väl mer logiskt att han spela i deras landslag?
Citera
2007-12-10, 01:46
Medlem
stukas avatar
Hans far är från bosnien. Så rent teoretiskt hade han väl tre landslag att välja mellan.
Citera
2007-12-10, 01:51
Bannlyst
Dom flesta glömmer att Bosnien / H var Zlatans första val.
Hans far kom till Bosniska landslaget medan Zlatan spelade i Malmö.
Han kontaktade dåvarande kuggen i NSBIH ( bosnisak förbundet ) Ahmet Pasalic samt hans marionett Munib Usanovic, ratade hans far helt och sa att Zlatan inte var bra nog
Samma misstag har gjorts med Emra Tahirovic, Pijanic, Elvir Rahimic och ett par till
Citera
2007-12-10, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Jag har sett på flera internetforum och även på youtube där bosnier hävda att Zlatan borde spelat för bosniska landslaget osv. Är inte det rätt lustigt? Zlatan är ju född och uppvuxen Sverige. Klart att han han ska representera svenska landslaget då? Tror inte ens zlatan har bosnisk medborgaskap. Vad jag förstå så är ju hans mamma kroat. Oooo en sann bosnie där haha... Varför detta tjat från dessa personer egentligen? Om en svensk är född och upvuxen i USA t.ex. så är det väl mer logiskt att han spela i deras landslag?

Dessutom enligt ditt resonemang så borde t.e.x. en ko som födds i en stia vara ett svin.
Citera
2007-12-10, 01:57
Medlem
Zlatan har väl aldrig bott i Bosnien? Vad jag förstår så måste man ha landets medborgaskap för att kunna lira i dess landslag.

Förresten har du nån källa till det där, Rambo_amadeus. Lät intressant.
Citera
2007-12-10, 02:06
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo_amadeus
Dom flesta glömmer att Bosnien / H var Zlatans första val.
Hans far kom till Bosniska landslaget medan Zlatan spelade i Malmö.
Han kontaktade dåvarande kuggen i NSBIH ( bosnisak förbundet ) Ahmet Pasalic samt hans marionett Munib Usanovic, ratade hans far helt och sa att Zlatan inte var bra nog
Samma misstag har gjorts med Emra Tahirovic, Pijanic, Elvir Rahimic och ett par till
Det där är väl bara en myt? Jag har hört exakt samma historia men med Kroatien istället för Bosnien.
Citera
2007-12-10, 02:13
Medlem
Hittade en artikel på aftonbladet om det.(samma tidning som Zlatan bojkottade i ett ex. antal år ) Dock kunde jag ej hitta andra artiklar.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle312458.ab

Frågan är ju hur mkt som stämmer?

För tidningen "Sportin" så säger "Zlatan att han inte ångrar att han inte har spelat för det bosniska landslaget.
Han är född och uppvuxen i Sverige och känner att det är mest rättvist att spela i svenska landslaget och representera hemlandet Sverige."

http://forumforfrihet.blogspot.com/2...-zlatan-o.html
Citera
2007-12-10, 02:41
Medlem
Satan i gatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Zlatan har väl aldrig bott i Bosnien? Vad jag förstår så måste man ha landets medborgaskap för att kunna lira i dess landslag.

Är inte hundra, men tror inte att det finns något sådant krav.

Zlatan är dock Bosnisk medborgare, det är något som är säkert.

Edit: Angående frågan huruvida Zlatans förstaval när det gäller landslagsspel var Bosnien ställer Satan i gatan sig tvekande. Han har för sig att Zlatan själv har förnekat detta vid något tillfälle....
Citera
2007-12-10, 03:02
Medlem
Mollgans avatar
Som sagt, Bosnien var förstavalet men när han ratades där så blev det Sverige. Kroatien har aldrig varit något alternativ även om de har velat ha honom.
Citera
2007-12-10, 05:31
Medlem
Vilken tur att han inte spelar för något annat landslag, så mycket mål som han vräker in vid landskamper.
Citera
2007-12-10, 07:46
Moderator
vfs avatar
Har raderat OT och trams/Mod
Citera
2007-12-10, 09:43
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Hans far är från bosnien. Så rent teoretiskt hade han väl tre landslag att välja mellan.
Även hans mor är givetvis från Bosnien och (var?) bosnisk medborgare. Dock är hans mor vad man betraktar som bosnisk kroat, dvs en person med sin hemvist i Bosnien som är katolik och bekänner sig tillhöra den kroatiska folkgruppen. Om hon är/var även kroatisk medborgare vet jag inte men med tanke på att de utvandrade till Sverige för så länge sedan är det inte troligt.

När Zlatan var yngre (17-18-19) och ganska okänd för den stora massan så propagerade hans far hos den bosniska fotbollsförbundet om att de skulle ta ut hans son till en träningslandskamp där han skulle kunna visa sina kvaliteter. Eftersom det i det bosniska fotbollsförbundet sitter fotbollsanalfabeter och idioter så var de inte ett dugg intresserade (utan att ha sett honom). Hans fars önskan då var att sonen skulle spela för det bosniska landslaget. Vad Zlatan själv tyckte vet jag inte. Det var kanske mest faderns önskan. Resten blev dock som det blev. Det svenska landslaget knöt till sig Ibrahimovic, han blommade ut i MFF, gick till Ajax, Juventus och Inter och blev en världsspelare.

Det sägs att även Kroatien var intresserad på den tiden, men vad jag har läst så var intresset tydligen inte ömsesidigt. Det svenska fotbollsförbundet hade redan visat intresse.

Erik Niva har förövrigt skrivit en artikel om bla detta i ett nummer av sporttidningen S:
http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle330633.ab

http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle314637.ab
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här