2007-12-07, 07:18
Medlem
JoeL431s avatar
Tänkte att vi kunde diskutera den sköna undergenren till skräck - SLASHER. Slasher som ofta innehehåller den mest klassiska handligen som många ratar, alltså lättklädda, dumma undommar som ska ut i skogen där en kallblodig mördare finns och festa eller dylik handlig. Alltså total underhållning på hög nivå! Alla tråkiga "filmfans" som, som sagt, ratar denna typ av film/handlig kan genast lämna tråden utan att skriva en osmart/dålig kommentar kring detta, denna tråd är för fansen som vill diskutera, tipsa, varna om olika slasher-filmer. Vilken såg ni senast? Kommentar? Vi kan skippa att diskutera Halloween, Friday The 13th, A Nightmare On Elm Street och andra slahers med egna trådar!

För dom som inte har full koll på vad slasher faktiskt är:
Citat:
Slasher, även kallad teenslasher, stalker eller stalk and slash, är en skräckfilmsgenre där handlingen centreras runt en ofta men inte alltid övermänsklig psykopat som mördar ett visst antal människor, i regel tonåringar, unga vuxna och andra som kommer i vägen. Ofta används kniv och liknande vapen som till exempel machete eller yxa till mördandet, och detta sker helst under en helg. Det är ganska ovanligt att skjutvapen används. Sex och droger brukar leda till död i den här typen av film.

Den första slasherfilmen var Ecologia del delitto (Bay of Blood, A) från 1971, regisserad av Mario Bava.

Slasher skall inte förväxlas med genren splatter. Splatter och gore-filmer är egentligen mer menade att äckla och roa än att få oss att rysa och bli skrämda. Många slasherfilmer är i och för sig också väldigt blodiga och man kan kanske säga att de bägge genrerna har bildat en hybrid ibland. Splatterfilmerna kan också vara i princip vilken typ av film som helst: vampyrfilm, zombiefilm, etc, bara de innehåller mycket blod, avhuggna lemmar, spyor och annat som kan uppfattas som äckligt.

Det kan vara svårt att skilja på "riktiga" slasher-filmer och andra filmer med psykopatiska mördare och thriller-genren har också inspirerats av slasher-genren, medvetet eller ej.

Genren har heller inte förändrats mycket genom åren men det har gjorts några försök att förnya genren. I Terror på Elm Street är till exempel gärningsmannen spöket efter en mördare som tar sig in i några tonåringars mardrömmar för att döda dem.

I Den onda dockan från 1988 är mördaren en docka besatt av en seriemördares själ. Mordoffren är i och för sig inga tonåringar/ungdomar och jämfört med många andra slasher-filmer innehåller den kanske inte så mycket mord och blod.

Fast det handlar inte om så stora skillnader som sagt.

En föregångare/motsvarighet eller inspirationskälla är den italienska genren giallo som blandar skräck med deckare.

Källa: Wikipedia

Senaste slaherfilmerna jag såg var:
Edge of the Axe - Min kommentar: Ganska trist, tråkig och förutsägbar. Att ge mördaren en vit mask var ju inte speciellt påhittigt eller smart med tanke på att detta var -88 då redan bla Friday The 13th och Halloween hade kommit. Jag gillar slasher genren som ofta är underhållande men i denna var det mestadels de 5 sista minuterna som var underhållande och kul, annars ganska matt och trist film, med en handlig man sett oberäkneligt många gånger tidigare. Självklart så kan en handlig som denna fungera, men denna filmen känns så lik många andra stora filmer,och som sagt masker...

I, Madman - Min kommentar: Denna funkar fint. Helt okej, en handling som håller och är hyffsat egen. Ganska bra effekter, intressant och som vanligt - underhållande - Alltså en slasher som lyckats .

Bodycount - Min kommentar: David Hess är ju med i denna halvtaskiga slasher, han är ju alltid bra men filmen höll inte måttet helt igenom, det är inte handligen man stör sig på även om den är klassisk utan snarare o-intresset man får för den, inget som gör den utstickande förutom Hess då. Men ändå en stark 2/5.

