2007-12-27, 12:28
Medlem
RaxXzs avatar
jag vill VÄLDIGT gärna veta om gärningsmännen kom från borlänge..
Och om de gjorde det gärna initialer eller dylikt...
Citera
2007-12-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justint
Off Topic:

Är det ökänd släkt omkring Borlänge?

Wiberg är ett tattarnamn.

Det skulle man väl kunna säga, en ganska stor släkt och många har hållt/håller väl sig inte riktigt på rätt sida lagen. Men tattare/zigenare? Nej det skulle jag knappast säga att dom är..
Citera
2007-12-27, 21:11
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Ok, då väntar vi med firandet/sörjandet tills vi vet säkert.

Enligt säker källa är det A.S som blev mördad.
Citera
2007-12-27, 22:03
Medlem
Ockstaerrs avatar
Jo, det verkar inte vara något tvivel om det. Någon som hört någonting om de anhållna, PM:a om det är känsligt
Citera
2007-12-27, 23:11
Medlem
Dr Tolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warcrime
Det skulle man väl kunna säga, en ganska stor släkt och många har hållt/håller väl sig inte riktigt på rätt sida lagen. Men tattare/zigenare? Nej det skulle jag knappast säga att dom är..
Angående Wiberg släkten. Har hört ryktesvägen att Andreas kusin var inblandad i mordet på en polis i Hedemora för några år sedan som blev väldigt uppmärksammat. Vidare så ska även Andreas farmor ha knivmördat nån snubbe på Tjärna Ängar för ca 25 år sedan. Släkten ska även vara inblandat i ett 4:e mord för 25-30 år sedan. Nån som vet om det stämmer? Tycker det låter sanslöst om det skulle stämma.
Citera
2007-12-27, 23:31
Bannlyst
Citat:

Hur vet du det?
WIberg hette en stor zigenarfamilj i Norrland som tvingades att flytta till Dalarna/Borlänge runt 1900-nångång
Citera
2007-12-27, 23:55
Medlem
Wiberg är ett namn på ett tattar släkte. Är nära vän med tattare söder ut i sverige som heter det.
Citera
2007-12-28, 00:03
Medlem
substitutes avatar
Ang mordet i Bullermyren så kommer lite uppdaterad info:
http://www.dalarnastidningar.se/nyhe...icle264751.ece

Ang W*bergs släktet så blev jag jäkligt intresserad av vad Dr Toll skrev:

Citat:
Angående Wiberg släkten. Har hört ryktesvägen att Andreas kusin var inblandad i mordet på en polis i Hedemora för några år sedan som blev väldigt uppmärksammat. Vidare så ska även Andreas farmor ha knivmördat nån snubbe på Tjärna Ängar för ca 25 år sedan. Släkten ska även vara inblandat i ett 4:e mord för 25-30 år sedan. Nån som vet om det stämmer? Tycker det låter sanslöst om det skulle stämma.

Någon som vet? Är detta sant?
Citera
2007-12-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ang mordet i Bullermyren så kommer lite uppdaterad info:
http://www.dalarnastidningar.se/nyhe...icle264751.ece

Ang W*bergs släktet så blev jag jäkligt intresserad av vad Dr Toll skrev:

Någon som vet? Är detta sant?

Nu talar ju jag för endast den släkten Wiberg jag känner, där den här Andreas Wiberg inte ingår (vad jag vet, kan ju vara långväga släkt dock). I den släkten har jag aldrig hört talas om några mördare, dock finns det väl en småtjuv eller två
Citera
2007-12-28, 00:35
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Nu talar ju jag för endast den släkten Wiberg jag känner, där den här Andreas Wiberg inte ingår (vad jag vet, kan ju vara långväga släkt dock). I den släkten har jag aldrig hört talas om några mördare, dock finns det väl en småtjuv eller två

Ok! "råttan i pizzan med andra ord". Tack för info. Kl är nu 00.34 och jag tänker gå ut i Borlänge för första gången på 5 år. Tycker att denna underbara stad fått ett oförtjänt dåligt rykte, men det visar sig i morgon
Citera
2007-12-28, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ok! "råttan i pizzan med andra ord". Tack för info. Kl är nu 00.34 och jag tänker gå ut i Borlänge för första gången på 5 år. Tycker att denna underbara stad fått ett oförtjänt dåligt rykte, men det visar sig i morgon

Antagligen, men nu känner ju inte jag denne A.W så det kan ju stämma

Och du kan ju inte mena att du ska gå ut i borlänge ikväll, jag menar trots att det är jullov och många (däribland jag själv) är hemma och hälsar på i stan så är det ju torsdag - och det är väl egentligen bara skrubben och flamingo som är öppet
Citera
2007-12-28, 01:50
Medlem
Citat:
Wiberg är en rätt stor resandesläkt, den bild som bland annat finns på Bo Hazells bok innefattar en Wiberg-tattare.

http://www.linkoping.se/NR/rdonlyres...ndefolket1.gif

Kvinnan skall vara av Wiberg-släktet. En rätt gammal släkt.

Att samtliga släktingar verkar vara inblandade i något slags fuffens gör inte direkt att mina fördomar minskar om att det skulle handla om just tattare heller. Vad heter folket i släkten i förnamn? Y-namn?

Nåväl, kanske risk för att gå off topic här vilket jag inte vill. Ursäkta mig i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in