• 1
  • 2
2007-12-08, 08:54
Medlem
miklons avatar
Jag uppgraderade från 512 till 1024 MiB för ett tag sedan och den första tiden kunde jag njuta av att ha minne över och att Sidor ut låg på 0 hela tiden. Men efter ett tag så verkar det som att OS X, eller om det är Safari, smyger åt sig allt ledigt minne som finns (till vilket syfte är oklart) och så sitter man där med ett Sidor ut-värde som drar iväg igen. Varför är det så?
Citera
2007-12-08, 15:10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
alla browsers äter ramminne så det skriker om det, 1 GB är inte så fruktansvärt mycket i dagsläget, särskilt inte om du kör leopard. 1 GB kostar i dagsläget 250-300 spänn hos kreti och pleti. just my 2 cents. Du kan ju ladda ner Onyx och rensa cache, temp och loggfiler som gärna blir lite storvuxna med tiden. Ett bra allround underhåll/serviceprogram för Osx. finnes bla här http://www.apple.com/downloads/macos...ties/onyx.html
Citera
2007-12-08, 16:52
Medlem
Frotzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag uppgraderade från 512 till 1024 MiB för ett tag sedan och den första tiden kunde jag njuta av att ha minne över och att Sidor ut låg på 0 hela tiden. Men efter ett tag så verkar det som att OS X, eller om det är Safari, smyger åt sig allt ledigt minne som finns (till vilket syfte är oklart) och så sitter man där med ett Sidor ut-värde som drar iväg igen. Varför är det så?

Standard inom unixvärlden är ju att allt ledig RAM skall användas på ett eller annat sätt så det är inga konstigheter. Webläsare i dagens läge äter upp RAM. Detta tack vare alla roliga sidor som är fyllda med flashannonser och annat trams. Prova att kör datorn ett tag utan att ha en webläsare igång. Är det fortfarande samma seghet? Om inte så är det ju webläsaren som äter RAM och du får helt enkelt hålla koll på vilka sidor du är inne på.

Själv har jag alltid 5-6 flikar uppe

Vad är det för dator du har förresten? Antar att det är en macbook?
Citera
2007-12-08, 17:57
Medlem
Nemans avatar
Kan instämma med trådskaparen. Innan jag uppdaterade till 2GB hade jag 1GB-RAM. Hade alltid ledigt RAM, men nu äte det sakta men säkert upp och page-outs skenar iväg? Vad beror det på? Har Safari, Transmission och Adium igång.
Citera
2007-12-08, 18:48
Medlem
J.Ns avatar
Jag vet inte vilken dator du har men jag har märkt rejält med skillnad i ram-ätandet beroende på det.

Den första OSX datorn jag hade var en iMac Globe och det märktes ingen skillnad alls när jag gick från 256 mb till 750 och kände mig frustrerad över att inte investerat i något som spelade någon som helst roll... Jag frågade t o m en försäljare på Kullander och Kullander i Malmö om jag borde trycka in ännu mer för att märka skillnad men han tackade hellre nej till affären och sa att det var bättre att spara de pengarna.

Den jag sitter på nu, en Intel iMac med nästan två år på nacken, märktes det i allafall skillnad mellan 1 Gb och 2 Gb, även om det inte märktes att det var en fördubbling.
Citera
2007-12-08, 21:40
Medlem
torrenttobbes avatar
som sagt os x visar allt minne som upptaget dock så är det mesta ledigt enkelt sagt
Citera
2007-12-08, 21:56
Medlem
-jOE!s avatar
Jag slängde i 4 GB direkt i min MB och det mesta går åt asså, skumt.
Citera
2007-12-08, 22:13
Medlem
Sweetiepies avatar
OS X reserverar en hel del minne också så man ska inte vara orolig över att "minnet ser ut att vara fullt"....
Citera
2007-12-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Jag slängde i 4 GB direkt i min MB och det mesta går åt asså, skumt.

OSX käkar upp allt minne det hittar, och delar sen ut det till den som behöver. Free Memory är ganska meningslöst att titta på. Kolla hellre på pageins/pageouts. (Du vill ha så få pageouts som möjligt.)
Citera
2007-12-09, 15:45
Medlem
iquits avatar
Det som visas som blått, så kallat inaktivt behöver du i princip inte bry dig om. Det kommer nämligen vara tillgängligt för olika program när dom skulle behöva. Däremot innehåller det info för program som är just inaktiva.

Känns det inte segt behöver du ju ändå inte oroa dig!
Citera
2007-12-09, 16:08
Medlem
Nemans avatar
Problemet är det att när jag tankar HD-filmer med Transmission så används 1,4GB totalt. Pages out går från 0 till 43,000.

EDIT: Mängden använt RAM minskar inte när jag stänger ner applikationer. När jag går in i Aktivitetskontroll och sedan granskar ett program, då faller mängden använt minne. Något som är fel?
Citera
2007-12-09, 16:13
Medlem
iquits avatar
Transmission brukar ju inte dra mycket alls!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in