Pieces (1982) - Min kommentar: Detta var en ganska bra slasher. En kille dödar sin mamma som liten då hon försöker stoppa honom från att bli som sin far, (han sitter och pusslar ett pussel på en naken kvinna). Det är inledningen. Senare följer man några collage-kidz som blir mördare med motorsåg. En krofsdel försvinner från varje offer, mördaren bygger en "människa"! "Piece by piece".

Jag ska försöka se Sleepaway Camp snarast. Vilka såg ni senast eller vad undrar ni över ang. Slasher?
Citera
2007-12-07, 09:18
Medlem
Cracker_Arses avatar
Slasher är en härlig liten subkategori, blir alltid lite småglad när en ny slasher är på ingång.

Friday the 13th-filmerna är nog mina favoriter överlag, där finns allt! Det blir inga Oscars utdelade här och det vet man...men fan va påhittig han är den där
Jason Voorhees, han är den ultimata slasher-mördaren.
Det är hög tid att det görs ett nytt kapitel i FT13th-sagan

Det finns även i mitt tycke många bra slashers, där fan Oscars nästan borde utdelats.
Maniac är ett exempel

Senaste slasher-rullarna jag såg var Hatchet och Shrooms (tror ja vill kalla shrooms för slasher iaf)
Hatchet måste varit gjord av en idiot för det är den dummaste filmen jag sett.
Shrooms hade några snygga scener men ingen fullträff direkt.
Citera
2007-12-07, 12:08
Medlem
Rakiis avatar
Slasherfilmer växte man upp med, i synnerhet Fredag den 13:e och Terror på Elm Street som man nötte som ungdom. Är väl Terror som drar det längsta strået då 3:an är en gammal barndomsfavorit, John Saxon medverkar ju också, bara en sådan sak. Sen att den utspelar sig på en mentalanstalt medans den har riktigt bra stämning, atmosfär och allt är bara ren och skär magi.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag ska försöka se Sleepaway Camp snarast. Vilka såg ni senast eller vad undrar ni över ang. Slasher?

Sleepaway camp är INTE bra, kan jag bara försäkra dig om, skrev såhär om den;

Citat:
Slashergengren är som bekant bara en av många underkategorier till skräckfilmsgengren, oftast en ganska taskigt lam gengre som inte haft alltför mycket guldkorn att bjuda på under åren bortsett ifrån mina barndomsfavoriter Halloween samt Terror på Elm Street 3. Såvä ska man ju följa upp succén med Fredag den 13:e och såklart innehåller filmen ett alltigenom liknande koncept. Ett gäng dumma ungdomar (i detta fall tonåringar) kommer till en något avlägsen badort för att spendera sommaren på med allehandla lek och sportaktiviteter. Den något tystlåtna och mobbade Angela kommer med kusinen Ricky dit, Angela finner sig direkt till plats som lägrets hackkyckling medans det börjar mördas en massa barn till höger och vänster.

Hade verkligen inte heller några förväntningar av höjd här vilket filmen i stort sett levde upp till om något ännu sämre. Upplägget har jag redan sett ett antal gånger i något bättre men ändå dålig tappning så det hade inte behövt att se en till film. Finns heller inga karaktärer att tycka om såväl illa om heller, man hatar alla lika mycket då dom bara har samma bedrift att begå jävelskap för Angela för att sen dödas av någon okänd mördare. Själva mördarhistorian är bara långt ifrån bra som den kunde ha blivit, i stället är den bara långsökt genomförd på dagisnivå med att försöka få till en knasig twist på slutet som mitt sällskap hade mest på skoj skämtat om innan slutet och så blev det så, snopet va?

