• 1
  • 2
2007-12-07, 22:52
Bannlyst
Gillar att beöka Munchen i månadsskiftet sept/okt och festivalen. Där brukar jag försöka käka haxe (Schwein) när jag får tillfälle. Har funderat på om detta inte vore perfekt för klot grillen. Nån som vet vad styckningen man använder hetter, vilka kryddor som används och har ideer runt hur man skall grilla?
Citera
2007-12-07, 22:54
Medlem
Har inte exakta uppgifter, har själv letat efter recept på förståligt språk, men inte hittat nåt.

Men iaf så är det lägg man använder och man marinerar det nån dag och grillar på låg värme rätt länge.
Citera
2007-12-07, 23:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Gillar att beöka Munchen i månadsskiftet sept/okt och festivalen. Där brukar jag försöka käka haxe (Schwein) när jag får tillfälle. Har funderat på om detta inte vore perfekt för klot grillen. Nån som vet vad styckningen man använder hetter, vilka kryddor som används och har ideer runt hur man skall grilla?
Såvida du inte kokar köttet innan så är det ingen idé att grilla haxe eftersom köttet innehåller så mycket bindväv att ytan hinner bli bränd innan innandömet är färdigt.

Haxe finns i två versioner. Den ena strax under knäet upp till bogkanten och den andra strax under bakre knäled upp till lägget. Ingen av dessa delar lämpar sig till grillning. De erbjuds som rökta eller färska (alt. rimmade) i tyska affärer, varvid man kokar dem mellan 1,2 - 1,4 h per kilo kött beroende på köttslag. Den rökta varianten tar längre tid att koka.

~Paul~
Citera
2007-12-08, 00:27
Bannlyst
Kanske gegrillt Kaiserhaxen mit Sauerkraut? Gärna en bayersk till det.
Citera
2007-12-08, 00:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Kanske gegrillt Kaiserhaxen mit Sauerkraut? Gärna en bayersk till det.
Kanon. Det är det här jag nämnde tidigare. Detta kött har redan blivit rökt, kokt och därefter grillat! Smakar kanon förståss. Men att göra det hemma på sin grill är nästan en övermäktigt uppgift.

~Paul~
Citera
2007-12-08, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kanon. Det är det här jag nämnde tidigare. Detta kött har redan blivit rökt, kokt och därefter grillat! Smakar kanon förståss. Men att göra det hemma på sin grill är nästan en övermäktigt uppgift.

~Paul~

Underbart gott! Käkade det senast i höstas... mmm... snålvattnet rinner...
Citera
2007-12-08, 00:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Underbart gott! Käkade det senast i höstas... mmm... snålvattnet rinner...
Samma här. Tyvärr kan jag konstatera att kylskåpet är länsat. Slängde precis gammalt bröd och pålägg så nu finns det inget mer än en sockerkaka som jag gjorde i eftermiddags .

~Paul~
Citera
2007-12-08, 00:44
Bannlyst
Citat:
Samma här. Tyvärr kan jag konstatera att kylskåpet är länsat. Slängde precis gammalt bröd och pålägg så nu finns det inget mer än en sockerkaka som jag gjorde i eftermiddags .

~Paul~

Har i alla fall surkål och öl hemma, bara haxe som fattas, kanske köra med rökt lax i stället som jag har ett överflöd av för tillfälle efter en fisketripp ut på Vänern.
Citera
2007-12-08, 08:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har i alla fall surkål och öl hemma, bara haxe som fattas, kanske köra med rökt lax i stället som jag har ett överflöd av för tillfälle efter en fisketripp ut på Vänern.
Nu blir jag avundsjuk. Jag har inte fått en fisk sedan jag var i Blekinge i somras .

Blev lite panerad gädda då.

~Paul~
Citera
2007-12-08, 13:04
Bannlyst
Citat:
Nu blir jag avundsjuk. Jag har inte fått en fisk sedan jag var i Blekinge i somras .

Blev lite panerad gädda då.

~Paul~

Fick en lax på 9,2 ena sidan varmröktes och andra sidan ligger i frysen, den skall gravas till jul.

Nu blev det lite OT...
Citera
2007-12-09, 12:52
Bannlyst
Vad hungrig jag blir!¨Jag vill ha haxe! Gar det verkligen inte att fixa själv?
Citera
2007-12-09, 13:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Vad hungrig jag blir!¨Jag vill ha haxe! Gar det verkligen inte att fixa själv?
Var bor du någonstans?

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här