• 1
  • 2
2007-12-06, 19:47
Medlem
Ja, som topic lyder: att koka kyckling i pastavattnet.

Hörde om det häromveckan o lockades lite av hur sjukt smidigt det verkar. Man kokar alltså filén samtidigt som pastan, i samma kastrull. Det känns inte särskilt highlife, men ibland får helt enkelt smaken och allmän vett och etikett förbises - det sparar disk och värdefull tid Perfekt o slänga ihop efter gymmet när man helst vill sitta i apatisk i soffan.

Men, är det farligt? Är lite nojig för bakterier över lag, och framförallt det som huserar i rå kyckling.

Är det någon som gör så? Ge mig alla tips ni har - kan man tex. slänga i en buljongtärning o på så sätt smaksätta hela klabbet i samma veva?

Mvh
G.D
Citera
2007-12-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammelDansken
Men, är det farligt? Är lite nojig för bakterier över lag, och framförallt det som huserar i rå kyckling.

Mvh
G.D

Klart det inte är farligt , vattnet kokar ju och kycklingen blir kokt.
fast jag tror inte det är särskilt lyckat ur en smakmässig synpunkt.
Citera
2007-12-06, 20:31
Medlem
tapirs avatar
låter bra, krydda/såsa ner redigt bara!
Citera
2007-12-06, 20:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Är det någon som gör så? Ge mig alla tips ni har - kan man tex. slänga i en buljongtärning o på så sätt smaksätta hela klabbet i samma veva?

Mvh
G.D
Varför skulle det vara farligt?? Det finns fem möjligheter att värmebehandla kyckling: genom kokning, stekning, grillning, microstrålar eller ånga. Det faktum att du kokar kycklingen i samma vatten som pastan är irrelevant.

~Paul~
Citera
2007-12-07, 01:29
Medlem
Jo, rent logiskt så har ni såklart rätt. Allting kokar trots allt. Men det känns skabbigt, massa röd baktierikyckling bland mina fina fullkornspastastrån.

Men, det är nu avklarat så låt oss fortsätta med optimeringstips! äta direkt ur kastrullen sparar både tid och disk, men hur få det att smaka så gott som möjligt så fort som möjligt?

MVH
En småfull G.D
Citera
2007-12-07, 01:31
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jo, rent logiskt så har ni såklart rätt. Allting kokar trots allt. Men det känns skabbigt, massa röd baktierikyckling bland mina fina fullkornspastastrån.

Men, det är nu avklarat så låt oss fortsätta med optimeringstips! äta direkt ur kastrullen sparar både tid och disk, men hur få det att smaka så gott som möjligt så fort som möjligt?

MVH
En småfull G.D
Nu improvisarar jag bara men:
Dela kycklingen i mindre bitar, släng i lite grönsaker (morötter, lök, blandat gott) och ev någon god buljong. Borde ju bli som en sopp-gryta. =)
Jag skulle nog vilja ha någon annan pasta än spagetti dock.
Citera
2007-12-07, 12:23
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför skulle det vara farligt?? Det finns fem möjligheter att värmebehandla kyckling: genom kokning, stekning, grillning, microstrålar eller ånga. Det faktum att du kokar kycklingen i samma vatten som pastan är irrelevant.

~Paul~

Du glömde svets....
Citera
2007-12-07, 12:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Du glömde svets....
Ajdå. .

~Paul~
Citera
2007-12-07, 13:17
Medlem
w84funs avatar
Inspirerad av dePauls tillagningsmetoder fick jag denna tanke: Varför röker man inte kyckling? kalkon, korvar, kött osv röks, men jag har aldrig stött på just rökt kyckling.
Citera
2007-12-07, 13:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Inspirerad av dePauls tillagningsmetoder fick jag denna tanke: Varför röker man inte kyckling? kalkon, korvar, kött osv röks, men jag har aldrig stött på just rökt kyckling.
Det finns länder där man röker kyckling. Senast så köpte min mor en sådan på en genomresa i Prag.

~Paul~
Citera
2007-12-07, 13:45
Medlem
w84funs avatar
Se där, nu lärde jag mig något nytt. Har du smakat själv? Varför har det inte kommit hit?
Citera
2007-12-07, 14:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Se där, nu lärde jag mig något nytt. Har du smakat själv? Varför har det inte kommit hit?
Ja, jag har smakat. Den var kanon, föll sönder i mun. Åt den tillsammans med en ljummen potatissallad. Bättre tillbehör får man leta efter.

Varför det inte kommit hit? Hm, är inte säker men en bidragande orsak är säkert traditionens makt. En annan skulle kunna vara rädslan för salmonella.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in