Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
I mina ögon ser det ut som normbildande lagstiftning. Folk ska inte få tycka vad de tycker utan hot om straff. Tycker folket fel så ska det hotas till att tänka rätt.
Och hur ska man kunna beskriva nazismen utan att beskriva den?
Vill de att allt som skrivs om den ska genomgå en pk-koll så att man alltid håller sig till den officiellt accepterade utsagan?
Tyskland har en något annorlunda syn på sin nazi-tid. Allt som har med nazismen är mer eller mindre förbjudet, oavsett om det är pro eller emot. Minsta lilla övertramp och man verkar få skaka galler. Böcker bränns som på kommunisttiden, om än inte bokstavligt.
Inte heller tar man något ansvar för sin historia. Inga ursäkter till judiska familjer, ingen återlämning av stulna föremål, os.v.
Det är förmodligen en fråga om några få år innan tyska historieböcker, skolböcker och uppslagsverk på sin höjd har någon liten notis om nazi-tiden.
Man ska helt enkelt inte beskriva nazismen. En något liknande syn tycks man ha i Japan, där Japans övergrepp på kineser och koreaner av censuren plockats bort ur skolböcker.
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Finns det något liknande från något annat land? I Sverige?
I Sverige verkar det mer gå till som så att regeringen skickar säkerhetspolis att sparka in dörren och beslagta servern?
Mitt minne sviker, men jag har några fragment av minnen från fall där folk har dömts i Tyskland för de mest makabra nazi-relaterade saker.