• 1
  • 2
2007-12-09, 14:13
Medlem
p4nd0ras avatar
Hej..har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Det är såhär att det inte finns någon el i vissa vägguttag (de sitter på ungefär samma plats, i samma slinga antagligen...) men ingen propp har gått, har kollat alla och bytt ut dem mot nya, fortfarande ingen ström.
Vad kan ha hänt?
Citera
2007-12-09, 14:17
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p4nd0ra
Hej..har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Det är såhär att det inte finns någon el i vissa vägguttag (de sitter på ungefär samma plats, i samma slinga antagligen...) men ingen propp har gått, har kollat alla och bytt ut dem mot nya, fortfarande ingen ström.
Vad kan ha hänt?

3 faser in i lägenheten och en fas har dött i källaren?
Citera
2007-12-09, 14:27
Medlem
p4nd0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
3 faser in i lägenheten och en fas har dött i källaren?
Nae..bor i Villa ochhar ingen källare, dessa vägguttag sitter i vardagsrummet. Alla 3 faserna går.
Hände en konstig grej nyss också, testade att sätta i de sakerna som jag hade i vägguttaget som dog innan i ett annat uttag som fortfarande fungerade och det gick hur bra som helst. Men det slocknade efter ett tag, och jag var tvungen att dra ut sladden och sätta i den igen.
Fattar ingenting
Citera
2007-12-09, 14:32
Medlem
ariers avatar
Citat:
Nae..bor i Villa ochhar ingen källare, dessa vägguttag sitter i vardagsrummet. Alla 3 faserna går.
Hände en konstig grej nyss också, testade att sätta i de sakerna som jag hade i vägguttaget som dog innan i ett annat uttag som fortfarande fungerade och det gick hur bra som helst. Men det slocknade efter ett tag, och jag var tvungen att dra ut sladden och sätta i den igen.
Fattar ingenting

Är det gammalt?

Fruntimmer har en förmåga att dra ut sladdar ståendes 10 meter ifrån och då kan det ju bli glapp!

Testa att skruva upp första uttaget innan det som är trasigt och kolla där och sen går du till det trasiga osv.

Akta fingrarna!
Citera
2007-12-09, 14:36
Medlem
p4nd0ras avatar
aa, det är gammalt.
Ok, men tror inte det är glapp för det kommer ingen el alls ut i dessa vägguttag som inte fungerar.
Men ska kika på det =)
Vad kan det annars vara?
Citera
2007-12-09, 14:42
Medlem
ariers avatar
Citat:
aa, det är gammalt.
Ok, men tror inte det är glapp för det kommer ingen el alls ut i dessa vägguttag som inte fungerar.
Men ska kika på det =)
Vad kan det annars vara?

Det är helt klart något som glappar. Menar. Ström kommer och går ju inte som det vill. Antligen är det där eller så är det inte där.
Citera
2007-12-09, 14:45
Medlem
Om alla tre är totaldöda så har det förmodligen släppt i en dosa eller något. Är det infällda installationer?

Försök leta upp en dosa på/i väggen och kolla om någon kabel har släppt.

Rekomenderar att du dödar strömmen i hela huset, och även att du borde skaffa en elektriker som kan felsöka.

/
Oli
Citera
2007-12-09, 14:47
Medlem
p4nd0ras avatar
Citat:
Det är helt klart något som glappar. Menar. Ström kommer och går ju inte som det vill. Antligen är det där eller så är det inte där.
ha! Det var glapp! Ett uttag som satt lite löst, rörde lite på det och vips var det el i det och de andra vägguttagen som satt efter i samma slinga
Men borde inte proppen ha gått?
Tack tack tack!
Citera
2007-12-09, 14:47
Medlem
Vardons avatar
Du bör nog åtgärda glappet... Ity det kommer att komma tillbaka nästa gång nån rör i uttaget och glapp är inge kul...
Citera
2007-12-09, 14:48
Medlem
p4nd0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Du bör nog åtgärda glappet... Ity det kommer att komma tillbaka nästa gång nån rör i uttaget och glapp är inge kul...
japp ska skruva upp och kolla =)
Citera
2007-12-09, 14:51
Medlem
ariers avatar
Citat:
ha! Det var glapp! Ett uttag som satt lite löst, rörde lite på det och vips var det el i det och de andra vägguttagen som satt efter i samma slinga
Men borde inte proppen ha gått?
Tack tack tack!

Säkringen går ju bara om det blir en kortis. Och det blir det ju inte vid glapp. På sin höjd lite snistror...
Citera
2007-12-09, 14:53
Medlem
p4nd0ras avatar
Citat:
Säkringen går ju bara om det blir en kortis. Och det blir det ju inte vid glapp. På sin höjd lite snistror...
Tack ska du ha !
<3 Flashback
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här