2011-01-20, 21:40
Medlem
slowmedowns avatar
Frågan är om det verkligen är en "hjärntumör" eller kanske en cysta? Det känns ju lite som att media kan tolka saker lite såsom de vill. Och vissa vill ju gärna kalla cystor för tumörer också. Tycker ialla fall jävligt synd om henne Ingen rolig diagnos att få.
Citera
2011-01-20, 22:25
Medlem
De kallar det cancer men det kan de ju knappast veta före operationen - i så fall skulle hon cancer någonannanstans och detta skulle vara en metastas. Tror nog att det är en snäll typ som meningiom eller så och ingen cancer (malignt gliom). Hade blivit opererad direkt i så fall. Hur som helst inte trevligt.
Citera
2011-01-20, 22:32
Medlem
Hon säger själv i radio (som man kan höra på www.sr.se) att hon har en hjärntumör.
Kan man alltså inte veta det innan operationen? Jag vet att man inte kan veta om det är en god eller en elakartad innan men visst måste man på röntgen kunna se om det är en cysta eller en tumör?
Citera
2011-01-20, 22:34
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inzaider
Hjärntumörer är inte att leka med eftersom cellgifter har mycket svårt att passera hjärnans barriär. Om det är en glio blastom tumör så är hon död inom två år med största sannolikhet.

Jag hoppas att det inte är värsta sorten eller att det kanske är en cysta eller något som inte är malignt. Har med lite koll på ämnet så så positiv som jag lät i mitt förra inlägg är jag inte. Måste vara helt förjävligt att vara i hennes sits just nu.
Börjar fundera på hennes problem sen tidigare. Hon har haft problem med sköldkörteln och något mer (kan ha varit lungorna) sen tidigare. Det kanske är en bakomliggande orsak som hittats nu. I så fall har det gått långt känns det som.

Men det är bara att det är så snällt det kan vara om ni förstår vad jag menar.
Citera
2011-01-20, 23:14
Medlem
Giant Squids avatar
Anna Book varning på Picasso.
- Jag orkar inte ljuga längre.
Vem fan bryr sig ?
Citera
2011-01-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Anna Book varning på Picasso.
- Jag orkar inte ljuga längre.
Vem fan bryr sig ?

haha håller med. var fan tvungen att googla på vem hon var, synd om hennes familj etc dock, men som sagt vem bryr sig
Citera
2011-01-20, 23:38
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
De kallar det cancer men det kan de ju knappast veta före operationen - i så fall skulle hon cancer någonannanstans och detta skulle vara en metastas. Tror nog att det är en snäll typ som meningiom eller så och ingen cancer (malignt gliom). Hade blivit opererad direkt i så fall. Hur som helst inte trevligt.

Tänkte precis samma sak som dig. Hon hade nog iof inte fått operation på direkten men ganska snabbt. Finns ju ett antal sorter av hjärntumörer och dessutom misstas dem för cystor för jämnan. Vet folk som säger att de haft hjärntumör fast de haft en cysta så kan ju vara något sådan. Tror hon redan vet om ifall den är god eller ond för det får man veta innan. Hon verkar ju förhållandevis lugn.
Citera
2011-01-20, 23:56
Bannlyst
Hur ser oddsen ut när det gäller hjärntumörer?
Citera
2011-01-20, 23:56
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Jag hoppas att det inte är värsta sorten eller att det kanske är en cysta eller något som inte är malignt. Har med lite koll på ämnet så så positiv som jag lät i mitt förra inlägg är jag inte. Måste vara helt förjävligt att vara i hennes sits just nu.
Börjar fundera på hennes problem sen tidigare. Hon har haft problem med sköldkörteln och något mer (kan ha varit lungorna) sen tidigare. Det kanske är en bakomliggande orsak som hittats nu. I så fall har det gått långt känns det som.

Men det är bara att det är så snällt det kan vara om ni förstår vad jag menar.

Sköldkörteln och hypofysen har ett samband, så det är ju möjligt att hon har en hypofystumör. De brukar för det mesta vara godartade.

Jag tycker inte det låter som hon har cancer.
Citera
2011-01-20, 23:59
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm2x
Hur ser oddsen ut när det gäller hjärntumörer?

Beror helt på vart den sitter och vad det är för sort. Jag har dock hört någonstans att om man samlar alla olika hjärntumörs diagnoser så är det 1 av 10. Men som sagt det beror ju helt på. Jag tror att det är en godartad tumör det pratas om här. Då brukar det gå att lösa lätt om inte den sitter illa till.
Citera
2011-01-21, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
Beror helt på vart den sitter och vad det är för sort. Jag har dock hört någonstans att om man samlar alla olika hjärntumörs diagnoser så är det 1 av 10. Men som sagt det beror ju helt på. Jag tror att det är en godartad tumör det pratas om här. Då brukar det gå att lösa lätt om inte den sitter illa till.
1 på 10 att man överlever? Ja, då ligger hon ju eventuellt riktigt risigt till.
Citera
2011-01-21, 00:02
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm2x
1 på 10 att man dör eller överlever?

Att man överlever. Men det har jag verkligen inga källor på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in