Citat:
Ursprungligen postat av Bibbe
Mm men hittade inget intressant på svenska.
Knäet hittade jag men inte övriga frågor...
Måste alla tråd dö bara för att info kanske finns någonstans på nätet?
Nu var det så att jag ville veta era uppfattning om honom också.
Jag har givetvis aldrig sett honom spela (bortsett från några hightlights), men de jag har hört från som sett Orr säger att han är den mest dominanta spelare de någonsin har sett. Fantastisk skridskoåkare som kunde åka slalom genom motståndarlaget, ruggigt skott, magnifikt spelsinne, kunde kontrollera spelet som ingen annan och läsa situationer långt innan alla andra. Dessutom backade han inte för det fysiska spelet, och var en lagspelare som stod upp för laget och offrade sig.
Orr förändrade backarnas spelstil och gjorde den mer offensiv. Efter honom kom backar som Paul Coffey, Ray Bourque etc, som hade honom som förebild.
Jag har sett highlights där han i princip på egen hand dödat en utvisning, sedan fått en slashing och tappat handsken, men trots det åkt upp med pucken från eget mål, dribblat av flera motståndare och gjort mål.
Har också sett sjuka framspelningar där han liggandes på rygg slår en pass bakom ryggen till medspelare rakt på bladet, på andra sidan anfallszonen.
"Too bad they don't have another league for him to go to. He's too good for the NHL", som Flyers-legenden Bobby Clarke sade.