• 1
  • 2
2007-12-07, 22:47
Medlem
Funderar på att skaffa Ubuntu, som det heter.
Innan jag eventuellt går över ifrån Windows vill jag dock veta hur det är med utbudet av bildredigeringsprogram, ljudredigerings- och inspelningsprogram.
Finns det några bra sådana program till Linux? Det är det enda som avgör i dagsläget.

Sedan undrar jag om Linux kan läsa och skriva till NTSF-partitioner, samt ifall det går att köra Ubuntu ifrån USB-minne istället för via hårddisk.
Citera
2007-12-07, 22:51
Medlem
meons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasava_BARSKHET
Innan jag eventuellt går över ifrån Windows vill jag dock veta hur det är med utbudet av bildredigeringsprogram, ljudredigerings- och inspelningsprogram.
Finns det några bra sådana program till Linux? Det är det enda som avgör i dagsläget.

Sedan undrar jag om Linux kan läsa och skriva till NTSF-partitioner.

Ja, du kan både läsa och skriva i en ntfs-partition i Linux.
Vad gäller programvaruutbudet i Linux så finns det olika åsikter. Jag är själv mycket nöjd med det mesta!
Citera
2007-12-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meon
Ja, du kan både läsa och skriva i en ntfs-partition i Linux.
Vad gäller programvaruutbudet i Linux så finns det olika åsikter. Jag är själv mycket nöjd med det mesta!

Jo men, nu undrar jag ju specifikt om programutbudet inom två områden. Inte det allmänna utbudet.
Citera
2007-12-07, 23:01
Medlem
meons avatar
Professionella bild- och ljudprogram är väl inte där Linux excellerar.
Cinepaint kanske?
Visst borde det gå att boota Ubuntu från ett USB-minne.
Citera
2007-12-07, 23:17
Medlem
siarens avatar
Vad är det för typ av ljudediteringsprogram du vill ha? Någon motsvarighet till Logic/pro tools? Det finns inte något sådant till linux i dagsläget.

Adobe-paketet finns inte heller, så skall du pyssla med sådana grejor är det kört.

edit: Upprepningar och misshandlingar av det svenska språket.
Citera
2007-12-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
vad är det för typ av ljudediteringsprogram du vill ha? Någon motsvarighet till Logic/pro tools? I sådana fall är det kört

Vill inte ha überprofessionellt.
Vill däremot kunna använda midi-keyboard och elgitarr för att spela in musik, och kunna välja bland olika samplingar och ljud á la drumkit from hell / VST-instrument.

Gällande bildredigering så är jag inte heller ute efter något alltför avancerat. Vill kunna manipulera foton jag har tagit, med ljus- och formeffekter.

Hur är det med 3d-redigering förresten? Typ 3dmax-liknande.
Citera
2007-12-07, 23:27
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasava_BARSKHET

Sedan undrar jag om Linux kan läsa och skriva till NTSF-partitioner, samt ifall det går att köra Ubuntu ifrån USB-minne istället för via hårddisk.

Nu är jag varken nån supergrafiker eller superljudredigare men som ljudredigeringsprogram fungerar Audacity utmärkt
Audacity finns även till Windows så kan du kan ju alltid dra ner det och prova
photoshops motsvarighet i Linuxvärlden är Gimp och även den finns att ladda ner gratis, både för windows och linux, det enklaste är nog att ta ner dom o kika själv

Audacity kan du hämta här
http://audacity.sourceforge.net/

Gim här:
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

[quote=gasava_BARSKHET
Hur är det med 3d-redigering förresten? Typ 3dmax-liknande.[/QUOTE]
Blender finns för linux, hur väl det står sig mot 3D studio Max och Maya har jag dock ingen aning om
Citera
2007-12-07, 23:33
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Hur är det med 3d-redigering förresten? Typ 3dmax-liknande.
Blender finns för linux, hur väl det står sig mot 3D studio Max och Maya har jag dock ingen aning om[/quote]

Maya finns till Linux, men många viktiga plug-ins finns inte. Pixars Renderman etc.
Det är f.öv en väldigt hög inlärningskurva för Maya, så det är väl kanske inte programmet startar med i vilket fall som helst.
Citera
2007-12-07, 23:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Blender finns för linux, hur väl det står sig mot 3D studio Max och Maya har jag dock ingen aning om

Maya finns till Linux, men många viktiga plug-ins finns inte. Pixars Renderman etc.
Det är f.öv en väldigt hög inlärningskurva för Maya, så det är väl kanske inte programmet startar med i vilket fall som helst.[/quote]

Det var inte jag som frågade, hade råkat klistra in en quote lite fel
okej där ser man
Citera
2007-12-07, 23:59
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det var inte jag som frågade, hade råkat klistra in en quote lite fel
okej där ser man

Jag vet heller i fan inte vad jag snackar om

Ang. TS fråga är windows/mac os betydligt trevligare om du skall jobba med media.
Citera
2007-12-08, 00:19
Medlem
yosis avatar
Kan tilläggas att du kan köra (vågar inte skriva emulera ) "i princip" samtliga windozprogram i linux, men självklart försvinner ju viss prestanda och i en del fall uppkopper lite buggar och begränsningar. Det är ju bara att välja. Tycker iaf du ska testa köra linux från en livecd/usb-minne för att kika runt och lära dig känna systemet först iaf ^^ Sen funkar alltid dualboot perfekt. Du kan även köra dualboot+vmware för att snabbt komma åt Windows inifrån linux.
Peace out
Citera
2007-12-08, 00:29
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Det, enligt mig, bäst utväcklade ljudredigerings-/inspelnings-/masteringsprogrammet till GNU/Linux är Ardour, utan tvekan. Audiodelen är fullt jämförbar med ProTools.
www.ardour.org

Bildeditering? GIMP?
Om du vill ha 3dmodelleringsprogram så finns alltid Blender.
blender.org
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in