2007-12-07, 07:40
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisrulven
Det slog mig efter jag hämtat och käkat en kebabtallrik från en pizzeria igår att det kan ha varit dumt. Det är väl just nu högsäsong för vinterkräksjukan? Har själv aldrig haft den, så jag vet inte vad jag kanske har att vänta.

Det var ungefär 24 timmar sedan jag åt (jag åt hemma, om det nu spelar någon roll) och jag tycker jag har känt mig "lite konstig" (med betoning på lite) i magen sedan igår runt klockan 00:00, men jag tror att det enbart är psykiskt, bara för att jag tänker på det. Det brukar vara så. Förövrigt märker jag ingenting.

Det jag undrar är, har någon här haft vinterkräksjukan? Hur lång tid, efter det att du tror dig blivit smittad, tog det innan kalaset drog igång? Märker man något alls innan? Hur länge höll det i sig? Hur snabbt kom spyorna? Jag sitter här beredd med en spann

Annat att tänka på?
Kan berätta att du kan drabbas av vintekräksjukan bara av att vistas i samma rum eller i närheten av en som har det. Och för mig yttrade det sig i av häftiga kräkningar (jag kunde inte ens behålla vatten) Det började på natten med att jag vaknade och det kändes som om jag hade luft i magen, inga känslor av illamående eller någonting i den stilen. Och när jag lutade mig framåt så kom den häftigaste kräkning jag varit med om. Kunde inget göra för att stoppa den. Andra gången samma morgon så var det en sån häftig attack natt det även kom upp genom näsan på mig, ytterst obehagligt.
Citera
2007-12-07, 13:13
Medlem
Jag hade vinterkräksjukan förförra året. Vad jag blev smittad av vet jag inte, men jag misstänker att jag inte varit tillräckligt noga med min egen handhygien innan jag fixat med min egna mat.

Själva insjuknandet började med att jag kände mig "lite konstig" i magen under natten, ungefär som om jag inte ätit tillräckligt. Så jag gick upp och tog en macka och gick och la mig igen. Framåt morgontimmarna började jag alltmer tydligt känna mig illamående och min reaktion vid illamående är alltid att hålla mig in i det längsta. Det funkade väl till någon gång på morgonen då det verkligen kändes som jag vred ur min magsäck ordentligt gång på gång. Första kräkningarna kändes så där urladdande som det kan kännas och jag tänkte att illamåendet skulle försvinna. Men dessvärre höll kräkandet i sig i cirka tre dagar(har jag för mig att det var, men det kan varit längre), men det tog nu runt dubbla den tiden innan jag började äta normalt igen.

Sedan detta vedervärdiga insjuknande, som skrämt upp mig och skapat en del ångest, har jag efterkommande vinterkräks-säsonger varit mycket noggrann med min handhygien samt endast köpt färdiglagad mat i mycket mindre utsträcking och då helst från ställen där jag vet att maten värms upp rejält.

Kan tillägga att jag kände mig extremt handikappad och handlingsförlamad under den tid som kräkandet varade. Hade ingen möjlighet att ta mig utanför dörren eller ta mig för något stimulerande. Var alltså mest att ligga i sängen och härda ut och se fram mot nästa gång magsäcken kände för att tömma ut och in på sig själv.
Citera
2007-12-07, 13:24
Medlem
Blå Rutas avatar
Allt verkar tyda på att jag är immun! Helt underbart. Aldrig varit drabbad, har inte hört om att mina syskon eller föräldrar skulle blivit drabbade nångång heller. Faktiskt först nu senaste tiden som jag har fått reda på att man kan vara immun, innan trodde jag bara att jag hade haft tur. Skönt att veta detta när man åker tunnelbana i fortsättningen!
Citera
2007-12-07, 13:28
Medlem
Khapis avatar
Erfarenhet:

Jag sov inte en hel natt. La jag mig ner för att försöka sova så hann kräkkänslan komma, och det var dags att springa. 12 gånger gick jag upp och spydde, cirka 3-5 hulkningar varje gång, även om det bara kom upp en droppe vatten. Så jag varken åt eller sov eller drack under nästan ett dygn. Best time of my life. Jag ska skriva en låt som heter "50 throwups, one night". Eller, en film kanske.
Citera
2007-12-07, 13:40
Medlem
värsta jag varit med om

fick den förra vintern, morsan och syrran hade båda haft den innan och jag hade klarat mig i en vecka från den men ack när jag kom tillbaka till jobbet efter julledigheten slog den till. de följande dagarna låg jag i min säng och kräktes hela tiden, kunde inte behålla nånting inte ens teskedar med vatten. och om detta nu inte skulle vara nog hade jag feber samtidigt. när den väl klingade av efter ca 5 dagar( inräknat nån dag när jag inte hade nån som helst aptit) hade jag förlorat ungefär 10 kilo, vid den tiden vägde jag kanske 75 normalt så det var en stor del av kroppsvikten. fast nån vecka efter hade jag gått upp nästan allt igen

hoppas ni klarar er från denna djävulska sjukdom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in