2007-12-07, 19:38
Bannlyst
Har precis införskaffat mig en ny dator, datorn har Asus P5E Intel X38 chipset med integrerat ljudkort, dock så funkar det inte. Det går inte att installera ljuddrivrutinerna.

När jag försöker göra det så står det att drivrutinerna inte är kompatibla med den maskinvaran jag har (notera att jag har försökt både med saker från deras hemsida samt skivan jag fick till).

Jag kör Windows XP om det hjälper.

Har även provat kolla i enhetshanteraren efter någonting som kan vara fel men alla drivrutiner är installerade där, så det är jävligt skumt. Kan inte ens öppna volymkontrollen.. :/

Nån som vet vad som kan vara fel?
Citera
2007-12-07, 20:00
Bannlyst
Tror ni det fungerar med vista istället?
Citera
2007-12-07, 22:07
Medlem
Ma.monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
Tror ni det fungerar med vista istället?

Om du använder X38 förmodar jag att du har en 64 bitars processor och om du har över 3 eller har 3 gb minne skaffa vista även fast det kanske inte är relaterat till ditt ljud.
Sen kan det ju nog hjälpa med vista tror jag.
Citera
2007-12-07, 22:12
Medlem
Hammer79s avatar
Det låter som ett typiskt windows-fel. Dvs allt säger att det borde funka, men det funkar ändå inte. För att utesluta det uppenbara: Har du kollat så att inte ljudkretsen är avstängd i BIOS?
Citera
2007-12-07, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hammer79
Det låter som ett typiskt windows-fel. Dvs allt säger att det borde funka, men det funkar ändå inte. För att utesluta det uppenbara: Har du kollat så att inte ljudkretsen är avstängd i BIOS?

Var kollar man det? Datorn blev byggd och blev inte installerad, så ingen har pillat i bios.
Citera
2007-12-07, 22:42
Bannlyst
Efter en närmare koll så verkar det som att man får ett SupremeFX II till moderkortet, men jag hittar absolut ingenting som går att ladda ner som har med det kortet att göra. Så frågan är, var hittar man drivrutiner till detta kortet? Uppskattar all hjälp.
Citera
2007-12-07, 22:48
Medlem
Hammer79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
Efter en närmare koll så verkar det som att man får ett SupremeFX II till moderkortet, men jag hittar absolut ingenting som går att ladda ner som har med det kortet att göra. Så frågan är, var hittar man drivrutiner till detta kortet? Uppskattar all hjälp.

Kontakta ASUS support. Du kan inte vara ensam om problemet
Citera
2007-12-07, 22:56
Bannlyst
Citat:
Kontakta ASUS support. Du kan inte vara ensam om problemet

Hittar varken mail eller telefon till dem Helt sjukt störigt är detta alltså.
Citera
2007-12-07, 23:00
Medlem
Hammer79s avatar
www.asus.se
Citera
2007-12-08, 00:12
Bannlyst
Citat:
www.asus.se
Var där jag kollade. Men det löste sig, de hade kopplat in det "interna ljudkortet" på fel port, när vi kopplade in det rätt så fungerade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in