Senaste filmen i gengren jag såg var Terror Train med Jamie Lee Curtis. Helt okej trots att det blev en tvåa för en blaséartad karaktäristisk mördare i mask och samma gamla visa, dock skön atmosfär och trevlig miljö på ett tåg. Plus att den utspelar sig såhär i juletider också.
Citera
2007-12-07, 13:12
Medlem
Cracker_Arses avatar
en kul filmgrej som är extra tydlig i slasher-filmer är ju hur dessa "kompisgängen" är uppbyggda.
Det är ofta ett gäng totalt omaka personer som aldrig skulle hänga med varandra "i verkligheten",
-Ett eller två kärlekspar som hänger ihop med sina respektive. - överlever ej.
-En tönt som inte får till det med tjejen/er - ligger pyrt till.
-Någon kille som gillar droger - död.
-Några yppiga singeltjejer som inte kommer överens med varan - dör en i taget
-En eller två ordentliga bror-duktig-personer..dessa har goda chanser att överleva, iaf om filmen har några år på nacken.

De lyckas även snabbt sprida ut sej runt området tillräckligt långt isär för att det ska gå att mörda dom på ett spektakulärt sätt utan att de andra hör.

Såg en NORSK slasher nyligen, jag tyckte den var ganska ok...en 3:a iaf
Fritt Vilt. Kallt Byte på svenska tror ja. http://www.imdb.com/title/tt0808276/
Citera
2007-12-07, 19:45
Medlem
Cracker_Arses avatar
Jag hävdar att Final Destination-filmerna är slasher.
Nån som håller med eller säger emot? kan ju inte bara vara jag som tycker det...
Citera
2007-12-07, 20:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Jag hävdar att Final Destination-filmerna är slasher.

Håller med till viss del då det finns ingredienser som talar för att det är slasher fast det känns mer som renodlad rysare än någon gedigen originel slasherfilm, men vissa element finns ändå med. Vad tycker du talar för att det är en slasher?

Sen hävdade ju Joel i sin Wiki-länk att Bay of blood av Bava skulle vara den första slashern, vilket jag ser lite si och så på. Har den på VHS hemma och sett den en gång och minns ej mycket förutom att den kändes mer åt giallohållet än en renodlad slasher, men DVD:n ligger i Bava-boxen på posten och ska se om den då.
Citera
2007-12-07, 20:30
Medlem
JoeL431s avatar
Då jag inte sett A Bay of Blood ännu så sökte jag lite grann i stället och fann detta:

Citat:
Before Jason…before Camp Crystal Lake…there was…Bay Of Blood…

Mario Bava's Bay Of Blood (a.k.a Twitch Of The Death Nerve) is a classic "who-dunnit" with a slasher twist. However, Bava's excursion into this sub-genre of the horror film is not relegated to the tepid teen slasher romps of the early eighties. Instead, this predecessor presents us with an intelligent, somewhat original storyline, and characters with real motivations with whom it is easy to relate.

Surely, this film was an inspiration to Sean Cunningham, director of Friday The 13th, from it's plethora of various ways to kill and maim, to the somewhat poignant love a son has for his murdered mother.

Made in the early Seventies (it was, in fact, 1971), this film breaks the mold that was made for earlier slasher-type films, like Psycho for instance, as it boldly made forays into stylized violence and gore that would make later films like Argento's Suspiria and Carpenter's Halloween wildly popular cult favorites.

From the chilling opening double murder, to the hilariously unexpected ending, we are kept on the edge of our seats in the throes of quality slasher ecstasy. Just when you think you know who the murderer is...bam!...they are offed in what was, in 1972 I'm sure, a totally shocking and original way.

Oh, and there are suspects a-plenty, be sure. Basically, the plot revolves around a double murder (one presented as a suicide) of a rich Countess and her husband who own a considerable amount of land on a posh island. One of the suspects is an architect who would like to get his hands on the land so he can develop it to his hearts' content. He may not be above murder to get what he wants.

Då jag inte har sett filmen kan jag inte ta ställning, men det kan ju myclet väl vara som du säger, men av texten att dömma så verkade den ha en del slasher ingredienser och inspirerade ju regissören till Friday The 13th bl a. Ska ta och se om jag hittar den och kika på den nån dag.
Citera
2007-12-07, 21:13
Medlem
Maxieboys avatar
Friday the 13th filmerna är mina favoriter. Jason är hård. Även Motorsågsmassakern 1 och 2. Halloween är också en klassiker, gillar 2:an bäst. Svenska Evil Ed är ju rätt skön också.

