• 1
  • 2
2007-12-07, 00:52
Medlem
Blaupens avatar
Hur tror ni en människa hade sett på världen om den helt plötsligt vaknar med minnet utraderat och utan något språk inlärt? Den hade inte kunnat sätta termer på fysiska ting och inte vetat vad någonting som den såg egentligen är. Ingen skulle försöka förklara något eller lär denne människa något. Den hade inte ens vetat vad en människa är eller vad det kallas. Väldigt svårt att sätta sig in i hur det skulle arta sig. Men hur tror ni en sådan människa skulle agera i och tackla en vardag?
Citera
2007-12-07, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blaupen
hur tror ni en sådan människa skulle agera i och tackla en vardag?

Irrationellt
Citera
2007-12-07, 05:24
Bannlyst
Citat:
Den hade inte kunnat sätta termer på fysiska ting och inte vetat vad någonting som den såg egentligen är.
Man kan veta vad saker är även om man inte har ett språk.

men du kanske menade om man även har minnet utraderat? då skulle man nog vara som ett nyfött barn.

Citat:
Ingen skulle försöka förklara något eller lär denne människa något.
Någon skulle säkert lära ett språk för den personen.
Citera
2007-12-07, 10:49
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Man kan veta vad saker är även om man inte har ett språk.

men du kanske menade om man även har minnet utraderat? .
Ja, precis som jag skrev. Med minnet utraderat.

Citat:
Någon skulle säkert lära ett språk för den personen.
Om vi förutsätter att ingen försöker lära denne person någonting.

Citat:
då skulle man nog vara som ett nyfött barn.

Skulle det verkligen börja bete sig som ett barn? Jag menar, alla kroppsliga organ inklusive hjärnan skulle ju fortfarande vara utvecklade. Jag lägger till att människan är vuxen om det inte framkom.
Citera
2007-12-07, 12:22
Medlem
boken Epepe av Ferenc Karinthy handlar om just detta. En man på affärsresa som kommer fel.
Citera
2007-12-07, 12:27
Bannlyst
Afasi gör dig fri. Måste leta reda på epepe i källaren! Tack för tipset!
Citera
2007-12-07, 16:45
Medlem
West-ens avatar
Du syftade på att man tänker i form av ord?
Jag tror faktiskt det inte är för stor fara, jag menar, hjärnan är riktigt duktig på att tänka visuellt på olika sätt, utan ett språk som hjälpmedel.
Problemet blir ju då oförmågan att kommunicera.
Citera
2007-12-07, 20:28
Bannlyst
Citat:
Skulle det verkligen börja bete sig som ett barn? Jag menar, alla kroppsliga organ inklusive hjärnan skulle ju fortfarande vara utvecklade.
a... det beror på vad du menar med "minnet utraderat"... om hela minnet är borta så kan man inte ens minnas hur man går eller hur man tänker, och då skulle man vara som ett barn.

man skulle iallafall vara väldigt lycklig.
Citera
2007-12-07, 20:34
Medlem
filofaxs avatar
Nu orkar inte jag vara lika flummig som trådskaparen önskar..

men det här med språket. Hade en patiet som vaknade med tal, vilket hon använde. Till att gnälla. Konstant. Jag tänkte oetiska tankar..
Tre timmar efter frukost ramlar hon ihop, höger pupill vidgad, kan inte längre prata. Blivit ett lallande mongo. Av hennes gnäll fanns bara gnyende kvar.
Hemskt att bli av med sitt tal, visst att man kan skriva, men som frågeställningen var här - att inte kunna kommunicera - jag skulle nog dö. Av frustration om inte annat..
Citera
2007-12-07, 22:12
Medlem
Blaupens avatar
Citat:
a... det beror på vad du menar med "minnet utraderat"... om hela minnet är borta så kan man inte ens minnas hur man går eller hur man tänker, och då skulle man vara som ett barn.

man skulle iallafall vara väldigt lycklig.
Jag menar minnet i form av att man inte minns vad något eller någon är. Man kan fortfarande gå och tänka. Tänka gör man ju redan när man föds. Det är väl inget som ligger i minnet? Informationen finns väll redan där? Hm.

Hursomhelst kan människan.
1. Gå
2. Tänka
3. Inte prata.
4. Inte minnas.
Citera
2007-12-07, 22:16
Medlem
Pös Gurras avatar
Citat:
Jag menar minnet i form av att man inte minns vad något eller någon är. Man kan fortfarande gå och tänka. Tänka gör man ju redan när man föds. Det är väl inget som ligger i minnet? Informationen finns väll redan där? Hm.

Hursomhelst kan människan.
1. Gå
2. Tänka
3. Inte prata.
4. Inte minnas.

Ifall människan saknar förmågan att minnas så skulle vi glömt bort alla grejer som vi precis har gjort/lärt oss etc. Du menar väll att människan inte har något minne av vad som tidigare har hänt i livet? För man kan väll lära sig nya grejer nu right?
Citera
2007-12-08, 09:30
Medlem
kudde1s avatar
Vissa grejer är medfödda som man inte kan glömma bort
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto