2007-12-06, 14:49
Medlem
penisrulvens avatar
Det slog mig efter jag hämtat och käkat en kebabtallrik från en pizzeria igår att det kan ha varit dumt. Det är väl just nu högsäsong för vinterkräksjukan? Har själv aldrig haft den, så jag vet inte vad jag kanske har att vänta.

Det var ungefär 24 timmar sedan jag åt (jag åt hemma, om det nu spelar någon roll) och jag tycker jag har känt mig "lite konstig" (med betoning på lite) i magen sedan igår runt klockan 00:00, men jag tror att det enbart är psykiskt, bara för att jag tänker på det. Det brukar vara så. Förövrigt märker jag ingenting.

Det jag undrar är, har någon här haft vinterkräksjukan? Hur lång tid, efter det att du tror dig blivit smittad, tog det innan kalaset drog igång? Märker man något alls innan? Hur länge höll det i sig? Hur snabbt kom spyorna? Jag sitter här beredd med en spann

Annat att tänka på?
Citera
2007-12-06, 15:11
Medlem
Prozacbitchs avatar
Har heller aldrig behövt uppleva detta själv (än så länge ). Men det som jag hört från andra som inte haft samma tur är att det kommer typ från ingenstans, dvs du kan helt plötsligt börja spy rakt ut utan någonsomhelst förvarning. Vid "vanlig" magsjuka brukar man ju kunna känna av innan att något är på gång. Hoppas du klarar dig, för det är tydligen riktigt nasty.
Citera
2007-12-06, 15:19
Medlem
Läste någonstans, vet inte vart, att det pågår i ca 3 dagar.
Citera
2007-12-06, 15:23
Medlem
Oakas avatar
Hörde av nån på radio att var tredje person är immun mot vinterspysjukan..hoppas man är en av dem om det stämmer
Citera
2007-12-06, 15:30
Medlem
Halloumis avatar
Har du inte blivit smittad av vinterkräksjukan de senaste tio åren
är du förmodligen immun.

http://www.expressen.se/nyheter/1.940113/testa-ar-du-immun
Citera
2007-12-06, 15:30
Medlem
Kirriss avatar
Jag har kan ju ta och berätta lite från mina egna erfarenheter. Förra säsongen så drabbades jag 3 gånger av vinterkräksjukan.
Som de som skrivit innan sa så kommer det från ingenstans. En helg då lanade jag och två kompisar när det slog till, vaknade upp på lördagsmorgonen av en ganska skarp magsmärta ungefär vid mittpunkten av magen. Det var inge mer med det, satt mig framför datorn, cirka en timme efter magsmärtan så var det dags att kubba allt man hade till toan där man i stortsett levde sitt liv i 1 - 2 dagar. Utan överdrift så spydde jag och sket om vartannat. Jag har läst lite om vinterkräksjukan och det är 48 timmars inkubationstid på eländet.
Det kommer lika fort som det är borta. Ett tips är att vara noga med att tvätta händerna, speciellt om ni är på andras toaletter.

/Kim
Citera
2007-12-06, 18:01
Medlem
penisrulvens avatar
Jag verkar vara home free, så att säga. Har inte märkt av nånting.. Än!

Pratade med min mor som sa att hon aldrig haft det (hon är 50+) och vad hon vet så har pappa heller aldrig haft det. Det bådar ju gott då de tror att den förändrade genen som gör en immun är ärftlig
Citera
2007-12-06, 23:57
Medlem
Kirriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisrulven
Jag verkar vara home free, så att säga. Har inte märav nånting.. Än!

Pratade med min mor som sa att hon aldrig haft det (hon är 50+) och vad hon vet så har pappa heller aldrig haft det. Det bådar ju gott då de tror att den förändrade genen som gör en immun är ärftlig

Hörde något om det jag med, om det stämmer det är ju en helt annan femma.
Mina päron har heller aldrig haft det, och dom är 50+ båda två, eller så har jag haft otrolig otur..
Citera
2007-12-07, 01:31
Medlem
Mordiuss avatar
Jag vet inte om det är Vinterkräksjukan men för ungefär 7 -8 år sedan när det var några dagar från nyår och vintern var på sin höjd med kalla 35 minus ute, var jag och några kompisar ute och sköt raketer i några timmar, sen var man kall som häcklefjäll och ville gå hem, när man var påväg hem hadde man självklart sin ärkefrossa av kylan, och när jag sen kom in och började tina sa magen emot och jag var tvungen att gå och spy upp allt jag ätit under hela dagen, efter det verkade det vara helt okej, det hände 2 gånger och alla efter att jag varit ute i kylan väldigt länge och gått mycket. Några tankar kring det hela? Förbryllar mig fortfarande vad det var som gjorde det hela! (jag skulle iofs chansa på att det var något med kroppen som fick en chock av att komma in i värmen helt plötsligt)

/ cheers Mord
Citera
2007-12-07, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mordius
Jag vet inte om det är Vinterkräksjukan men för ungefär 7 -8 år sedan när det var några dagar från nyår och vintern var på sin höjd med kalla 35 minus ute, var jag och några kompisar ute och sköt raketer i några timmar, sen var man kall som häcklefjäll och ville gå hem, när man var påväg hem hadde man självklart sin ärkefrossa av kylan, och när jag sen kom in och började tina sa magen emot och jag var tvungen att gå och spy upp allt jag ätit under hela dagen, efter det verkade det vara helt okej, det hände 2 gånger och alla efter att jag varit ute i kylan väldigt länge och gått mycket. Några tankar kring det hela? Förbryllar mig fortfarande vad det var som gjorde det hela! (jag skulle iofs chansa på att det var något med kroppen som fick en chock av att komma in i värmen helt plötsligt)

/ cheers Mord
Du kanske åt nåt dåligt den gången bara.
Citera
2007-12-07, 07:02
Medlem
Trillskes avatar
Jag tror jag är imun mot denna och alla "sjukor" överhuvudtaget.
/*knack knack

Ja, jag är lycklig för det.
Citera
2007-12-07, 07:37
Medlem
Thetawaves avatar
Jag har en gång haft en föreläsare som beskrev vinterkräksjukan på följande sätt:
Första dagen tror du att du ska dö.
Andra dagen vill du dö.
Tredje dagen tillfrisknar du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in