2007-12-07, 07:18
Medlem
JoeL431s avatar
Tnkte att vi kunde diskutera den skna undergenren till skrck - SLASHER. Slasher som ofta innehehller den mest klassiska handligen som mnga ratar, allts lttkldda, dumma undommar som ska ut i skogen dr en kallblodig mrdare finns och festa eller dylik handlig. Allts total underhllning p hg niv! Alla trkiga "filmfans" som, som sagt, ratar denna typ av film/handlig kan genast lmna trden utan att skriva en osmart/dlig kommentar kring detta, denna trd r fr fansen som vill diskutera, tipsa, varna om olika slasher-filmer. Vilken sg ni senast? Kommentar? Vi kan skippa att diskutera Halloween, Friday The 13th, A Nightmare On Elm Street och andra slahers med egna trdar!

Fr dom som inte har full koll p vad slasher faktiskt r:
Citat:
Slasher, ven kallad teenslasher, stalker eller stalk and slash, r en skrckfilmsgenre dr handlingen centreras runt en ofta men inte alltid vermnsklig psykopat som mrdar ett visst antal mnniskor, i regel tonringar, unga vuxna och andra som kommer i vgen. Ofta anvnds kniv och liknande vapen som till exempel machete eller yxa till mrdandet, och detta sker helst under en helg. Det r ganska ovanligt att skjutvapen anvnds. Sex och droger brukar leda till dd i den hr typen av film.

Den frsta slasherfilmen var Ecologia del delitto (Bay of Blood, A) frn 1971, regisserad av Mario Bava.

Slasher skall inte frvxlas med genren splatter. Splatter och gore-filmer r egentligen mer menade att ckla och roa n att f oss att rysa och bli skrmda. Mnga slasherfilmer r i och fr sig ocks vldigt blodiga och man kan kanske sga att de bgge genrerna har bildat en hybrid ibland. Splatterfilmerna kan ocks vara i princip vilken typ av film som helst: vampyrfilm, zombiefilm, etc, bara de innehller mycket blod, avhuggna lemmar, spyor och annat som kan uppfattas som ckligt.

Det kan vara svrt att skilja p "riktiga" slasher-filmer och andra filmer med psykopatiska mrdare och thriller-genren har ocks inspirerats av slasher-genren, medvetet eller ej.

Genren har heller inte frndrats mycket genom ren men det har gjorts ngra frsk att frnya genren. I Terror p Elm Street r till exempel grningsmannen spket efter en mrdare som tar sig in i ngra tonringars mardrmmar fr att dda dem.

I Den onda dockan frn 1988 r mrdaren en docka besatt av en seriemrdares sjl. Mordoffren r i och fr sig inga tonringar/ungdomar och jmfrt med mnga andra slasher-filmer innehller den kanske inte s mycket mord och blod.

Fast det handlar inte om s stora skillnader som sagt.

En fregngare/motsvarighet eller inspirationsklla r den italienska genren giallo som blandar skrck med deckare.

Klla: Wikipedia

Senaste slaherfilmerna jag sg var:
Edge of the Axe - Min kommentar: Ganska trist, trkig och frutsgbar. Att ge mrdaren en vit mask var ju inte speciellt phittigt eller smart med tanke p att detta var -88 d redan bla Friday The 13th och Halloween hade kommit. Jag gillar slasher genren som ofta r underhllande men i denna var det mestadels de 5 sista minuterna som var underhllande och kul, annars ganska matt och trist film, med en handlig man sett oberkneligt mnga gnger tidigare. Sjlvklart s kan en handlig som denna fungera, men denna filmen knns s lik mnga andra stora filmer,och som sagt masker...

I, Madman - Min kommentar: Denna funkar fint. Helt okej, en handling som hller och r hyffsat egen. Ganska bra effekter, intressant och som vanligt - underhllande - Allts en slasher som lyckats .

Bodycount - Min kommentar: David Hess r ju med i denna halvtaskiga slasher, han r ju alltid bra men filmen hll inte mttet helt igenom, det r inte handligen man str sig p ven om den r klassisk utan snarare o-intresset man fr fr den, inget som gr den utstickande frutom Hess d. Men nd en stark 2/5.

Pieces (1982) - Min kommentar: Detta var en ganska bra slasher. En kille ddar sin mamma som liten d hon frsker stoppa honom frn att bli som sin far, (han sitter och pusslar ett pussel p en naken kvinna). Det r inledningen. Senare fljer man ngra collage-kidz som blir mrdare med motorsg. En krofsdel frsvinner frn varje offer, mrdaren bygger en "mnniska"! "Piece by piece".

Jag ska frska se Sleepaway Camp snarast. Vilka sg ni senast eller vad undrar ni ver ang. Slasher?
Citera
2007-12-07, 09:18
Medlem
Cracker_Arses avatar
Slasher r en hrlig liten subkategori, blir alltid lite smglad nr en ny slasher r p ingng.

Friday the 13th-filmerna r nog mina favoriter verlag, dr finns allt! Det blir inga Oscars utdelade hr och det vet man...men fan va phittig han r den dr
Jason Voorhees, han r den ultimata slasher-mrdaren.
Det r hg tid att det grs ett nytt kapitel i FT13th-sagan

Det finns ven i mitt tycke mnga bra slashers, dr fan Oscars nstan borde utdelats.
Maniac r ett exempel

Senaste slasher-rullarna jag sg var Hatchet och Shrooms (tror ja vill kalla shrooms fr slasher iaf)
Hatchet mste varit gjord av en idiot fr det r den dummaste filmen jag sett.
Shrooms hade ngra snygga scener men ingen fulltrff direkt.
Citera
2007-12-07, 12:08
Medlem
Rakiis avatar
Slasherfilmer vxte man upp med, i synnerhet Fredag den 13:e och Terror p Elm Street som man ntte som ungdom. r vl Terror som drar det lngsta stret d 3:an r en gammal barndomsfavorit, John Saxon medverkar ju ocks, bara en sdan sak. Sen att den utspelar sig p en mentalanstalt medans den har riktigt bra stmning, atmosfr och allt r bara ren och skr magi.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag ska frska se Sleepaway Camp snarast. Vilka sg ni senast eller vad undrar ni ver ang. Slasher?

Sleepaway camp r INTE bra, kan jag bara frskra dig om, skrev shr om den;

Citat:
Slashergengren r som bekant bara en av mnga underkategorier till skrckfilmsgengren, oftast en ganska taskigt lam gengre som inte haft alltfr mycket guldkorn att bjuda p under ren bortsett ifrn mina barndomsfavoriter Halloween samt Terror p Elm Street 3. Sv ska man ju flja upp succn med Fredag den 13:e och sklart innehller filmen ett alltigenom liknande koncept. Ett gng dumma ungdomar (i detta fall tonringar) kommer till en ngot avlgsen badort fr att spendera sommaren p med allehandla lek och sportaktiviteter. Den ngot tystltna och mobbade Angela kommer med kusinen Ricky dit, Angela finner sig direkt till plats som lgrets hackkyckling medans det brjar mrdas en massa barn till hger och vnster.

Hade verkligen inte heller ngra frvntningar av hjd hr vilket filmen i stort sett levde upp till om ngot nnu smre. Upplgget har jag redan sett ett antal gnger i ngot bttre men nd dlig tappning s det hade inte behvt att se en till film. Finns heller inga karaktrer att tycka om svl illa om heller, man hatar alla lika mycket d dom bara har samma bedrift att beg jvelskap fr Angela fr att sen ddas av ngon oknd mrdare. Sjlva mrdarhistorian r bara lngt ifrn bra som den kunde ha blivit, i stllet r den bara lngskt genomfrd p dagisniv med att frska f till en knasig twist p slutet som mitt sllskap hade mest p skoj skmtat om innan slutet och s blev det s, snopet va?

Senaste filmen i gengren jag sg var Terror Train med Jamie Lee Curtis. Helt okej trots att det blev en tva fr en blasartad karaktristisk mrdare i mask och samma gamla visa, dock skn atmosfr och trevlig milj p ett tg. Plus att den utspelar sig shr i juletider ocks.
Citera
2007-12-07, 13:12
Medlem
Cracker_Arses avatar
en kul filmgrej som r extra tydlig i slasher-filmer r ju hur dessa "kompisgngen" r uppbyggda.
Det r ofta ett gng totalt omaka personer som aldrig skulle hnga med varandra "i verkligheten",
-Ett eller tv krlekspar som hnger ihop med sina respektive. - verlever ej.
-En tnt som inte fr till det med tjejen/er - ligger pyrt till.
-Ngon kille som gillar droger - dd.
-Ngra yppiga singeltjejer som inte kommer verens med varan - dr en i taget
-En eller tv ordentliga bror-duktig-personer..dessa har goda chanser att verleva, iaf om filmen har ngra r p nacken.

De lyckas ven snabbt sprida ut sej runt omrdet tillrckligt lngt isr fr att det ska g att mrda dom p ett spektakulrt stt utan att de andra hr.

Sg en NORSK slasher nyligen, jag tyckte den var ganska ok...en 3:a iaf
Fritt Vilt. Kallt Byte p svenska tror ja. http://www.imdb.com/title/tt0808276/
Citera
2007-12-07, 19:45
Medlem
Cracker_Arses avatar
Jag hvdar att Final Destination-filmerna r slasher.
Nn som hller med eller sger emot? kan ju inte bara vara jag som tycker det...
Citera
2007-12-07, 20:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Jag hvdar att Final Destination-filmerna r slasher.

Hller med till viss del d det finns ingredienser som talar fr att det r slasher fast det knns mer som renodlad rysare n ngon gedigen originel slasherfilm, men vissa element finns nd med. Vad tycker du talar fr att det r en slasher?

Sen hvdade ju Joel i sin Wiki-lnk att Bay of blood av Bava skulle vara den frsta slashern, vilket jag ser lite si och s p. Har den p VHS hemma och sett den en gng och minns ej mycket frutom att den kndes mer t giallohllet n en renodlad slasher, men DVD:n ligger i Bava-boxen p posten och ska se om den d.
Citera
2007-12-07, 20:30
Medlem
JoeL431s avatar
D jag inte sett A Bay of Blood nnu s skte jag lite grann i stllet och fann detta:

Citat:
Before Jasonbefore Camp Crystal Lakethere wasBay Of Blood

Mario Bava's Bay Of Blood (a.k.a Twitch Of The Death Nerve) is a classic "who-dunnit" with a slasher twist. However, Bava's excursion into this sub-genre of the horror film is not relegated to the tepid teen slasher romps of the early eighties. Instead, this predecessor presents us with an intelligent, somewhat original storyline, and characters with real motivations with whom it is easy to relate.

Surely, this film was an inspiration to Sean Cunningham, director of Friday The 13th, from it's plethora of various ways to kill and maim, to the somewhat poignant love a son has for his murdered mother.

Made in the early Seventies (it was, in fact, 1971), this film breaks the mold that was made for earlier slasher-type films, like Psycho for instance, as it boldly made forays into stylized violence and gore that would make later films like Argento's Suspiria and Carpenter's Halloween wildly popular cult favorites.

From the chilling opening double murder, to the hilariously unexpected ending, we are kept on the edge of our seats in the throes of quality slasher ecstasy. Just when you think you know who the murderer is...bam!...they are offed in what was, in 1972 I'm sure, a totally shocking and original way.

Oh, and there are suspects a-plenty, be sure. Basically, the plot revolves around a double murder (one presented as a suicide) of a rich Countess and her husband who own a considerable amount of land on a posh island. One of the suspects is an architect who would like to get his hands on the land so he can develop it to his hearts' content. He may not be above murder to get what he wants.

D jag inte har sett filmen kan jag inte ta stllning, men det kan ju myclet vl vara som du sger, men av texten att dmma s verkade den ha en del slasher ingredienser och inspirerade ju regissren till Friday The 13th bl a. Ska ta och se om jag hittar den och kika p den nn dag.
Citera
2007-12-07, 21:13
Medlem
Maxieboys avatar
Friday the 13th filmerna r mina favoriter. Jason r hrd. ven Motorsgsmassakern 1 och 2. Halloween r ocks en klassiker, gillar 2:an bst. Svenska Evil Ed r ju rtt skn ocks.

