• 1
  • 2
2007-12-06, 19:51
Medlem
Är riktigt sugen på att ha en gashäll hemma , problemet är att det inte finns gas i fastigheten. Jag vet att det finns portabla gasbrännare som drivs med gastub. men jag hittar inte några vid en snabb googlesökning.

Tänker mig sådana som TV-kockar brukar använda när dom är ute i naturen , inte något fjuttigt trangiakök. En redig häll med ett par kilowatts effekt är vad jag är ute efter.
Citera
2007-12-06, 20:09
Medlem
Dengues avatar
Jag är lite tveksam till lagligheten i denna idé men det är ju skillnad på "guds lagar och människans förordningar".
Det jag säkert vet är att om du vill ha en gastub på t.ex. balkongen är det en helt annan femma. Om du ska dra in ledning i kåken ska du ha gasvarnare, sprängsäkert skåp och fan och hans moster.

Förstår att du e sugen på just gas men det finns fina små Halogen-plattor som funkar lika snabbt och induktionshäll är även det ganska snabbt.
Sen kan man ju ifrågasätta om det är nyttigt att ha ett bronto-magnetfält i samma höjd som ballkulorna men det är en annan frågeställning.

Ska du ha den där brännaren du snackade om borde det finnas i camping-affärer typ.
Citera
2007-12-06, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue

Ska du ha den där brännaren du snackade om borde det finnas i camping-affärer typ.
Jupp, tror dock att det kan bli meckigt i längden..
Citera
2007-12-06, 20:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag letar efter samma sak, vill ha på landet. En kompis tipsade om några "cateringmodeller", men jag hittar inga heller. Så jag är rätt värdelös i den här tråden, ja...
Citera
2007-12-06, 20:29
Medlem
MaZtoRs avatar
Kan du inte bara köpa en vanlig gashäll och koppla en stor gasoltub till den? Kanske inte jätte populärt om man bor i lägenhet men sålänge man är försiktig så borde ju ingen märka det.

EDIT: Hittade lite nyttig info. http://www.viivilla.se/1814.aspx?men...ory=&std=false
Citera
2007-12-06, 20:36
Medlem
klybans avatar
Är induktionshäll ett alternativ för detta?

Varför jag undrar är just en del har påstått att den är så snabb i värmen både upp och ner.
Kanske inte super gott alternativ till gas men nära kanske?

Skall tilläggas att jag inte har använt induktionshäll alls och bara lite gas.
Citera
2007-12-06, 20:46
Medlem
dePauls avatar
Finns egentligen inga problem här. Köp en rejäl gasspis som Wolf, Gaggenau, AEG eller liknande. Anslut en 50-100 liters propan/butanbehållare meddelst en slang och tillhörande munstycke som kan variera i längd mellan 5 till 30 meter. I vanliga fall har man den i garaget eller om du bor i en hyresrätt - i garderoben.

Jag skulle dock inte nämna det här för din värd, de kan vara ganska kinkiga . Provtryck hela spektaklet innan anslutning. Det gör du genom att låna en liten manick som mäter PSI tryck i slangen. Detta gör man bara en gång för att försäkra sig om att allting är samtrimmat.

En 50 liters flaska räcker ca 1½ månad om du inte slösar för mycket. De är utbytbara. Dvs, den första kostnaden kan vara rajäl (du köper själva behållaren) medan själva utbytesflaskan inte kostar så mycket längre.

Jag vet inte var du bor men i större städer är det inga problem att fixa det här.

~Paul~
Citera
2007-12-06, 20:56
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
...eller om du bor i en hyresrätt - i garderoben.
Bör va försiktig med det då det är felaktig installation som kan rendera vräkning.
Citera
2007-12-06, 20:59
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Jag har en Gaggenau gashäll (3 ringar 5kW) har inte heller gas i huset, men vi satte in en gasflaska, fungerar utomordentligt. Det var köksfirman som installerade allt, men en "gaskille" som kopplade in själva gasen. Inga problem. Räcker dessutom ganska länge, ca 1-1,5 månad ungefär.

Gas är nästan ett måste för avancerad matlagning, i alla fall när det gäller asiatisk mat.
Citera
2007-12-06, 21:00
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Jag har en Gaggenau gashäll (3 ringar 5kW) har inte heller gas i huset, men vi satte in en gasflaska, fungerar utomordentligt. Det var köksfirman som installerade allt, men en "gaskille" som kopplade in själva gasen. Inga problem. Räcker dessutom ganska länge, ca 1-1,5 månad ungefär.

Gas är nästan ett måste för avancerad matlagning, i alla fall när det gäller asiatisk mat.
Citera
2007-12-06, 21:14
Medlem
klybans avatar
Frågar igen
Är induktionshäll ett alternativ för gasspis?
Om inte var placerar ni induktionshäll mellan gas och vanlig elspis?

Gas får 10/10 och elspis 1/10, och var hamnar induktionshällen här?

Jag inbillar mig inte att induktionshäll skulle matcha gas, men otroligt nyfiken hur ni som använt alla 3 ser på det.

Har många ggr tänk på att jag vill ha gas, men finns inga möjligheter i min stad utan då får installera det själv.
Och det är den höga och snabba värmen man saknar.
Citera
2007-12-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Finns egentligen inga problem här. Köp en rejäl gasspis som Wolf, Gaggenau, AEG eller liknande. Anslut en 50-100 liters propan/butanbehållare meddelst en slang och tillhörande munstycke som kan variera i längd mellan 5 till 30 meter. I vanliga fall har man den i garaget eller om du bor i en hyresrätt - i garderoben.

Jag skulle dock inte nämna det här för din värd, de kan vara ganska kinkiga . Provtryck hela spektaklet innan anslutning. Det gör du genom att låna en liten manick som mäter PSI tryck i slangen. Detta gör man bara en gång för att försäkra sig om att allting är samtrimmat.

En 50 liters flaska räcker ca 1½ månad om du inte slösar för mycket. De är utbytbara. Dvs, den första kostnaden kan vara rajäl (du köper själva behållaren) medan själva utbytesflaskan inte kostar så mycket längre.

Jag vet inte var du bor men i större städer är det inga problem att fixa det här.

~Paul~

Gastuber är nog inget problem , vi har ett helt rum med sådana på resturangen , jag kan säkert få låna en tub.

Egentligen behöver jag inte en stor spis , utan en eller 2 brännare skulle räcka
känner du till något bra fabrikat? Jag möjlighet att köpa riktiga resturangmaskiner men misstänker dock att dessa är för dyra i inköp för mig privat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in