The Toolbox Murders är rätt rolig. Pieces var helt okej tycker jag, om det är rätt film jag tänker på; en snubbe arbetar som trädgårdsmästare eller något på en skola och där går han lös på folk med sågen.

Vi får inte glömma Scream heller, helt OK.
Citera
2007-12-07, 21:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Då jag inte har sett filmen kan jag inte ta ställning, men det kan ju myclet väl vara som du säger, men av texten att dömma så verkade den ha en del slasher ingredienser och inspirerade ju regissören till Friday The 13th bl a. Ska ta och se om jag hittar den och kika på den nån dag.

Faktum kvarstår ändå att dom på fullaste allvar inte lär ha någon som helst koll på vad som skrivs på Wiki då dom säkerligen inte har ansvar till fullo för vad som postas där, kika bara på den svenska versionen där man kan skriva själv. Att Bay of blood inte är slasher är en självklarhet om man jämnför med guldklimparna i gengren, visst att det kanske finns något specifikt inslag av termen men knappast en enda stor beståndsdel som gör filmen... märk väl att dom skrev "with a twist of slasher". Tycker helt klart du skall se filmen och mera Bava i framtiden.
Citera
2007-12-07, 21:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Om det är rätt film jag tänker på; en snubbe arbetar som trädgårdsmästare eller något på en skola och där går han lös på folk med sågen.

Är säkert The Burning från 1982 du tänker på där en vaktmästare på en skola blir ihjälbränd av en grupp ungdomar, kommer tillbaka med trädgårdssax av värsta tänkbara sort och klipper ihjäl dom. Ej haft chansen att se den ännu fast den varit på min vill-se-lista i snart 10 år.

Och Evil Ed är splatter, ej slasher.
Citera
2007-12-07, 21:27
Medlem
Cracker_Arses avatar
[quote=Rakii]Håller med till viss del då det finns ingredienser som talar för att det är slasher fast det känns mer som renodlad rysare än någon gedigen originel slasherfilm, men vissa element finns ändå med. Vad tycker du talar för att det är en slasher?[quote=Rakii]

Tja..det som saknas är väl egentligen en personifierad mördare. Men då karaktärerna lurar döden och undviker sina förutbestämda dödsfall kommer döden efter dem för att ta kol på de som sluppit undan "dödens plan".
Så man skulle kunna se Döden som mördaren.
En slashermördare kan ju ibland vara en vanlig snubbe och ibland något med övernaturliga egenskaper som t.ex. Jason...Final Destination tar saken ett steg ytterligare.
Jag tycker detta gör filmerna väldigt underhållande när man tänker på hur döden går till väga för att mörda.

I övrigt så tycker jag att karaktärerna stämmer bra överens med den klassiska slasheruppställningen.
Som i de flesta slasherfilmer kan man gissa sej till i vilken ordning folk kommer dö...med ganska bra träffsäkerhet.
Den ordentliga, duktiga överlever...men jag kan hålla med om att filmerna kan
ses som gränsfall. Det blir ju lite annorlunda då alla dödsfall ses som olyckor och att det inte finns en figur att slå tillbaka mot.
Citera
2007-12-07, 21:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
I övrigt så tycker jag att karaktärerna stämmer bra överens med den klassiska slasheruppställningen.

Är det inte mycket så att dessa karaktärer är väl en stor del av hela den nuvarande skräckfilmsklyschan med just nörden, sportaren, den snygga tjejen, knarkaren och den osäkra? Om det nu kommer ifrån slashergengren i fråga kan man ju spinna vidare på men tycker att dessa individer förekommer i varenda nuvarande skräckfilm om det inte är någon psykopatisk mördare som flirtar med Ed Geins karaktärsdrag eller någon avdankad polis.

Håller med dig annars om det du säger, även om jag förväntade mig ett liknande svar. Döden är ju mördaren och agerar i full mån ibland som en riktig slashermördare med att greppa tillhyggen och dylikt vilket är fullkomligt förståeligt, hur annars skulle han mörda... och karaktärerna finns ju som sagt med i Final Destination, kanske man kan klassa det som post-slasher medans Scream flirtar med originalen? Nåväl, en bra film är det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in