2007-12-06, 18:22
Medlem
Jag har en rutten gammal Dell-burk som alltid har haft en kulmus. Den musen har nu gått sönder och problemet är det att den nya musen med optiskt rörelsesystem vägrar fungera som den ska. Den är långsam och ibland sticker muspekaren iväg åt ett annat håll än dit den ska.

Varför blir det så här? Jag hade exakt samma problem när jag testade en liknande mus på samma dator för ett par månader sen. Kan det ha något att göra med att den ansluts via USB medan den gamla musen hade en standardkontakt?

Jag är väldigt tacksam för svar med idéer och tips.
Citera
2007-12-06, 18:47
Medlem
UnR33Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsan10
Jag har en rutten gammal Dell-burk som alltid har haft en kulmus. Den musen har nu gått sönder och problemet är det att den nya musen med infrarött rörelsesystem vägrar fungera som den ska. Den är långsam och ibland sticker muspekaren iväg åt ett annat håll än dit den ska.

Varför blir det så här? Jag hade exakt samma problem när jag testade en liknande mus på samma dator för ett par månader sen. Kan det ha något att göra med att den ansluts via USB medan den gamla musen hade en standardkontakt?

Jag är väldigt tacksam för svar med idéer och tips.
är du säker på att den har är en infrarött system? jag själv använder en sån mus och har aldrig haft problem. Musmattan blir lite varm av strålningen bara.
Om det lysser rött så är det en annan sak...
Citera
2007-12-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnR33L
är du säker på att den har är en infrarött system? jag själv använder en sån mus och har aldrig haft problem. Musmattan blir lite varm av strålningen bara.
Om det lysser rött så är det en annan sak...

Den är inte infraröd, den är optisk. Jag vet inte varför jag skrev infrarött. Om den var det skulle det ju inte lysa.

Har du något tips?
Citera
2007-12-06, 18:50
Medlem
Hammer79s avatar
Installerat drivrutinerna?
Citera
2007-12-06, 18:57
Medlem
Niikass avatar
Vad har du för underlag? Är underlaget t.ex en bild eller ett mönster kan musenpekaren gärna hoppa runt. Det är för att musen känner av kanterna på mönstret och tror att du gör en snabb rörelse. Prova med en enfärgad musmatta.
Citera
2007-12-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammer79
Installerat drivrutinerna?

Jag vet inte vad det ska vara för drivrutiner. Fick inte med någon skiva och det står inte på musen vad modellen heter.

Niikas// Jag har en Dell-musmatta med lite mönster på. Det kan nog vara som du säger att det är den som spökar. Synd bara att jag inte har en enfärgad matta hemma.
Citera
2007-12-06, 19:39
Medlem
tjaboooos avatar
Du har väl vanligt vitt papper du kan prova med ?
Tänk också på att musen är känslig för damm.
Citera
2007-12-06, 20:41
Medlem
hroobarbs avatar
Billiga/gamla optiska möss drar gärna mot motsatt håll när man rör på dom snabbt.
Citera
2007-12-08, 15:03
Medlem
Niikass avatar
Då har vi ju lösningen. Jag har en dell också. Orginalmusmattan är mönstrad så att jag bytte ut den när jag fick den för muspekaren jagade sig själv runt på skärmen liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in