• 1
  • 2
2007-12-09, 04:54
Medlem
Nu är det så att jag är nyfiken på vem han var, då han är en aning mystisk, det är iaf vad jag tycker.
Berätta allt spännande/intressant ni vet om honom.
T.ex. hurdan var han som person utanför isen? Gav han intryck av att vara smart eller korkad?
Vad tyckte samtida spelare om honom både som person och som motståndare.
Hur skadade han knäet?
Ja allt sånt... Berätta bara
Citera
2007-12-09, 05:13
Medlem
Järvs avatar
Må hända att jag är lite full och smått grinig, men varför letar du inte själv upp info om Bobby Orr? Att använda google torde väl inte vara så värst svårt?

För att hjälpa dig på traven så hittade jag ändå en utmärkt sida om Bobby Orr:

http://www.bobbyorr.com/
Citera
2007-12-09, 05:35
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Järv
Må hända att jag är lite full och smått grinig, men varför letar du inte själv upp info om Bobby Orr? Att använda google torde väl inte vara så värst svårt?

För att hjälpa dig på traven så hittade jag ändå en utmärkt sida om Bobby Orr:

http://www.bobbyorr.com/
Det finns ju en del i wikin annars, http://en.wikipedia.org/wiki/Bobby_Orr. Testade TS att använda sök i rätt forum förresten? Där måste det ju ha skrivits lite om honom.
Citera
2007-12-09, 20:50
Medlem
Mm men hittade inget intressant på svenska.
Knäet hittade jag men inte övriga frågor...
Måste alla tråd dö bara för att info kanske finns någonstans på nätet?
Nu var det så att jag ville veta era uppfattning om honom också.
Citera
2007-12-10, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbe
Mm men hittade inget intressant på svenska.
Knäet hittade jag men inte övriga frågor...
Måste alla tråd dö bara för att info kanske finns någonstans på nätet?
Nu var det så att jag ville veta era uppfattning om honom också.

Jag har givetvis aldrig sett honom spela (bortsett från några hightlights), men de jag har hört från som sett Orr säger att han är den mest dominanta spelare de någonsin har sett. Fantastisk skridskoåkare som kunde åka slalom genom motståndarlaget, ruggigt skott, magnifikt spelsinne, kunde kontrollera spelet som ingen annan och läsa situationer långt innan alla andra. Dessutom backade han inte för det fysiska spelet, och var en lagspelare som stod upp för laget och offrade sig.
Orr förändrade backarnas spelstil och gjorde den mer offensiv. Efter honom kom backar som Paul Coffey, Ray Bourque etc, som hade honom som förebild.

Jag har sett highlights där han i princip på egen hand dödat en utvisning, sedan fått en slashing och tappat handsken, men trots det åkt upp med pucken från eget mål, dribblat av flera motståndare och gjort mål.
Har också sett sjuka framspelningar där han liggandes på rygg slår en pass bakom ryggen till medspelare rakt på bladet, på andra sidan anfallszonen.

"Too bad they don't have another league for him to go to. He's too good for the NHL", som Flyers-legenden Bobby Clarke sade.
Citera
2007-12-18, 17:54
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Ironiskt nog hade han inte platsat i ett AHL-lag om han hade spelat idag.
Citera
2007-12-20, 13:14
Medlem
Varför inte? Vilka grunder syftar du på?
Citera
2007-12-20, 13:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Varför inte? Vilka grunder syftar du på?
Han menar att spelet har utvecklats så mycket sedan ha lade av. Titta på Ingemar Stenmark eller Björn Borg så förstår du vad han menar.
Citera
2007-12-20, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Jag har givetvis aldrig sett honom spela (bortsett från några hightlights), men de jag har hört från som sett Orr säger att han är den mest dominanta spelare de någonsin har sett. Fantastisk skridskoåkare som kunde åka slalom genom motståndarlaget, ruggigt skott, magnifikt spelsinne, kunde kontrollera spelet som ingen annan och läsa situationer långt innan alla andra. Dessutom backade han inte för det fysiska spelet, och var en lagspelare som stod upp för laget och offrade sig.
Orr förändrade backarnas spelstil och gjorde den mer offensiv. Efter honom kom backar som Paul Coffey, Ray Bourque etc, som hade honom som förebild.

Jag har sett highlights där han i princip på egen hand dödat en utvisning, sedan fått en slashing och tappat handsken, men trots det åkt upp med pucken från eget mål, dribblat av flera motståndare och gjort mål.
Har också sett sjuka framspelningar där han liggandes på rygg slår en pass bakom ryggen till medspelare rakt på bladet, på andra sidan anfallszonen.

"Too bad they don't have another league for him to go to. He's too good for the NHL", som Flyers-legenden Bobby Clarke sade.

Det är just sånt jag menade, mera sånt
Har också kollat på en del highlights på youtube, fast de är dåligt redigerade så det är svårt att förstå situationen, t.ex. om Boston hade en spelare utvisad framgick inte i klippet. Det är sådana detaljer som gör Orr så stor.
Citera
2007-12-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Han menar att spelet har utvecklats så mycket sedan ha lade av. Titta på Ingemar Stenmark eller Björn Borg så förstår du vad han menar.

Om man nu vill kolla på vad som står på pappret och jämföra med dagens, så ja.
Men med tanke på att man har andra teknik, träningsmetod m.m. så är det väl ändå inte så orimligt att han skulle vara lika bra idag om han föddes 40 år senare?
Citera
2007-12-20, 14:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Om man nu vill kolla på vad som står på pappret och jämföra med dagens, så ja.
Men med tanke på att man har andra teknik, träningsmetod m.m. så är det väl ändå inte så orimligt att han skulle vara lika bra idag om han föddes 40 år senare?
Om han hade fötts 40 år senare hade han naturligtvis varit otroligt bra idag.
Citera
2023-01-26, 19:32
Medlem
838s avatar
Vi vet alla att Orr enkelt åkte ifrån samtliga spelare utan större ansträngning, som om de vore fasta koner. Esposito sa en gång att Orr aldrig maxade sin skridskoåkning och fart under matcherna, helt enkelt för att det inte behövdes, alla var frånåkta redan när han var uppe i 60-70% av hans maxfart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in