Enligt vissa kulturer och tider så ska en kvinnas oskuld bevisas med en blödning från mödomshinnan på bröllopsnatten.
Problemet uppstår i och med att mödomshinnan ju ofta inte finns - hur oknullad tjejen i fråga än är. Inte ens en van gynekolog kan se om en kvinna haft samlag eller inte pga detta.
Det finns inga problem för en oskuld att bli gynundersökt, få mensblodet att rinna ut eller att stoppa in en tampong.
Konsekvenserna av mödomhinnans mytbildning är ju rent förskräcklig, även om det innebär att män är gulligare än vad som görs gällande. Om bara några av kvinnorna blöder vid första samlaget, innebär det att många män genom tiderna hjälpt kvinnan att ordna en blodfläck på lakanet för att rädda hennes heder.
Sedan finns det dom som blöder, men enligt vad jag förstår så är det 70% som inte gör det.
Jag gjorde det då rakt inte. Sen gjorde det lite ont, men det gör det fortfarande (efter två barn) om jag är spänd.
En liten poll kan visa hur det stod till med flashbackarna och även män kan svara om ni haft sex med en oskuld någon gång. Blödde det eller inte?
Jag blödde både under akten och 2-3 dagar efteråt. Det sipprade liksom lite blod.
Jag hade dock en liten "mödomshinna" - som egentligen bara är ett tunt hudveck vid sidan av slidmynningen. Antar att den är olika stor på olika kvinnor, eftersom utseende på kön varierar från person till person.
"Hinnan" är nu uttänjd och inte alls spänd som den var när jag var oskuld.
Jag blödde lite, men inte alls mycket. Kändes lite gjorde det också, men det var bara det första inträngandet sas. Blev iallafall inte avskräckt av första gången, tvärtom.
Jag blödde de tre första gångerna...
Min gynekolog jag hade då förklarade för mig att mitt slemhinneveck på ena sidan var tydligen väldigt seg och bldkärlsrik och att det kan ha med saken att gör att jag blädde vi de tre första tillfällerna..
Tredje gången så blödde jag ganska mycket fick ha troskydd på mig efteråt.
Men det varde bara några timmar..
För mig gjorde det väldigt ont första gången och flera gånger därpå med. Blödde lite första gången och hände att det gjorde det vid lite "vildare" sex vid nått tillfälle efteråt med.
Det kanske är väldigt individuellt men någon myt är det inte.
Jag har tagit en oskuld, och hon blödde en aning. Inte särskilt mycket och inget kom i sängen, men däremot var hon öm i uppemot fem dagar. Nu när jag tänker efter så har jag lite svårt att komma ihåg hur i helsike jag lyckades vara hård hela vägen igenom när hon hade ont de första gångerna
Jaja.. man minns vad man vill minnas antar jag. En sak jag dock minns rätt väl är att vi inte hade sex på två veckor efter det, men då var det en helt annan femma. Yeehaw!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!