The Toolbox Murders r rtt rolig. Pieces var helt okej tycker jag, om det r rtt film jag tnker p; en snubbe arbetar som trdgrdsmstare eller ngot p en skola och dr gr han ls p folk med sgen.

Vi fr inte glmma Scream heller, helt OK.
Citera
2007-12-07, 21:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
D jag inte har sett filmen kan jag inte ta stllning, men det kan ju myclet vl vara som du sger, men av texten att dmma s verkade den ha en del slasher ingredienser och inspirerade ju regissren till Friday The 13th bl a. Ska ta och se om jag hittar den och kika p den nn dag.

Faktum kvarstr nd att dom p fullaste allvar inte lr ha ngon som helst koll p vad som skrivs p Wiki d dom skerligen inte har ansvar till fullo fr vad som postas dr, kika bara p den svenska versionen dr man kan skriva sjlv. Att Bay of blood inte r slasher r en sjlvklarhet om man jmnfr med guldklimparna i gengren, visst att det kanske finns ngot specifikt inslag av termen men knappast en enda stor bestndsdel som gr filmen... mrk vl att dom skrev "with a twist of slasher". Tycker helt klart du skall se filmen och mera Bava i framtiden.
Citera
2007-12-07, 21:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Om det r rtt film jag tnker p; en snubbe arbetar som trdgrdsmstare eller ngot p en skola och dr gr han ls p folk med sgen.

r skert The Burning frn 1982 du tnker p dr en vaktmstare p en skola blir ihjlbrnd av en grupp ungdomar, kommer tillbaka med trdgrdssax av vrsta tnkbara sort och klipper ihjl dom. Ej haft chansen att se den nnu fast den varit p min vill-se-lista i snart 10 r.

Och Evil Ed r splatter, ej slasher.
Citera
2007-12-07, 21:27
Medlem
Cracker_Arses avatar
[quote=Rakii]Hller med till viss del d det finns ingredienser som talar fr att det r slasher fast det knns mer som renodlad rysare n ngon gedigen originel slasherfilm, men vissa element finns nd med. Vad tycker du talar fr att det r en slasher?[quote=Rakii]

Tja..det som saknas r vl egentligen en personifierad mrdare. Men d karaktrerna lurar dden och undviker sina frutbestmda ddsfall kommer dden efter dem fr att ta kol p de som sluppit undan "ddens plan".
S man skulle kunna se Dden som mrdaren.
En slashermrdare kan ju ibland vara en vanlig snubbe och ibland ngot med vernaturliga egenskaper som t.ex. Jason...Final Destination tar saken ett steg ytterligare.
Jag tycker detta gr filmerna vldigt underhllande nr man tnker p hur dden gr till vga fr att mrda.

I vrigt s tycker jag att karaktrerna stmmer bra verens med den klassiska slasheruppstllningen.
Som i de flesta slasherfilmer kan man gissa sej till i vilken ordning folk kommer d...med ganska bra trffskerhet.
Den ordentliga, duktiga verlever...men jag kan hlla med om att filmerna kan
ses som grnsfall. Det blir ju lite annorlunda d alla ddsfall ses som olyckor och att det inte finns en figur att sl tillbaka mot.
Citera
2007-12-07, 21:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
I vrigt s tycker jag att karaktrerna stmmer bra verens med den klassiska slasheruppstllningen.

r det inte mycket s att dessa karaktrer r vl en stor del av hela den nuvarande skrckfilmsklyschan med just nrden, sportaren, den snygga tjejen, knarkaren och den oskra? Om det nu kommer ifrn slashergengren i frga kan man ju spinna vidare p men tycker att dessa individer frekommer i varenda nuvarande skrckfilm om det inte r ngon psykopatisk mrdare som flirtar med Ed Geins karaktrsdrag eller ngon avdankad polis.

Hller med dig annars om det du sger, ven om jag frvntade mig ett liknande svar. Dden r ju mrdaren och agerar i full mn ibland som en riktig slashermrdare med att greppa tillhyggen och dylikt vilket r fullkomligt frsteligt, hur annars skulle han mrda... och karaktrerna finns ju som sagt med i Final Destination, kanske man kan klassa det som post-slasher medans Scream flirtar med originalen? Nvl, en bra film r det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in